Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verkleven Plasticard ... Zonder Kromtrekken

Gestart door B_Modelbouw, 13 december 2016, 11:56:27 AM

B_Modelbouw

Beste Mede-Modelspoorders,

Ik heb een vraagje ... Heb onlangs enkele dunne polystyreen platen op elkaar gekleefd met Mec Pak,
nu blijken delen los te komen en krom te trekken ... Wat kan ik hieraan doen om dit te verhelpen ? 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


guy holbrecht

Vraag is natuurlijk hoe groot deze delen zijn en waarvoor je ze hebt gebruikt. Eerst en vooral wil ik het gebruik van Mec-Pak afraden. Veel te giftig (kankerverwekkend). Ik heb het een tijdje gebruikt met veel hoofdpijn tot gevolg. Overgeschakeld op Kibri lijm, ook wel wat giftig, maar geen hoofdpijn meer.
Voor grotere vlakken, vb. gevels van fabrieken, lijm ik het vel styreen eerst op een stevige onderplaat (hard-board of dunne MDF) d.m.v. montagelijm, genre TEC 7 (onder druk een hele tijd laten drogen). In die onderplaat dien je eerst wel de nodige openingen aan te brengen (ramen, deuren, poorten, ...). Daarna kan ik op dat vel styreen kleinere profielen en strips aanbrengen zonder dat de plaat krom trekt. Bij kleinere gebouwen dien je binnenin verstevigingen aan te brengen. Polystyreen heeft de neiging krom te trekken langs de kant waar gelijmd is. Indien er langs twee kanten gelijmd is, valt dat kromtrekken best mee. Voor een huisgevel gebruik ik Slaters baksteenplaat die op een vel styreen van 1 mm dikte gekleefd wordt. langs de binnenzijde van het gebouw worden dan wel haaks geplaatste verstevigingen aangebracht, zodat er een soort T-profiel ontstaat. Doe je dit niet en je laat het geveltje een tijdje liggen, dan trekt dat automatisch krom.

Gr.
Guy

Thommy

ik gebruik al jaren revell lijm voor Plasticard te kleven. Heb sinds vorig jaar ook de Tamiya lijm gekocht voor plasticard (nadat ik 1 gekocht had voor ABS voor andere doeleindes) en dat werkt ook goed. Enkel een belachelijk fijn borsteltje voor grote onderdelen, maar soms zelfs beter dan de revell lijm met naald om fijner te werken.

Echter, zoals Guy zegt. Als je grote delen kleeft en geen verstevigingen in kleeft gaat het na verloop altijd plooien. Ben met sommige huisjes meerdere keren herbegonnen omdat ik wegens tijdsgebrek geen verstevigingen had aangebracht en rara... huisje te gebombeerd om nog te redden :(

nu, trucs als aceton/disolvent lukken ook. Echter geurhinder  :(
Greetz

Thommy

59erke

gewone plasticlijm van de gekende merken (tamiya, revell, uhu, ...) werkt meestal zeer goed
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

B_Modelbouw

Daar een beeld meer zegt ...



Het moeten betonnen brugleuningen worden die bovenop de brughoofden staan van de metalen spoorwegbrug... en zijn vier lagen polystyreen van 0,5mm dikte op elkaar gekleefd.
Je ziet dat deze op sommige plekken opkrult, lost en krom trekt.
Verkleven met MecPak, Tamiya Cement of Revell Contacta Professional geven allen hetzelfde effect.

Beide te verlijmen delen werden ligt opgeschuurd, ontvet en met lijm ingesmeerd op beide vlakken alvorens ze samen te brengen... de eerste verlijming (laag 1 & 2 samen en laag 3 & 4 samen) nadien volgde de tweede verlijmingen de dag later (lagen 1/2 en 3/4 samen) en werd het een week onder gewicht geperst.

Nadien waren ze vrij recht, maar trokken meer en meer schuin...

Aanbrengen van dwarssteunen is echter niet mogelijk gezien het geheel zichtbaar blijft.

Alternatief om het te hermaken in karton i.p.v. plastiek ?
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Thommy

Zeker dat het plasticard is? Met ABS krijg je zo'n effecten als je kleeft met revell...
Ik heb namelijk ooit op een beurs een meter profiel gekocht dat plasticard zou moeten zijn... bleek abs te zijn.
Greetz

Thommy

B_Modelbouw

En hoe herken je de verschillen ?

In ieder geval trekt de metalen brug, die ook uit plastiek is gemaakt en een overspanning van 2x30cm maakt, niet scheef en lijkt die kunststof veel strammer te zijn (al is deze wel uit balkjes opgebouwd in een open structuur en niet in een volledig vlak plaat).

Herstellen door ze opnieuw te verlijmen is geen oplossings, daar de spanning op de plastieklagen blijft bestaan.

Daar ik niet weet om welk soort plastiek het gaat... geen stickertje van de fabrikant aanwezig.
( ik koop meestal Evergreen of Platicard) ... morgen eens een poging in karton doen.
En ook reeds andere lijmsoorten heb gebruikt, zonder of met minder afdoende succes
Ik merk nu ook dat in de verschillende platen ik heb liggen de ene mooi wit een soepel blijft en de andere vergeelt en hard en bros wordt
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Gerolf

Polystyreen bestaat blijkbaar ook in verschillende kwaliteiten.
Zelf hou ik het de laatste tijd bij één merk (Evergreen) - onder andere om zeker te zijn dat het over hetzelfde type kunststof gaat.

Vroeger kocht ik strips van een ander merk (de naam ontgaat me nu) en die is harder, en vooral glad aan de buitenkant.
Evergreen profielen worden gefreesd om hun "schil" na het extruderen te verwijderen, dat andere merk moet je best wat opschuren.
Een MTD-lid heeft nogal gefoeterd op een project omdat de lijm niet goed hechtte ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tunnelmotor2000

 

Peter

De beste profielen zijn inderdaad die van Evergreen. Daar ik ik nog nooit problemen mee gehad. Bij Verschooten hier in Antwerpen hebben ze ook noch losse profieltjes uit een zeer harde kunststof en natuurlijk ook in messing enz. Ook bij Ballien (niet de modelspoorwinkel) in Borgerhout hebben ze een zeer ruime keuze
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: tunnelmotor2000 op 15 december 2016, 12:09:52 PM
Raboesch profielen misschien?

Juist, dat is inderdaad een merk dat wat voorbewerking vraagt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

ik gebruik bijna uitsluitend Raboesch zonder mechanische voorbewerking. Gewoon even ontvetten met wasbenzine vóór verlijming. Als lijm gebruik ik dan weer UHU plast. Met bvb Faller lijkt het minder goed te lukken.

GDE

Hetzelfde al meegemaakt. Iemand heeft mij dan aangeraden geen 2 plaatjes samen te lijmen maar 3. Dat zou wat helpen tegen het kromtrekken. Echter moet ik dat nog uit proberen.   Mek pak gebruik ik zelf ook maar dan meestal voor kleine verlijming. De rest met kibri lijm.

Peter

Bij mijn station Boom heb ik zeer dikwijls twee lagen plasticard van verschillende merken (Goovers, Verschooten, Raboesch en Evergreen) op elkaar moeten lijmen, en nooit geen probleem gehad.
Het enige probleem dat ik ooit had was met mijn eerste poging Boom na te bouwen doordat ik een slechte houten bodemplaat had gebruikt.

Met vriendelijke groeten
Peter

Ed ten Dam

Inmiddels hebben veel bouwers D-limoneen in gebruik ipv MEC. Het ruikt niet en je kunt verschillende soorten kunststoffen er door elkaar mee verlijmen en het geeft geen spanning op het materiaal. Door de komst van 3d printers (als oplosser voor HIPS steunmateriaal) is D-limoneen eigenlijk ontdekt door veel bouwers.
Ed