Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijmvraagje MDF/plasticsheet

Gestart door Peter, 05 december 2016, 15:29:50 PM

Dirkh

Citaat van: Dirky op 05 december 2016, 16:34:07 PM
MDF verzadigen met bijvoorbeeld goedkope sekondenlijm. Dan de strips met sekondenlijm kleven.
Zelfde process met UHU plast is ook mogelijk... duurt iets langer.

werkt perfect met de uhu plast.

Dirky

Soudal fix gebruik ik voor mijn spoor 1 bouwsels vrij veel waar de laagdikte van de lijm minder belangrijk is of waar ik langere tijd nodig heb om iets in de juiste positive te krijgen. Vandaar dat mijn voorkeur gaat naar goed vloeibare, snellere lijmen.
Maar dat brengt dan met zich mee dat de lijm vaak zo snel in het MDF trekt dat de verlijming niet stand houd. En dus is een oppervlakte behandeling met lijm, vernis, porienvuller, of whatever noodzakelijk.
Contactlijm en consoorten bevatten teveel aggressieve solventen die de kunststof aantasten. Als die solvent dan ook nog eens ingesloten zit en niet volledig kan vervliegen, kan er inderdaad na langere tijd beschadiging van de kunststof zichtbaar worden.


Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 06 december 2016, 16:03:58 PM
Contactlijm en consoorten bevatten teveel aggressieve solventen die de kunststof aantasten. Als die solvent dan ook nog eens ingesloten zit en niet volledig kan vervliegen, kan er inderdaad na langere tijd beschadiging van de kunststof zichtbaar worden.
Je moet de solvent ook laten vervliegen voordat je ze insluit. Ik plak Slaters muurplaat vaak op hout met Bison tix. Eerst beide delen insmeren, dan kun je rustig 20 minuten wachten totdat de lijm niet meer "pikt", en dan pas de delen samenvoegen.

Peter

Zal morgen eens een paar proefstukjes maken, want een aantal van de hier voorgestelde produkten heb ik sowieso in huis (zelfs Ruderer)
En dan zien we wel.
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Citaat van: Peter op 06 december 2016, 12:50:48 PM
Piet, die tube is wel wat aan de grote kant voor het model dat ik bouw.
Ja dat geloof ik graag Peter.
Maar ik plak hier alles van hout en verschillende kunststoffen aan elkaar met Polymax.
Ze zijn er ook in 90 gram verpakking(tube's)
Dus vandaar mijn suggestie.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Aan Polymax had ik nog niet gedacht. Toch eens proberen. Voor het fijnere werk kan je ook wat van dat spul uit een grote koker op een schoteltje spuiten en dan verder verwerken met een penseeltje of een cocktailprikker.

SuSke

Voor de centers op Vaerwegh Dok heb ik het styreen en giethars op en tegen het MDF gelijlmd met secondenlijm-gel. Die vult iets, geeft je iets meer tijd en trek niet gelijk in het mdf.
De rest met gewone houtlijm D2.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.