Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Werken met MDF

Gestart door Peter, 13 december 2016, 15:40:16 PM

Peter

Ben begonnen de gevels van mijn Station Hoboken-Polder uit MDF platen te snijden.
Vermits dit de eerste keer is voor mij (alles moet geleerd worden, nietwaar) ondervind ik toch een aantal kleine problemen.
1. het oppervlak langs de snede brokkelt lichtjes af
2. Bij het uitsnijden van de raam openingen (met de nodige voorzichtigheid)  breken de smalle delen van de muren gemakkelijk door
3. snijden van de bogen boven de raamopeningen lukt niet. Hier kan ik enkel ge opening gewoon recht uitsnijden en de boog boven de ramen voorzichtig uitvijlen.
4. Door de donkere kleur van het gelaserde oppervlak van de Mdf, is het zeer moeilijk de hierop aangebrachte lijnen te volgen

Heeft er iemand soms nuttige tips voor mij, zoniet zal ik genoodzaakt zijn toch over te schakelen plastic sheet, ook al is het baksteenformaat en het verband niet 100%
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

Peter,

Zou werken met een fijne figuurzaag een oplossing kunnen zijn om de ramen en de bogen netjes uit te zagen i.p.v. te snijden?

Gr.
Guy

Klaas Zondervan

Wat is de reden waarom je MDF gebruikt? Karton lijk me makkelijker werken.
Rafelige randen kunnen ontstaan doordat je mes niet scherp genoeg is. MDF is tamelijk hard en daardoor wordt je mes snel bot.
Als je per se met MDF wil werken dan zou ik ook voor een figuurzaag kiezen.

Peter

De reden dat ik MDF wil gebruiken is omdat Paul (Paulogic) voor mij de juiste baksteen verband en grootte van de stenen in MDF heeft gelaserd.

De beschrijving van het verband :

Kruisverband
Hier begin je met een koppenlaag, gevolgd door een strekkenlaag, enzovoort. In elke koppenlaag plaats je na de eerste kop een driekwartsteen. Om de vier lagen plaats je na de eerste strek een kop.

Typisch verband voor oude gebouwen zoals boerderijen en kastelen. Ook vaak gezien bij oude treinstationnetjes.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Alle gebouwen die ik maak zijn met MDF opgebouwd.

Voor kleine snijwerken komt alleen een proxxon of dremelzaagje in aanmerking. Snijden kan maar als je eerst grof (te groot) snijd en dan de rand met bvb goedkope sekondenlijm verhard om vervolgens te schuren/vijlen.

Met trage zagen, zoals een figuurzaag, loop je het risico dat je de gegraveerde steentjes er af rukt.

Met MDF kan je fantastische dingen doen maar het is en blijft een geperste vezelplaat...

vyncky

Slaters heeft toch ook kruisverband?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Citaat van: vyncky op 13 december 2016, 16:24:31 PM
Slaters heeft toch ook kruisverband?

Yannick

klopt, maar dat is een steen van 4mm lang en die zijn eigenlijk te groot.
Voor de centers op Vaerwegh Dok zijn de stenen ook gelaserd en die zijn op schaal 2,3x0,7mm en dat vindt je niet in plasticard of dergelijke.

@Peter,
Je moet inderdaad een zeer scherp mesje gebruiken. Ik snij altijd met een vers afgebroken breekmesje.
De truc van het "verharden" met secondelijm werkt ook, maar is vrij lastig omdat je dat eerst moet laten drogen voor je verder kan werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

Ik bouw geen huizen of zoiets van MDF maar gebruik het wel.
Zagen gaat na een beetje proberen uitstekend met een multitool
Dat is een zaag die trilt en als een mes door de mdf zakt.
Een vierkant gat van 2,5 bij 2,5 cm is zeer netjes te maken.De eerst aanzet wel langs een liniaall of zoiets zetten
Zo een halve mm diep en dan verder uit de hand
Breek niet .Wel vlakke ondergrond gebruiken
En ja minmum is 2,5 cm (zo breed is de zaag) .Max is onbeperkt
wim

INFO

Citaat van: SuSke op 13 december 2016, 18:10:17 PM
Citaat van: vyncky op 13 december 2016, 16:24:31 PM
Slaters heeft toch ook kruisverband?

Yannick

klopt, maar dat is een steen van 4mm lang en die zijn eigenlijk te groot.
Voor de centers op Vaerwegh Dok zijn de stenen ook gelaserd en die zijn op schaal 2,3x0,7mm en dat vindt je niet in plasticard of dergelijke.

Dat die stenen die afmeting hebben, weet alleen de echte klinknagelteller/mierenn*****.
Het gaat toch gewoon om het gebouw wat lijkt op het gebouw in real live (1:1) Een exacte replica lukt toch niet.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 13 december 2016, 18:10:17 PM
Citaat van: vyncky op 13 december 2016, 16:24:31 PM
Slaters heeft toch ook kruisverband?...

klopt, maar dat is een steen van 4mm lang en die zijn eigenlijk te groot.
Voor de centers op Vaerwegh Dok zijn de stenen ook gelaserd en die zijn op schaal 2,3x0,7mm en dat vindt je niet in plasticard of dergelijke. ...

Frans, Slaters 2mm English Bond (wat ik in N gebruik) ligt dicht bij jouw 2.3x0.7mm.
Misschien eens uitproberen bij een volgend project ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#10
CiteerDat die stenen die afmeting hebben, weet alleen de echte klinknagelteller/mierenn*****.

Zo zou ik mezelf niet willen noemen Wim.
Ik bouw die gebouwen, net als Jean, Floris en nog vele anderen, enkel en alleen voor ons eigen plezier.
Als mede modelspoorders het leuk of mooi vinden vind ik fijn. Vinden ze dat niet...ook goed.
Maar baksteen muren met de juiste steengrootte maakt wel echt het verschil, zie bv. mijn station Boom en het seinhuis Antwerpen Schijnpoort



Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

#11
Citaat van: Steam.N op 07 maart 2017, 15:07:00 PM
Citaat van: SuSke op 13 december 2016, 18:10:17 PM
Citaat van: vyncky op 13 december 2016, 16:24:31 PM
Slaters heeft toch ook kruisverband?...

klopt, maar dat is een steen van 4mm lang en die zijn eigenlijk te groot.
Voor de centers op Vaerwegh Dok zijn de stenen ook gelaserd en die zijn op schaal 2,3x0,7mm en dat vindt je niet in plasticard of dergelijke. ...

Frans, Slaters 2mm English Bond (wat ik in N gebruik) ligt dicht bij jouw 2.3x0.7mm.
Misschien eens uitproberen bij een volgend project ?

Die heb ik hier ook liggen Jean, maar die konden me niet bekoren voor de centers. Ik vond de voegen te groot in functie van de stenen, zeker voor gebruik op H0.

Voor mijn (toekomstig) thuisbaantje (waar ik ook mee buiten kan komen) zit er ook zo een stuk keermuur in. Daar zijn de stenen nog langer en platter. Kan je helemaal niets voor vinden op de reguliere markt.

Citaat van: INFO op 07 maart 2017, 15:02:09 PM
Dat die stenen die afmeting hebben, weet alleen de echte klinknagelteller/mierenn*****.
Het gaat toch gewoon om het gebouw wat lijkt op het gebouw in real live (1:1) Een exacte replica lukt toch niet.

Zou ik zo direct niet durven zeggen.
Ik ben ervan overtuigd dat de juiste steenafmeting op H0 er wel toe doet als je iets attractiefs wil maken. Alleen zo krijg je het plaatje ook kloppend bij redelijk ingewikkelde structuren.

20160806_175425 by Frans Peeters, on Flickr

20160424_145528 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 07 maart 2017, 21:33:39 PM
Citaat van: Steam.N op 07 maart 2017, 15:07:00 PM
... Slaters 2mm English Bond (wat ik in N gebruik) ligt dicht bij jouw 2.3x0.7mm. ...
Die heb ik hier ook liggen Jean, maar die konden me niet bekoren voor de centers. Ik vond de voegen te groot in functie van de stenen, zeker voor gebruik op H0.... 

Vond ik initiëel ook, tot ik het dry-brushen voldoende onder de knie kreeg, waarna de voegen véél smaller gingen lijken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Als je iets nabouwt dan doe je dat in eerste instantie voor jezelf. Vanzelfsprekend past dan alleen de juiste steenmaat. Een verkeerd verband kan er nog door maar de grootte van de stenen en de bijhorende voeg... mierenn##ker of niet! "juist" geeft de grootste voldoening!  :)

SirGresley

Kijk hier eens: http://scalescenes.com/scratchbuilders-yard/

Ik heb hun rijhuisjes, kerk, school en ook de pannen en brikken + nog andere gedownload. Ge betaald en dan krijgt ge van hun een download link naar een pdf file. Eens ge die hebt kunt er zoveel afdrukken als je wilt!

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama