Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Zell editie 12 (27/11/2016)

Gestart door lokje, 27 november 2016, 18:52:36 PM

doomslu

Bedankt Pieter voor deze uitleg.
Dan moet ik dus maar eens naar Altenbeken gaan kijken!

Ik heb inderdaad de contactgegevens van een groot Z-kunstenaar, Dirk Kuhlmann, maar die kon helaas op de afgelopen expo niet komen.

Ik wil zeker meer Z en N in 2018! Alle tips zijn welkom.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Zitten we met Z niet een beetje in hetzelfde schuitje als N schaal ?

Het is een kleine tot zeer kleine schaal waar je als bouwer steeds vergeleken wordt met het grote HO wereldje.
Nu geen verkeerd woord over schaal HO, ben vroeger ook begonnen in deze schaal.

Nu de laatste jaren is in schaal HO zowat alles te koop, iets wat in schaal N heel wat minder is en ik vermoed dat Z nog slechter is.
In deze schalen is zelfbouw zowat de enigste optie, hoewel dat in Z omwille de grootte niet echt evident is.
Als men dan spreekt over detaillering, dan is het logisch dat HO veel beter scoort dan N en zeker Z. Modelbouwers in deze schaal dienen soms veel water bij de wijn te doen want alles is gewoonweg niet mogelijk te bouwen of aan te kopen.

Zijn deze schalen dan minderwaardig ? Zeker niet. Belangrijk is wel om de pluspunten van deze schaal uit te spelen en dat is de ruimte.
Niet te veel focussen op details (zoals HO of de grotere schalen) maar meer op een totaalbeeld. Ik noem het een 'fotobeeld'. Als je foto's op vakantie neemt gaan de meeste mensen ook niet kijken naar de details maar meer op een totaaloverzicht. Dat moet je kunnen bereiken in deze schalen.

PS. Het enigste wat mij stoort aan Z zijn die aartslelijke en veel te grote koppelingen...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

CiteerPS. Het enigste wat mij stoort aan Z zijn die aartslelijke en veel te grote koppelingen...
Je hebt een punt. Maar dit is op te lossen. Je kan dan zelfs korter koppelen of het system gebruiken van de firma's AZL of MTL.

Zamateur

De Z van het probleem is het gebrek aan product.
In Europa, een meerderheid van de Duitse en Zwitserse materialen.
Niet veel Belgische materialen, Frans en anderen.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

CiteerEnkel die baan die op 3:48 begint en die met de grote brug hebben wat, volgens mij. Jammer dat het perspectief van de achtergrond bij die laatste fout is.

Ik zat toevallig te lezen in MSM153. (Ja, ik zit één jaar achter met lezen sinds ik in het buitenland woon) Hier staat een baan in spoor Gn15 beschreven.
Kijk eens op blz 70 naar foto 5 en 7 van deze baan. Bij foto 5 zit het perspectief niet goed, bij foto 7 wel.
Wil ik maar zeggen dat 1 filmpje of foto geen criteria kan zijn om een baan al dan niet te selecteren voor een tentoonstelling.

CiteerDan moet ik dus maar eens naar Altenbeken gaan kijken!
Komt goed uit. De Z tentoonstelling in Altenbeken is in het voorjaar van 2018. Dan kan je banen zoeken om in het najaar op MSM tentoonstelling te hebben.
Vergeet ook onze Belgische Z artiesten niet!

doomslu

Citaat van: mahtoska1 op 03 december 2016, 15:35:13 PM
...
Vergeet ook onze Belgische Z artiesten niet!
Ze mogen me mailen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *