Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

DE oplossing voor het fileprobleem....

Gestart door Havoc, 28 november 2016, 23:25:42 PM

Havoc

We schaffen de NMBS volledig af. Ze zijn toch niet in staat om een trein op tijd te laten rijden. Als je een verplaatsing wil maken ben je er helemaal niets mee dus gewoon afschaffen die handel.

Op de enorme vrijgekomen plaats richten we vervolgens snelwegen in. Helemaal gericht op pendelen. Heel weinig op- en afritten. De stations die maken we met de grond gelijk, de reizigers nu hebben er toch niets aan. Op die plaatsen leggen we serieuse parkings aan. Maar dan serieuse, niet voor 50 wagens of zo zoals de nmbs nu doet. Ook betaalbaar, pakweg 2 euro voor een dag. Op die eindparkings kan je ook niet de stad in maar er is een groot en frequent aanbod aan lokaal openbaar vervoer.

Eigenlijk niets dan voordelen:
- vermits je je wagen aan het einde van de rit kwijtgeraak en vlot op het lokale openbaar vervoer moet zijn er veel minder wagens in de stad
- de nieuwe wegen neman auto's weg van de bestaande wegen en die komen er aan het einde niet meer terug bij. Bvb tussen Antwerpen en Brussel ontlast je en de E19, de A12 en de R0. Geen gezever voor parking te vinden want op de plaats van het Noord en Schaarbeek kan je met wat moeite zeker 10000 auto's kwijt. De N-Z verbinding (massa's plaats op het klein-eiland) ontlast de ring nog meer. Dezelfde scenario's kan je voor de andere assen vinden.
- vermits er minder auto's in de stad zijn kan het openbaar vervoer daar tenminste vooruit komen
- geen onteigeningen, alles is al voorhanden.
- 80% minder stakingsdagen in België. Het gaat even duren eer dat gebouwd is, de technische ploegen vinden wel een job in de nieuwe opzet, de anderen zijn op pensioen tegen dat het af is.
- geen geldverspilling meer aan megalomane projecten zoals het station van Luik, Fyra's of aankoop van ander sukkelmaterieel (Desiro's). Ook een peperdure topman minder.
- je kan droog naar je werk ipv nat te staan worden onder een afdak dat enkel de bovenleiding droog houdt. Als je droog wil blijven moet je zien dat er nog een wachthuisje van de vorige eeuw staat
- minder dokterskosten door minder stress van afgeschafte en/of véél te late treinen
- door het minder electriciteitsverbruik kunnen er ook 50 electrische auto's meer rijden
- de fietsers moeten dan maar met de fiets naar het werk ipv de plaats van 5 personen in te nemen en maar voor 1 te betalen

Sorry maar de nmbs is gewoon een ramp. Ik neem nu 7 maand de trein om naar het werk te gaan en ik denk niet dat ik al 10% van de keren toegekomen ben op de tijd dat ik er had moeten zijn volgens de dienstregeling. Van de 6 treinen die ik dagelijks neem zijn er zelden 2 op tijd. Overstappen halen is onmogelijk als je geen 30 minuten hebt.

En het ergste van alles: er wordt geen bal aan de essentie gedaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

chef garde

Mja, het is niet enkel de nmbs die een ramp is, de pendelaar zelf is ook een ramp geloof me.  De grootste kudde moet meestal langs dezelfde deur op- en af stappen, al dan niet met een beker koffie in de hand, een I-pad in de andere ... 

6 treinen per dag nemen lijkt mij best gewaagd, en zeker in de spits.  Is er geen optie om per auto/bus/fiets naar een ander station te gaan en daar op te stappen zodat je bv maar 4 treinen per dag moet nemen?

Michiel

#2
Johan, "...met de trein is steeds een beetje reizen".

Je hebt jouw file-stress met je meegenomen in de trein. Dat is verkeerd! Met de auto was je DAGELIJKS meer dan een uur kwijt in de file. Je ademt de uitlaatsgassen van de voorganger, ondergaat de verkeersagressie, het egoïsme, het hoge ongevallenrisiko, het lawaai... Het blik op wielen maakt je knorrig en asociaal.

Schuif dat allemaal van je af. De klok is niet je baas! Leef met het moment, en gebruik de tijd als een opportuniteit. Wanneer de trein vertraging heeft gaan mensen met elkaar praten, je krijgt wat extra tijd voor een goed boek, of om snel nog wat te gaan spotten. Erger je niet. Dat is voor de kudde in het blik op wielen. Jij REIST naar je werk, en je neemt de dingen zoals ze komen. Een beetje avontuur, een beetje variatie in de monotonie. Een verhaal voor wanneer je thuis komt, met het besef dat je nog steeds sneller bent dan die sukkel in de file.

"Met de trein is steeds een beetje reizen"   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Citaat van: Havoc op 28 november 2016, 23:25:42 PM
We schaffen de NMBS volledig af. Ze zijn toch niet in staat om een trein op tijd te laten rijden. Als je een verplaatsing wil maken ben je er helemaal niets mee dus gewoon afschaffen die handel.

Op de enorme vrijgekomen plaats richten we vervolgens snelwegen in. Helemaal gericht op pendelen. Heel weinig op- en afritten. De stations die maken we met de grond gelijk, de reizigers nu hebben er toch niets aan. Op die plaatsen leggen we serieuse parkings aan. Maar dan serieuse, niet voor 50 wagens of zo zoals de nmbs nu doet. Ook betaalbaar, pakweg 2 euro voor een dag. Op die eindparkings kan je ook niet de stad in maar er is een groot en frequent aanbod aan lokaal openbaar vervoer.

Eigenlijk niets dan voordelen:
- vermits je je wagen aan het einde van de rit kwijtgeraak en vlot op het lokale openbaar vervoer moet zijn er veel minder wagens in de stad
- de nieuwe wegen neman auto's weg van de bestaande wegen en die komen er aan het einde niet meer terug bij. Bvb tussen Antwerpen en Brussel ontlast je en de E19, de A12 en de R0. Geen gezever voor parking te vinden want op de plaats van het Noord en Schaarbeek kan je met wat moeite zeker 10000 auto's kwijt. De N-Z verbinding (massa's plaats op het klein-eiland) ontlast de ring nog meer. Dezelfde scenario's kan je voor de andere assen vinden.
- vermits er minder auto's in de stad zijn kan het openbaar vervoer daar tenminste vooruit komen
- geen onteigeningen, alles is al voorhanden.
- 80% minder stakingsdagen in België. Het gaat even duren eer dat gebouwd is, de technische ploegen vinden wel een job in de nieuwe opzet, de anderen zijn op pensioen tegen dat het af is.
- geen geldverspilling meer aan megalomane projecten zoals het station van Luik, Fyra's of aankoop van ander sukkelmaterieel (Desiro's). Ook een peperdure topman minder.
- je kan droog naar je werk ipv nat te staan worden onder een afdak dat enkel de bovenleiding droog houdt. Als je droog wil blijven moet je zien dat er nog een wachthuisje van de vorige eeuw staat
- minder dokterskosten door minder stress van afgeschafte en/of véél te late treinen
- door het minder electriciteitsverbruik kunnen er ook 50 electrische auto's meer rijden
- de fietsers moeten dan maar met de fiets naar het werk ipv de plaats van 5 personen in te nemen en maar voor 1 te betalen

Sorry maar de nmbs is gewoon een ramp. Ik neem nu 7 maand de trein om naar het werk te gaan en ik denk niet dat ik al 10% van de keren toegekomen ben op de tijd dat ik er had moeten zijn volgens de dienstregeling. Van de 6 treinen die ik dagelijks neem zijn er zelden 2 op tijd. Overstappen halen is onmogelijk als je geen 30 minuten hebt.

En het ergste van alles: er wordt geen bal aan de essentie gedaan.

Absoluut akkoord !

Citaat van: chef garde op 29 november 2016, 07:36:53 AM
Mja, het is niet enkel de nmbs die een ramp is, de pendelaar zelf is ook een ramp geloof me.  De grootste kudde moet meestal langs dezelfde deur op- en af stappen, al dan niet met een beker koffie in de hand, een I-pad in de andere ... 

6 treinen per dag nemen lijkt mij best gewaagd, en zeker in de spits.  Is er geen optie om per auto/bus/fiets naar een ander station te gaan en daar op te stappen zodat je bv maar 4 treinen per dag moet nemen?

Het is de schuld van de reiziger ???

>:(

Erik

yannickvw

Ik hou al mijn treinen bij in een app. Op een goeie 5jaar tijd:
 
Samenvatting
Aantal treinen:   2554
Treinen die op tijd op hun bestemming waren:   2282
Stiptheids percentage:   89.35%
Totale vertraging:   3655 min.
Gemiddelde vertraging per trein:   1.4 min.
Gemiddelde vertraging:   13.4 min.
Maximale vertraging bij aankomst:   310 min.
Maximale vertraging tijdens de rit:   310 min.
Verloren minuten:   4469 min.
Ingehaalde minuten:   -1994 min.
Percentage ingehaalde / verloren minuten:   44.6%
Reistijd:   2222:31
Gemiddelde snelheid:   59,83 km/h
Aantal stops:   19543
Kilometers:   132 979,79 km

Als je het vervoermiddel trein zo hard haat en pro auto bent vraag ik mij eigenlijk af wat je eigenlijk op een forum als dit doet..  :-X

Er kan veel gezeverd en neer geschreven worden over mobiliteit. 1 ding is zeker: individueel vervoer in de wagen is niet de toekomst. En 2) mensen moeten werk zoeken dichter bij huis. Ze willen wel allemaal een fermette in het groen maar verwachten dan ook dat er bij hun een rechtstreekse trein stopt waar ze op minder dan een uur in Brussel staan...



dani

... en de waarde va onze modeltreinen stijgt, want iets dat in het echt niet meer bestaat is in model dubbel zo veel waard volgens sommigen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: Havoc op 28 november 2016, 23:25:42 PM
We schaffen de NMBS volledig af. Ze zijn toch niet in staat om een trein op tijd te laten rijden. Als je een verplaatsing wil maken ben je er helemaal niets mee dus gewoon afschaffen die handel.

Op de enorme vrijgekomen plaats richten we vervolgens snelwegen in. Helemaal gericht op pendelen. Heel weinig op- en afritten. De stations die maken we met de grond gelijk, de reizigers nu hebben er toch niets aan. Op die plaatsen leggen we serieuse parkings aan. Maar dan serieuse, niet voor 50 wagens of zo zoals de nmbs nu doet. Ook betaalbaar, pakweg 2 euro voor een dag. Op die eindparkings kan je ook niet de stad in maar er is een groot en frequent aanbod aan lokaal openbaar vervoer.

Eigenlijk niets dan voordelen:
- vermits je je wagen aan het einde van de rit kwijtgeraak en vlot op het lokale openbaar vervoer moet zijn er veel minder wagens in de stad
- de nieuwe wegen neman auto's weg van de bestaande wegen en die komen er aan het einde niet meer terug bij. Bvb tussen Antwerpen en Brussel ontlast je en de E19, de A12 en de R0. Geen gezever voor parking te vinden want op de plaats van het Noord en Schaarbeek kan je met wat moeite zeker 10000 auto's kwijt. De N-Z verbinding (massa's plaats op het klein-eiland) ontlast de ring nog meer. Dezelfde scenario's kan je voor de andere assen vinden.
- vermits er minder auto's in de stad zijn kan het openbaar vervoer daar tenminste vooruit komen
- geen onteigeningen, alles is al voorhanden.
- 80% minder stakingsdagen in België. Het gaat even duren eer dat gebouwd is, de technische ploegen vinden wel een job in de nieuwe opzet, de anderen zijn op pensioen tegen dat het af is.
- geen geldverspilling meer aan megalomane projecten zoals het station van Luik, Fyra's of aankoop van ander sukkelmaterieel (Desiro's). Ook een peperdure topman minder.
- je kan droog naar je werk ipv nat te staan worden onder een afdak dat enkel de bovenleiding droog houdt. Als je droog wil blijven moet je zien dat er nog een wachthuisje van de vorige eeuw staat
- minder dokterskosten door minder stress van afgeschafte en/of véél te late treinen
- door het minder electriciteitsverbruik kunnen er ook 50 electrische auto's meer rijden
- de fietsers moeten dan maar met de fiets naar het werk ipv de plaats van 5 personen in te nemen en maar voor 1 te betalen

Sorry maar de nmbs is gewoon een ramp. Ik neem nu 7 maand de trein om naar het werk te gaan en ik denk niet dat ik al 10% van de keren toegekomen ben op de tijd dat ik er had moeten zijn volgens de dienstregeling. Van de 6 treinen die ik dagelijks neem zijn er zelden 2 op tijd. Overstappen halen is onmogelijk als je geen 30 minuten hebt.

En het ergste van alles: er wordt geen bal aan de essentie gedaan.




" busje" komt zo..."busje "komt......
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

oebr

Citaat van: yannickvw op 29 november 2016, 09:27:10 AM
En 2) mensen moeten werk zoeken dichter bij huis. Ze willen wel allemaal een fermette in het groen maar verwachten dan ook dat er bij hun een rechtstreekse trein stopt waarmee ze op minder dan een uur in Brussel staan...

het is spijtig dat er zo negatief gesproken wordt over mensen die buiten de stad willen wonen; Ik woon zelf bij het station van vilvoorde, en tof dat dat hier is... pfff
Behalve dat je te voet naar het station kan - om dan toch te vaak lang te wachten op een trein bomvol pendelaars en helaas ook microben - zijn er weinig voordelen te bedenken. Overigens is de retourtrein na 20u al enkele jaren afgeschaft, en per spoor pendelen duurt dan langer dan met de fiets rijden (je moet in Brussel immers ook nog bus of tram nemen - ook dolle pret), soms zelfs langer dan te voet gaan. Echt bizar.

Dat mensen in Brussel werken heeft te maken met kortzichtige directies (en politici die dat toelaten) die persé in het allerdrukste wespennest dat brussel heet hun kantoren willen houden. DAT uitgangspunt is gewoon verkeerd, en kan je de werknemers toch niet aanrekenen. Dat mensen buiten Brussel wonen heeft dan weer te maken met de prijs en de beschikbaarheid. Indien al die pendelaars in Brussel willen gaan wonen moeten ze er een laagje boven leggen.
Drukte vermijden doe je door te verspreiden ipv te concentreren, en zolang alles maar in bepaalde kernen (en dan nog gecombineerd met bepaalde tijdsconcentraties) geconcentreerd wordt is geen enkel transportmiddel een oplossing vrees ik. Geen enkele weg haalt dan voldoende debiet.  In een land dat amper z'n waterafvoer onder controle heeft zijn files onvermijdbaar, water loopt tenminste nog voorspelbaar naar het laagste punt tenslotte...  ;D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

overigens:  wat denken jullie van dit idee om het fileprobleem op te lossen:

in tijden van smartphones en datamanagement:

we zetten aan alle snelwegen slagbomen zodat de toevoer kan gecontroleerd kan worden, en elke bestuurder
krijgt een rijpad (zodat elk op z'n rijvak blijft ipv te slalommen tussen middenvakkers en andere zondagsrijders). Zo'n rijpad moet je aanvragen, is te betalen en te reserveren (louter ad random - geen privileges / meteen het zwakke punt van dit idee hier in dit land ) door de werkgever. Op is op, en een werknemer die geen pad heeft moet noodgedwongen thuis op het eerstvolgende vrije pad wachten. Resultaat: bedrijven en administraties gaan meer inzetten op thuiswerken, op combinatievervoer (ipv op het nu voordelige "bedrijfsauto's ipv verloning"), op voordelige trajectcombi's eigen/openbaar vervoer, op dedicated eigen busdiensten, op herlokatie en deconcentratie enz... 
Al wie geen afspraak heeft om hetzij te gaan werken, hetzij naar een medische afspraak te gaan of zo - maw al wie voor de leut tijdens de spits naar den Ikea wil rijden - kan alleen tegen een hoog tarief zo'n rijpad aanvragen... En op binnenwegen zal uiteraard rekeningrijden voor auto's van buiten de zone het sluikverkeer moeten ontraden. 

Dit idee is niet dé oplossing, maar is technisch haalbaar en verplaatst de file naar de keuken. Dat is zowel voor de werknemers als voor het milieu toch iets aangenamer dan te moeten stressen in een file of op een koud perron.

Patent pending...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dieselfreak

Een ander voorstel om het fileprobleem op te lossen: we vervangen de snelwegen door extra spoorlijnen, dan zijn we ineens van die vervelende auto's verlost. Ik heb mijn auto twee jaar geleden definitief buitengesjot en ik heb er nog geen moment spijt van gehad: geen filestress meer, meer lichaamsbeweging omdat ik nu ook meer de fiets neem en voor de grotere verplaatsingen neem ik het openbaar vervoer. En ok, er zijn af en toe wat vertragingen maar nooit zoveel dan wanneer ik de auto zou nemen. Een voorbeeld: de afstand Sint-Niklaas-Antwerpen, ongeveer 25 km. Met de trein ben ik er op een kwartier, de auto doet er gemiddeld een half uur over en soms meer dan een uur wanneer er weer eens verkeerschaos is op de E17 (tegenwoordig is dat vrijwel elke dag het geval). Nog een niet weg te cijferen voordeel is dat ik zonder auto veel geld uitspaar waardoor ik meer geld overhou voor leuke dingen zoals modeltreinen. Vijftig jaar geleden was autorijden nog een plezier, tegenwoordig zorgt dat alleen maar voor ergernis want je staat de hele dag in de file en de komende jaren zal dat alleen maar erger worden.
MC

ward

Je kan het natuurlijk langs 2 kanten zien, maar de projecten die jij hier noemt zijn enkel maar slecht voor het milieu, dus één van uw argumenten, minder naar de dokter kunnen we al buitenschoppen. (veel meer uitstoot, nog meer oververzadigde wegen..)
Dat het soms niet goed gaat kunnen we wel zeggen, maar wat jij hier bovenhaalt is wel de extreme tegenkanting.
Maar ga maar met de auto, samen gezellig in de file omdat er weeral een ongeval is gebeurd door gehaaste mensen die in de file stonden?
Extra rijstroken bijmaken is alleen maar gebleken dat dit verleggen van het probleem is, en ervoor zorgen dat er nog meer files gaan bijkomen..
Eerlijk.. het kan overal eens mislopen, en reken ook de omstandigheden erbij. Wat is voor u niet op tijd? 1 minuut te laat aankomen op eindbestemming?
Ik ben er ook eerlijk in, het zou beter moeten kunnen en gaan.. Maar daar zitten veel andere redenen bij, waar we eenmaal niet veel aan zullen kunnen veranderen. Maar zoals eerder hier al aangehaald hou ik net zoals een collega mijn stiptheidscijfers bij sinds 01/03/15. Nog niet zo heel lang, maar het geeft toch echt wel een goede indicatie. (deze app geeft trouwens een trein in vertraging vanaf 5 min, niet vanaf 6 zoals bij de officiële cijfers het geval is..)


Aantal treinen:   495
Treinen die op tijd op hun bestemming waren:   478
Stiptheids percentage:   96.57%
Totale vertraging:   150 min.
Gemiddelde vertraging per trein:   0.3 min.
Gemiddelde vertraging:   8.8 min.
Maximale vertraging bij aankomst:   26 min.
Maximale vertraging tijdens de rit:   27 min.
Verloren minuten:   594 min.
Ingehaalde minuten:   -743 min.
Percentage ingehaalde / verloren minuten:   125.1%
Reistijd:   392:36
Gemiddelde snelheid:   49,90 km/h
Aantal stops:   3833
Kilometers:   19 589,15 km

Mij mag je eens zeggen waar je op zo een traject als dat u aflegt (6 treinen per dag) zo een stiptheid met de auto zal gaan halen. Maar in België heerst nu eenmaal de koning auto mentaliteit, alles op de laatste seconde. Zoals hierboven al aangehaald (niet altijd, maar je moest eens weten.. Hoeveel vertraging er wordt gemaakt door reizigers die 5 sec na vertrekuur nog snel meewillen met de trein, door de gesloten overweg lopen om toch maar mee te kunnen.. Maar het zijn wel altijd de treinen die te laat zijn é...)
Deze week is ook al duidelijk een voorbeeld geweest van onmacht. Bijna iedere dag / iedere dag is er minstens ergens een persoonsongeval gebeurd of een auto meegenomen op een overweg, spoorlopers, brand op een trein.. Dat voel je de hele dag, maar zijn zaken dat we zelf echt niet in de hand hebben en helaas alleen maar meer gaan verergeren met onze gefrustreerde/ gejaagde maatschappij.. En over het staken zal ik maar helemaal zwijgen.. Ik ben nu 6j bij het spoor, ben al meermaals uitgemaakt voor luilak, staker,.. maar heb nog nooit één dag gestaakt.. Wat denk je dat je als reactie krijgt als je zo verder blijft doen? Wat je zelf aanhaalt, dat België vierkant draait als er een dag gestaakt wordt.. Mooiste voorbeeld dat heel uw gefrustreerde complottheorie niet klopt..  ::)

En tot slot.. Geloof me, als treinbestuurders en treinbegeleiders sprekende.. We zouden zelf niet liever hebben dat onze trein op tijd is.
Dat is ten slotte onze beroepstrots wat, die helaas weeral, zelfs op een forum pro treinen een enorme deuk krijgt..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Metpetergaathetbeter

ik denk dat we op een punt gekomen zijn waar er eigenlijk geen pasklare oplossingen zijn, als die er zijn dat dat dan ten koste van andere zaken !
Trouwens gelezen van die parkeerplaatsverhuurder in Brussel die van alles moest doen om mensen en kinderen zowel op geestelijk als lichamelijk vlak gezond te houden daar de wachttijden om die parking te verlaten vaak oplopen dat 3uur je leest goed 3 uur.
't is niet omdat je een groene jongen bent op regeervlak dat je daarom altijd gezond en groen verstand gebruikt, beslissingen om het goed te willen doen zorgen vaak nog voor veel grotere onoplosbare (gezondheids)problemen! :-\

Ook was een filmpje te zien in Brussel waar de combinatie van afgesloten straten,eenrichtingsstraten en verplicht afslaan naar links ervoor zorgen dat desbetreffende chauffeur daar nog rondjes draait in een poging uit Bussel weg te raken ! ;D ;)

TBCédric

Paar simpele redenen:

1. Regering
Die willen meer en meer besparen maar NMBS moet wel meer inzetten.

2. Splitsing NMBS- INFRABEL
Grootste fout ooit gemaakt. Communicatie verloopt nu niet zoals het hoort en is ten koste van pendelaar en treinbestuurders. Plus dat het de NMBS keiveel geld kost voor rijpaden e.d. wat ook vreemd is.

3. Persoonsongevallen
Deze zomer helaas ook meegemaakt. Kan je niet veel aan doen. Maar ik word niet boos op NMBS en heb medelijden aan treinbestuurder.

4. Weeromstandigheden.
Staal op staal... Tekeningske moek er hopelijk niet bij maken?

5. Teveel bureaujobs..
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Havoc

Citaat van: chef garde op 29 november 2016, 07:36:53 AM
Mja, het is niet enkel de nmbs die een ramp is, de pendelaar zelf is ook een ramp geloof me.  De grootste kudde moet meestal langs dezelfde deur op- en af stappen, al dan niet met een beker koffie in de hand, een I-pad in de andere ... 

6 treinen per dag nemen lijkt mij best gewaagd, en zeker in de spits.  Is er geen optie om per auto/bus/fiets naar een ander station te gaan en daar op te stappen zodat je bv maar 4 treinen per dag moet nemen?

Schuld van de reizigers dat een trein die op tijd vertekt in Antwerpen-Centraal met 15 minuten vertraging toekomt in Mechelen, zijn eerste station, en onderweg ingehaald wordt door de stoptrein? De reiziger zijn schuld dat de trein die deze morgen op tijd vertrok on Bockstael 19 minuten blijft stilstaan ergens op een bundel voor Brussel-Noord? De reiziger zijn fout dat een trein die op tijd vetrekt in Brussel-Noord 11 minuten vertraging haalt op 3 haltes waar hij telkens tussen de stations blijft stilstaan? De reiziger zijn fout dat elke stoptrein naar Antwerpen onder het viaduct 5 minuten blijft staan omdat men elke dag opnieuw vergeet dat die Vilvoorde moet binnenrijden? Of zoals vandaag de stoptrein die op tijd is waarin ze afroepen dat ze vertraging gaan maken omdat de IC die veel vertraging heeft voor moet. Dan hebben ze 2 treinen met vertraging ipv 1, véél beter.

Tja, moest er een andere oplossing zijn zou ik geen 6 treinen nemen. Ik kan het ook met 4 treinen maar dan ben ik direct een half uur langer onderweg door de fantastische programering van de routes. Maakt trouwens geen bal uit of het er 4 of 6 zijn. De problemen situeren zich allemaal in Brussel. Eenmaal de zone Brussel binnen loopt het fout.

Citaat van: Michiel op 29 november 2016, 08:40:53 AM
Johan, "...met de trein is steeds een beetje reizen".

Je hebt jouw file-stress met je meegenomen in de trein. Dat is verkeerd! Met de auto was je DAGELIJKS meer dan een uur kwijt in de file. Je ademt de uitlaatsgassen van de voorganger, ondergaat de verkeersagressie, het egoïsme, het hoge ongevallenrisiko, het lawaai... Het blik op wielen maakt je knorrig en asociaal.

Wel... ik had gehoopt van die stress achter me te laten, dat was ook een van de redenen om van werk te veranderen. Maar het is niet zo. De file-stress is gewoon vervangen door nmbs-stress omdat de trein geen alternatief is. Je kan op een trein nog minder doen dan in de wagen in de file. In de wagen kan je tenminste de radio opzetten, je zit gemakkelijk, temperatuur is zoals past bij je kledij, droog, warm... Eigenlijk best gezellig. In de trein sta je meestal opeengepakt, ijskoud in de tocht en regen buiten want een afdak op 7 meter hoog heb je niets aan en wachtkamers of zo bestaan al lang niet meer, in de trein is het dan 26 °C of zo en daar sta je dan met je pull en warme jas te zweten. Als je kan zitten moet je niet eens denken om een boek of pctje op een tafel te leggen want die zijn er ook al niet meer en je komt toch niet sneller ter bestemming. De uitlaatgassen van de wagen van je voorganger of die van je medepassagier maakt ook niet veel verschil. Het egoïsme is zeker even groot, zie maar elke passagier met een plooifiets. En ongevallenrisico is ook niet onbestaande gezien de staat waarin de stations zich bevinden.

Maar als ik met de wagen ga weet ik wel wanneer ik moet vertrekken om ergens op een bepaald uur te zijn. De trein heeft een dienstregeling maar dat is niet meer dan een suggestie. Tel een half uur per overstap er bij, neem dan nog een trein vroeger en je bent misschien ter plaatse. Misschien... Dat is het probleem. Je kan er gewoon niet op voortgaan.

En eenmaal 18h heb ik nog 1 trein per uur naar mijn station. Dan begint de nachtdienst.

Citaat van: ward op 29 november 2016, 11:12:25 AM
Deze week is ook al duidelijk een voorbeeld geweest van onmacht. Bijna iedere dag / iedere dag is er minstens ergens een persoonsongeval gebeurd of een auto meegenomen op een overweg, spoorlopers, brand op een trein.. Dat voel je de hele dag, maar zijn zaken dat we zelf echt niet in de hand hebben en helaas alleen maar meer gaan verergeren met onze gefrustreerde/ gejaagde maatschappij..

Je gaat me niet vertellen dat die dingen nieuw zijn. Het is precies alsof dit vroeger nooit gebeurde. Verschil is dat vroeger de gevolgen opgelost waren binnen enkele uren als het zolang duurde en dat het nu "de hele dag voelbaar is". Helemaal akkoord, er zijn gevallen van overmacht. Zoals die dakwerker die de halve provincie zonder stroom zette en de bommelding een week erna. Maar een wagon met rookontwikkeling (gebrekking onderhoud?) en dat dat de hele dag een probleem is op lijnen die er in de verste verste geen bal mee te zien hebben? Of de eerste vries en de bovenleiding begeeft het?

Citaat van: TBCédric op 29 november 2016, 12:20:29 PM
Paar simpele redenen:

1. Regering
Die willen meer en meer besparen maar NMBS moet wel meer inzetten.

2. Splitsing NMBS- INFRABEL
Grootste fout ooit gemaakt. Communicatie verloopt nu niet zoals het hoort en is ten koste van pendelaar en treinbestuurders. Plus dat het de NMBS keiveel geld kost voor rijpaden e.d. wat ook vreemd is.

3. Persoonsongevallen
Deze zomer helaas ook meegemaakt. Kan je niet veel aan doen. Maar ik word niet boos op NMBS en heb medelijden aan treinbestuurder.

4. Weeromstandigheden.
Staal op staal... Tekeningske moek er hopelijk niet bij maken?

5. Teveel bureaujobs..

1: geen idee, denk dat dit eerder een probleem is dat zowel met 2 te maken heeft als interne verspilling
2: misschien, maar die communicatie was vroeger ook niet veel soeps.
3: akkoord, maar je kan wel sneller terug naar een normale dienstverlening komen
4: die zijn er al sinds het begin van de eerste trein en die zijn er ook in het buitenland. En behalve in bananenrepublieken gaat het zonder twijfel beter dan bij de nmbs
5: misschien, of niet de juiste personen op de juiste plaats, of verkeerde jobs

Citaat van: dieselfreak op 29 november 2016, 10:53:47 AMEen voorbeeld: de afstand Sint-Niklaas-Antwerpen, ongeveer 25 km. Met de trein ben ik er op een kwartier, de auto doet er gemiddeld een half uur over en soms meer dan een uur wanneer er weer eens verkeerschaos is op de E17 (tegenwoordig is dat vrijwel elke dag het geval). Nog een niet weg te cijferen voordeel is dat ik zonder auto veel geld uitspaar waardoor ik meer geld overhou voor leuke dingen zoals modeltreinen. Vijftig jaar geleden was autorijden nog een plezier, tegenwoordig zorgt dat alleen maar voor ergernis want je staat de hele dag in de file en de komende jaren zal dat alleen maar erger worden.

Ja, als je van 1 station naar 1 station moet zonder overstappen op een goed bediende lijn, en aan beide kanten te voet binnen de 5 minuten op je bestemming bent dan is het een alternatief.

Zoveel geld bespaar ik niet. Eigenlijk minder dan het verschil tussen elke dag een broodje gaan eten en zelf mijn boterhammen meenemen. Waarom? Wel ik heb nog altijd een auto nodig, al was het maar om boodschappen te doen, naar de avondles te gaan (zou niet kunnen met het openbaar vervoer). Ook om naar plaatsen en evenementen te gaan waar openbaar vervoer geen optie is (of nog duurder omdat het niet in 1 dag haalbaar is). Dus verzekering, belasting, pechverhelping dat blijft. Is er enkel het verbruik en onderhoud. Dat is ongeveer 75 euro per maand verschil. Elke dag een broodje en drankje was gemiddeld 7 euro/dag in Brussel dus 140 euro/maand. Reken zelf.

En tijd bespaar ik ook niet. Ben even lang onder weg, het zal gemiddeld niet veel schelen. Maar met de wagen kon ik al eens in de week tijdens de terugrit boodschappen gaan doen. Nu is een goed stuk van de zaterdag eraan omdat al die kleine winkelbezoeken van winkels die op de weg lagen nu allemaal op die ene dag moeten gebeuren. Vroeger naar de Brico? Tijdens de middagpauze was dat geen probleem om die 10 schroeven die ik tekort kwam te gaan halen. Nu is dat iets dat die zaterdag moet gebeuren.

Citaat van: yannickvw op 29 november 2016, 09:27:10 AMAls je het vervoermiddel trein zo hard haat en pro auto bent vraag ik mij eigenlijk af wat je eigenlijk op een forum als dit doet..  :-X

Omdat ik het verschil kan maken tussen een vervoermiddel en een hobby? De trein heeft als vervoermiddel zijn tijd gehad. Net zoals postzegels. Maar toch zijn er nog altijd verzamelaars van postzegels.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Hallo,

men kan blijven melken, maar dat lost niets op.

A propos: Havoc: is er iets waar je niet op staat te mekkeren ?

De grootste onzin is: "als je met je auto vertrekt, weet je wanneer je aankomt.  Maandag om 8u met de auto uit Asse vertrokken naar Begijnendijk: normale rijtijd: 55 minuten.  Ben aangekomen na 115 minuten !  Uitzonderlijk: neen.

Enkel tussen 2 en 3 u 's nachts rij je "normaal" op de ring, anders altijd aanschuiven op het stuk Grimbergen-Zellik.

Het loopt niet zoals het hoort bij de NMBS, maar de NMBS is slechts een deel van het probleem.  De andere zijn derden (spoorlopers, personenongevallen) en de reizigers zelf.  Die laatsten zijn ofwel super-egoïstisch of oerdom.  Immers de meesten gaan met hun neus voor de deur staan op het perron en blijven dan nog als een standbeeld staan als de deuren opengaan. Probeer maar eens af te stappen !  Ik heb wel een oplossing: mijn 105kg naar voor laten vallen: moet ge die vrouw op hakken of die klojo met zijn koffie zien.  En aldus ben je rap 2 minuten kwijt bij een halte.

Roland