WERKEN MET PLUIMKARTON op YouTube

Gestart door Val-Rikard, 06 december 2016, 21:04:21 PM

Geert

Was het al voorjaar 2017  ....

Ik kijk er naar uit.  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Rik,
Ik sluit mij aan bij alle vorige replies en vooral hoe en waar je aan je materiaal komt.
Show those movies  ;)
Groetjes, Peter


OlivierV

Citaat van: PeterC op 08 december 2016, 22:24:52 PM
Rik,
Ik sluit mij aan bij alle vorige replies en vooral hoe en waar je aan je materiaal komt.
Show those movies  ;)
Lucas Creative. Hun pluimkarton geniet mijn voorkeur tegenover dat van Schleiper (papierlaag pelt er bijna niet af)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michael

Citaat van: OlivierV op 09 december 2016, 10:33:06 AM
Citaat van: PeterC op 08 december 2016, 22:24:52 PM
Rik,
Ik sluit mij aan bij alle vorige replies en vooral hoe en waar je aan je materiaal komt.
Show those movies  ;)
Lucas Creative. Hun pluimkarton geniet mijn voorkeur tegenover dat van Schleiper (papierlaag pelt er bijna niet af)

Olivier hoe heet dat dan bij Lucas Creativ?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

OlivierV

Citaat van: Michael op 09 december 2016, 10:47:08 AM
Citaat van: OlivierV op 09 december 2016, 10:33:06 AM
Citaat van: PeterC op 08 december 2016, 22:24:52 PM
Rik,
Ik sluit mij aan bij alle vorige replies en vooral hoe en waar je aan je materiaal komt.
Show those movies  ;)
Lucas Creative. Hun pluimkarton geniet mijn voorkeur tegenover dat van Schleiper (papierlaag pelt er bijna niet af)

Olivier hoe heet dat dan bij Lucas Creativ?
Karton plume staat er op het rekeningetje. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Groetjes, Peter


liefhebber

Citaat van: OlivierV op 09 december 2016, 10:33:06 AM
Citaat van: PeterC op 08 december 2016, 22:24:52 PM
Rik,
Ik sluit mij aan bij alle vorige replies en vooral hoe en waar je aan je materiaal komt.
Show those movies  ;)
Lucas Creative. Hun pluimkarton geniet mijn voorkeur tegenover dat van Schleiper (papierlaag pelt er bijna niet af)

Ik koop mijn pluimkarton bij schleiper en heb geen probleem met het verwijderen van het karton.
Ze hebben daar 2 soorten, ik moet ook altijd kijken welke ik aankoop.
de andere gaat er inderdaad niet goed af, lukt wel met een strijkijzer maar dat is niet gemakkelijk en het schuim dat er tussen zit is ook moeilijker te bewerken.
Maar ik vermoed dat daar al een lijntje over bestaat.
 

Val-Rikard

Citaat van: liefhebber op 09 december 2016, 11:31:46 AM
Citaat van: OlivierV op 09 december 2016, 10:33:06 AM
Citaat van: PeterC op 08 december 2016, 22:24:52 PM
Rik,
Ik sluit mij aan bij alle vorige replies en vooral hoe en waar je aan je materiaal komt.
Show those movies  ;)
Lucas Creative. Hun pluimkarton geniet mijn voorkeur tegenover dat van Schleiper (papierlaag pelt er bijna niet af)

Ik koop mijn pluimkarton bij schleiper en heb geen probleem met het verwijderen van het karton.

Klopt, maar ik zal het ter sprake en in beeld brengen.  :)


Ze hebben daar 2 soorten, ik moet ook altijd kijken welke ik aankoop.
de andere gaat er inderdaad niet goed af, lukt wel met een strijkijzer maar dat is niet gemakkelijk en het schuim dat er tussen zit is ook moeilijker te bewerken.
Maar ik vermoed dat daar al een lijntje over bestaat.

Koen

Bij Lucas Creative kan men ook enkel de "vulling" van het pluimkarton kopen.
Ik heb dit gebruikt voor mijn betonnen muren en dit werkt fantastisch goed.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren


evan

Helaas is dit niet het juiste pluimkarton.

Het pluimkarton dat Rik gebruikt is qua structuur veel te kwetsbaar om zonder karton te verkopen.
Ik ken de platen zonder karton, dus enkel de vulling, en het is niet het juiste.

Pluimkarton dat wat gelige of grijzige vulling heeft is het juiste.

groetjes

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Val-Rikard

Citaat van: evan op 10 december 2016, 08:31:37 AM
Helaas is dit niet het juiste pluimkarton.

Het pluimkarton dat Rik gebruikt is qua structuur veel te kwetsbaar om zonder karton te verkopen.
Ik ken de platen zonder karton, dus enkel de vulling, en het is niet het juiste.

Pluimkarton dat wat gelige of grijzige vulling heeft is het juiste.

groetjes

Evan

Met de platen zonder kartonlagen heb ik geen ervaring. Ik heb deze ook nog niet gebruikt omdat voor het maken
van een muurtje het karton voor sterkte zorgt. Alleen bij gebogen muren of vormen haal ik de twee lagen er af.
In sommige gevallen, zoals bij de brug van Melle die ik na bouwde, gebruik ik ook de gestripte karton laag.  :) ;)


Val-Rikard

Werken met pluimkarton: Deel 2

Binnenkort, hopelijk deze week, plaats ik een tweede filmpje op YouTube in de reeks werken met pluimkarton. Na het eerste, wat uitleg gaf over het goede en slechte pluimkarton, zal het ditmaal gaan over het vervaardigen van baksteen muren. Daarin zal te zien zijn op welke wijze we te werk gaan. In een derde bijdrage toon ik dan hoe we de muurtjes de juiste kleur geven. Om er voor te zorgen dat ik niet zomaar wat muurtjes maak zal dit meteen in een club project kaderen. Door het nabouwen van de oude watertoren uit 1930 nabij het depot van Merelbeke station zal dit meteen een praktische toepassing krijgen.  :) :) :) ;)

Voor het eerste filmpje in de reeks klik je op de link hier onder.

https://youtu.be/VV5Ghu2ZSkc

Groet, Rik

Val-Rikard

Werken met pluimkarton deel 2: Baksteen muren

Je kan nu deel twee bekijken waar je kan zien hoe we baksteen muren maken met pluimkarton.
In een latere bijdrage tonen we dan hoe we muurtjes maken in een kleinere schaal.

https://youtu.be/zKKo1x9XrWg

Veel kijkgenot,  :) :) ;)

Rik

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154