Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een bedrade paal van 1 mm "planten"

Gestart door eve, 25 november 2016, 17:36:43 PM

eve

Een verlichtingspaal met diameter 1 mm "planten" op de baan is niet zo eenvoudig. Door de paal lopen dan nog 2 draden. Meestal is dat spoelendraad en daar moet je niet al te veel aan trekken of je hebt 2 draden...
En die draadjes dan nog ondersteboven onder de baan solderen aan iets anders is helemaal een prutswerk wat aanleiding geeft tot een éénzijdige conversatie met uw Schepper in het beste geval, een enkele reis naar de instelling op de Pas in Geel in het slechtste geval.

Ik heb een plugje ontworpen en laten 3D-printen om enkele problemen te omzeilen.



Volgende foto geeft een voorbeeld van toepassing :



Het plugje schuift klemmend over de mast. De mast wordt onderaan tot de helft van de diameter vlak gevijld. De 2 draden die uit de mast komen worden aan een stukje printplaat (3 mm breed ) gesoldeerd. Met 2-componenten lijm wordt het stukje printplaat aan de paal gelijmd.





Vertrekkende vanaf het printplaatje kun je nu draden solderen van de gewenste lengte.
Het plugje is geschikt voor gaten van 3,5 tot 4 mm. In een gat van 3,5 mm zit het stroever, in 4 mm heb je meer speling om uit te richten. (Links 4 mm, rechts 3,5 mm. Alles tussen 3,5 en 4 kan dienen.)
Voor de verankering breng je wat lijm (bvb Soudal FixAll oid) aan op het plugje. Draden door het gat, printplaatje en plugje met paal erachteraan en nu heb je nog voldoende tijd om alles mooi recht te zetten.
Werkt heel wat comfortabeler.



Ik heb er nog wat over. Ze zijn gezien het kleine gemaakte aantal en de gebruikte techniek niet zo goedkoop.
Belangstellenden kunnen me contacteren op erik(punt)verleysen(apestaart)gmail(punt)com met vragen en wensen.

Erik

pandur

Erik,
SUPER mooie bijdrage !
Heerlijk om zo mooie suggesties hier te zien, bedankt
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

loebaske


Klaas Zondervan

Mooie oplossing. Maar, ik zat te denken, zou het met een gewone houten deuvel ook niet lukken? Dat is allicht een pak goedkoper. Je moet alleen kans zien om een gat recht door het midden te boren.

755philippe

Gat perfekt recht boren kan met een proxxon kolomboormachine of een proxxon freesmachine. Mooie oplossing met een dreuvel. Ga ikvolgende week eens proberen als ik tijd heb want heb nog wat projekten op sleep.
Mvg

755philippe

eve

De oplossing met de "dübel" is overwogen, overdacht en afgewezen wegens onvoldoende naregel-mogelijkheden.
Gaten mooi verticaal boren op een gebouwde baan is niet iedereen gegeven.

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 25 november 2016, 23:25:04 PM
Gaten mooi verticaal boren op een gebouwde baan is niet iedereen gegeven.
Ik weet dat dat heel lastig is. Maar zelf werk ik altijd op een ondergrond van 4 mm triplex, en dan is er genoeg ruimte om een deuvel te richten.
Bij een dikkere onderplaat zou je het gat aan de onderkant een paar mm ruimer kunnen boren zodat de deuvel maar in een dikte van een paar mm klemt.

dani

om mooi vertikaal te boren kan je ook een (mobiele) boorstandaard gebruiken of gewoon zelf maken met een paar stukjes hout die je in een hoek van 90° aan elkaar zet en daar je boormachine laat in glijden.    Moet maar af en toe eens naar  "Dobbit TV" kijken of www.dobbit.be es bezoeken voor dergelijke tips en hulpmiddeltjes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe

Hallo,
Met dit zou het ook moeten lukken.

 

Gewoon de plaats bepalen waar het gat moet komen. Boor erin en in je plaat een gat boren en vervolgens in de dreuvel een gat boren van 1mm met een kolomboor of frees. Houten dreuvel van lijm voorzien en in het gat steken. Wat laten drogen en paaltje er in. Zo zou ik het doen. Is maar een idee.
Mvg

755philippe

eve

Citaat van: 755philippe op 26 november 2016, 10:22:11 AM
Hallo,
Met dit zou het ook moeten lukken.

 

Gewoon de plaats bepalen waar het gat moet komen. Boor erin en in je plaat een gat boren en vervolgens in de dreuvel een gat boren van 1mm met een kolomboor of frees. Houten dreuvel van lijm voorzien en in het gat steken. Wat laten drogen en paaltje er in. Zo zou ik het doen. Is maar een idee.
Mvg

755philippe

Verkeerde volgorde. Het grotere gat is nodig om de printplaat oid waar de spoeldraden aan komen en de verdere bedrading, door de grondplaat te steken. Bij uw volgorde zit je nog ONDER de grondplaat te solderen ed. Een gaatje van 1 mm doet het dan ook.
Volgens mij kun je beter een 1 mm gat in de "dübel" boren, draden en paal hierdoor, draden verlengen enz, gat boren op diameter "dübel", lijmen en uitrichten.
En ik wens je veel succes met de knoerend hard uitdrogende houtlijm ... Tenzij je "gazettenpapier", 4 mm triplex oid gebruikt.  ;)

Erik

Klaas Zondervan

Met een gewone deuvel, zo'n geribbelde, hoef je eigenlijk niet te lijmen. Die klemt vanzelf als je de goede doormeter boort.

755philippe

Inderdaad, en dan is alles ook nog eens uitneembaar.

Dirky

Je plug ziet er best OK uit Erik. Goed idee! Er mogen dan wel duizend andere manieren zijn om een paal te planten, het feit dat je naar nieuwe technologieën grijpt is op zich al lovenswaardig. Het verlegt je grenzen!

Laat maar meer van die tips komen! ;)

SuSke

Mooie truc om die paal te plaatsen, maar dan komt de afwerking nog.
Wat ga je doen in een voetpad ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Citaat van: SuSke op 26 november 2016, 22:25:52 PM
Mooie truc om die paal te plaatsen, maar dan komt de afwerking nog.
Wat ga je doen in een voetpad ??

Van de "gruun" mogen we geen palen meer zetten op het voetpad omdat anders "smartphoners" met hun "bol" er tegen lopen...en de paal beschadigen.
Anders mooi cementeren. Of een kraagje maken rond de paal.
Naast het voetpad : gras zaaien...(3D-geprint en goed gieten).
;)
Erik