Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De St. Berhardkapel in een berglandschap.

Gestart door Dirk G, 01 december 2016, 03:17:27 AM

Dirk G

Hier volgt de voorstelling van mijn eerste landschapje: de St. Bernhard Kapel van Faller in een berglandschap.



Ziezo, alles is klaar om eraan te beginnen.



Ik begin met de fundamenten van het gebouw.







Ik stel de muren samen.



Tot ik hier uitkom.



Dan volgt het portaaltje.



En tenslotte het dak.



Het kapelletje is af.



Om dit te bereiken heb ik deze instrumentjes gebruikt.



En deze lijm (modelbouwlijm van Revell).

Gerolf

Ik moet toegeven dat ik verwachtte dat je er een persoonlijke toets aan zou geven,
Maar je hebt het bouwpakketje in elk geval netjes samengesteld  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Leuk klassiek bouwpakketje. Maar volgens mij gaat het nu beginnen kriebelen om er een persoonlijke toets aan te geven ... Ik zou er al verlichting willen in voorzien (en dan vaststellen dat die wanden doorschijnen) en die plastiek-look aanpakken. Dus schilderen, en natuurlijk echt gras rondom ... en zo ben je vertrokken ...  ;).

Veel plezier nog met het bouwen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirky

ik denk dat de persoonlijke toets in het (onderwater?)-landschap-gebeuren zal zitten?  :)

dani

dit is de basis, hee, mannen.....

Geef hem wat tijd en ik ben zeker dat het nog veel zal veranderen !
Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd, en aan Brussel en Antwerpen zijn ze nog altijd bezig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirk G

Citaat van: Gerolf op 01 december 2016, 09:49:55 AM
Ik moet toegeven dat ik verwachtte dat je er een persoonlijke toets aan zou geven,
Maar je hebt het bouwpakketje in elk geval netjes samengesteld  :)

Wel, beste Gerolf, als je een landschapje maakt (bijvoorbeeld een decor bij je modelspoor), moet je m.i. beginnen met de afmetingen van je grootste elementen vast te stellen.  Dit zullen altijd je gebouwen (of bruggen, of tunnels) zijn.  De rest kun je hieraan aanpassen.  Dus, ik begin altijd met het samenstellen van de gebouwen.  ;)

Ik dank je voor je complimentje!  ;D

Dirk G

Citaat van: BC911 op 01 december 2016, 10:14:29 AM
Leuk klassiek bouwpakketje. Maar volgens mij gaat het nu beginnen kriebelen om er een persoonlijke toets aan te geven ... Ik zou er al verlichting willen in voorzien (en dan vaststellen dat die wanden doorschijnen) en die plastiek-look aanpakken. Dus schilderen, en natuurlijk echt gras rondom ... en zo ben je vertrokken ...  ;).

Veel plezier nog met het bouwen.


Natuurlijk is dit slechts een eerste stap.  Maar een noodzakelijke om redenen die ik hierboven heb uitgelegd.  ;)

Wel, verlichting is voor mij erg moeilijk om aan te brengen.  Omdat ik dan stopcontacten moet voorzien waar ik m'n landschapje (zal) opbergen.  Wel zullen er spots zijn om de landschapjes op te lichten.  :)

Het schilderen en het gras komen later, maar ze komen.  :D

Dirk G

Citaat van: Dirky op 01 december 2016, 10:47:22 AM
ik denk dat de persoonlijke toets in het (onderwater?)-landschap-gebeuren zal zitten?  :)

Nee, toch niet...  Waar het toe leidt, zal met de dag duidelijker worden...  :D

Dirk G

Citaat van: dani op 01 december 2016, 11:09:51 AM
dit is de basis, hee, mannen.....

Geef hem wat tijd en ik ben zeker dat het nog veel zal veranderen !
Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd, en aan Brussel en Antwerpen zijn ze nog altijd bezig

Juist, dit is het eerste wat gemaakt moet worden (om redenen die ik in mijn eerste antwoord heb uitgelegd).  ;)

Ja, tot wat het leidt, zal met de dag duidelijker worden.  Vandaag zal ik het hebben over de ondergrond van mijn eerste landschapje.  :)

Dirk G

Nu wil het hebben over de ondergrond die ik gebruikt heb om dit landschapje vorm te geven: PU-schuim.  Ik ken PU-schuim van mijn dagen ontwerper van aquariumdecors, het is een isolatiemateriaal dat gebruikt wordt in de spouwmuur, het is zeer licht en het is makkelijk met een mes te bewerken tot je de vorm verkrijgt die je hebben wil.  Het enige nadeel dat PU-schuim heeft, is dat je er een bakje voor moet maken.

Hiervoor heb je volgende zaken nodig:



5 planken.  Deze zijn allemaal 40 bij 40 cm.



5 stukken plastiek met DUC-tape om ze vast te kleven.



Elleboogjes met vijzen en moeren.  En een sleutel.



1 boormachine.





Ik begin met het maken van mijn bakje.



Als het af is, haal ik het weer uiteen.  Want PU-schuim kleeft erg (als het nat is) en wanneer het direct tegen hout gespoten wordt, krijg je het er nooit meer af, tenzij je het los snijdt.



Het is om dit te vermijden dat ik de stukken plastiek gebruik.





Zo geraakt het bakje klaar om te gebruiken.



Dit is een voorbeeld van PU-schuim.



Om te vermijden dat de PU-schuim aan de plastiek kleeft, moet je de plastiek natspuiten met een plantenverstuiver.



Dan is je bakje klaar om de PU-schuim te ontvangen.  Het beste is dat je het een nachtje laat drogen.



PU-schuim heeft een sterk rijzend karakter, dus nooit meer dan 1/3 van je bakje volspuiten.



Om je bakje te demonteren, heb je een sleutel, een hamer en een schroevendraaier nodig.



Uiteindelijk heb je een blok uiterst licht en makkelijk in vorm te brengen basismateriaal.

Dirk G

Het volgende waar ik het over wil hebben is het uitsnijden van de vorm die je verkiest en nadien de PU-schuim met tegellijm te bezetten.



Het uitsnijden van de gewenste vorm kan beginnen.  Al wat je hiervoor nodig hebt, is een scherp mes.







De gewenste vorm komt naar voor.



Om de details uit te werken, raad ik een kleiner mes aan.



Daarna volgt het bekleden van de PU-schuim met tegellijm.  De tegellijm is erg goedkoop (net als de PU-schuim),  makkelijk te beschilderen en een ander voordeel is dat je zelf bepaalt hoe dik je tegellijm moet zijn.



Dit is een voorbeeld van tegellijm.



Om tegellijm te maken heb je deze ingredienten nodig: droge tegellijm, water en een emmertje.  Door de hoeveelheid water te vermeerderen of te verminderen, beheers je wat voor soort tegellijm je hebben wil.  Als je veel water gebruikt, krijg je tegellijm die verfbaar is.  Als je vaste tegellijm wil, gebruik dan weinig water.  Volgens mij kun je rotsformaties maken uit de tegellijm, maar zeker ben ik nog niet hiervan.  Ik zal dit uitproberen in mijn tweede landschapje.



Een mixer is ook noodzakelijk, als je tegellijm wil maken.  En een paar handschoenen want het is een bijtende stof.



Zo ziet een partij tegellijm eruit, als het klaar is voor gebruik.



Het landschapje is met tegellijm bezet.



Een close-up.



Zo, dat kan een nachtje drogen.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirk G

Citaat van: dani op 04 december 2016, 09:21:08 AM
Flink bezig geweest zo te zien ...

Hallo, Dani!  :)

Ach, een mens houdt zich bezig, nietwaar?  ;D

Dirk G

Goed, het volgende dat ik wil aansnijden is het kleuren van het landschapje.




Zoals je merkt, heb ik een heel arsenaal van verfjes ter mijner beschikking om de tegellijm op te kleuren.



Een goede opener om verfblikjes open te krijgen.



Dit zijn de borstels die ik heb. Met de stempels rechts achteraan.



Eerst zet ik het landschapje zijn basiskleur.



Daarna voeg ik de basiskleur van de rotsen toe en van het paadje.



Dan begin ik het te bestempelen.



Tot ik hier ongeveer uitkom.











Close-ups van het resultaat.

Dirk G

Nu wil ik het graag hebben over de eerste bomen, de struiken en het gras.



Ik gebruik deze lijmen om er de attributen mee vast te hechten op de geschilderde tegellijm.  De lijm links is van Woodland Scenics.  Deze heeft een wit uitzicht als zij nat is, maar tegen dat ze opdroogt, wordt zij transparant.  Hier kleef ik de bomen en de struiken mee.  De lijm rechts is een lijmspray van bison.  Dit is erg praktisch als je ondergronden of gras moet kleven.  Maar deze lijm blinkt als hij opdroogt, dus je moet ervoor zorgen dat ze goed bedekt is.



Dit zijn de grote struiken.  Lichen medium green van Woodland Scenics.





Ik begin eraan.





Nadien gebruik ik kleinere struiken: Belaubungsmaterial van Busch.



Een stand van zaken.





Ik voeg het gras toe: Grasfasern van Busch.





En voor het paadje kies ik: Streupulver van Busch.



De eerste bomen van Noch.



Het landschapje tot hiertoe.