Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Verkleven Plasticard ... Zonder Kromtrekken

Gestart door B_Modelbouw, 13 december 2016, 11:56:27 AM

Klaas Zondervan

Waar kan je D-limoneen kopen, en noem eens enkele van die verschillende soorten kunststoffen.

Floris

nooit van gehoord...  8)
Eerlijk gezegd ben ik er ook knap sceptisch over. Plastic lijmen met oplosmiddelen geeft gewoon kromtrekproblemen omdat je in de structuur van het materiaal gaat rommelen. Mag het niet kromtrekken, neem secondelijm. Maar ja, dat werkt niet echt lekker.
Heb zelf weleens een uitstapje gemaakt naar aceton of bisonkitverdunner maar oud het eigenlijk altijd bij revell-lijm. Lijmt sterker dan Uhu, dat is altijd op de lijmnaad wel weer te splitsen, twee stukken plastic die met revell gelijmd zijn trek je dan echt aan stukken. Voor grote constructies en gebouwen en voor zelfgebouwde treinen is die extra sterkte wel prettig, op werk gebruik ik meestal uhu, daar maken we eigenlijk alleen moedermodellen om af te gieten van styreen en is stevigheid minder van belang dan de mogelijkheid om iets redelijk onbeschadigd los te krijgen, mocht er wat aan een model veranderd moeten worden.

Peter

Ik zweer bij de vloeibare Tamiya lijm.
Stukken even tegen elkaar houden. Met het fijne penseeltje wat lijm op de naad doen en via capilaire aktie kruipt de lijm er tussen.
Zit nadien muurvast en niet meer van elkaar te krijgen
Met vriendelijke groeten
Peter

Ed ten Dam

D-limoneen kun je oa kopen bij:

www.123-3d.nl/123-3D-D-Limoneen-1-liter-i1625-t9727.html?gclid=CPL-t5WChtECFUJAGwodweYK3g
Vooral zaken en bedrijven die goed gesorteerd zijn in 3d materialen hebben het. D-limoneen werkt hetzelfde als MEC alleen je hebt geen last van kromtrekken en je krijgt geen hoofdpijn van de onaangename geur. daarnaast heb je geen witte uitslag op de ramen van huisjes die je met secondelijm wel hebt.

Google maar eens op D-limonene Plasticard.

Ed

Klaas Zondervan

Citaat van: Floris op 24 december 2016, 11:31:47 AM
Plastic lijmen met oplosmiddelen geeft gewoon kromtrekproblemen omdat je in de structuur van het materiaal gaat rommelen. Mag het niet kromtrekken, neem secondelijm. Maar ja, dat werkt niet echt lekker.
Heb zelf weleens een uitstapje gemaakt naar aceton of bisonkitverdunner maar oud het eigenlijk altijd bij revell-lijm.

Citaat van: Peter op 24 december 2016, 11:36:00 AM
Ik zweer bij de vloeibare Tamiya lijm.
Revell lijm en Tamiya bevatten allebei voornamelijk oplosmiddel. Daarop berust de werking van deze lijmen. Ze lossen de oppervlakte van polystyreen op waardoor de delen aan elkaar versmelten. Als de lijm er goed is tussengeraakt dan kan het eigenlijk niet meer loskomen.

J. Moors

Ik lees dit bericht nu pas en kan er het volgende op zeggen. Ik werk al jaren met polystyreen en grote vlakken verlijm ik met secondenlijm van het merk Zapp. Neem dan de "foam safe".
Nadat deze verbinding is uitgehard op een vlakke ondergrond, kan men de randen lichtjes met de reeds vermelde "smeltende" lijm aan de randen nalopen.
De truk is om niet te veel lijm aan te brengen daar deze lijm de neiging heeft om te ver door te smelten als er teveel lijm aangebracht wordt.
Dit geld ook als deze lijm opgesloten zit onder een groot oppervlak. Daar de lijm dan niet snel kan verdampen, vreet het zich te ver in het materiaal met vervorming als resultaat.

Let wel op goede ventilatie, want het is ongezond als men er met de neus bovenop het werkstuk zit.

Groet, J. Moors.

Klaas Zondervan

Dat verhaal over de Zapp secondenlijm snap ik niet. Secondenlijm werkt niet op basis van verdamping, maar door verandering van de molecuulstructuur van de lijm.

Thommy

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 januari 2017, 13:53:10 PM
Dat verhaal over de Zapp secondenlijm snap ik niet. Secondenlijm werkt niet op basis van verdamping, maar door verandering van de molecuulstructuur van de lijm.

Ik vermoed dat ie bedoelt: ik verlijm met secondenlijm want als je teveel andere gebruikt...
Greetz

Thommy