"Ooit zal het klaar zijn" - derde fragment voor MTD

Gestart door Gerolf, 19 november 2016, 12:48:19 PM

Gerolf

Bedankt voor de interesse  8)

Eigenlijk ben ik nu vooral bezig met "voorbereidende elektronica", maar microcontrollers, I2C, printplaten, ... zijn niet zo fotogeniek.
Een beetje plagen met het uitproberen van toekomstige deel-projecten is dan wel leuk  :D

Citaat van: Michiel op 09 december 2016, 10:50:01 AM
M'n eerst reactie was... waanzin! Maar ik hou het voorlopig, zolang ik niet weet waar dit naartoe gaat, op: fascinerend!  :)

"Gekkenwerk" zou ik nog als compliment aannemen. Misschien moet ik "waanzin" als overtreffende trap ook zo zien  ???
Waar het naartoe gaat? Als het me lukt gaat het ver, maar nu hou ik het nog even op "experimenteel"  ;)

Citaat van: doomslu op 09 december 2016, 20:19:04 PM
Even [Off-topic] Binnenkort in de nieuwe rubriek op dit forum 'Nooit zal het klaar zijn': de thuisbaan van Gerolf.  ;D  ;)

Dit is helemaal niet off-topic. Het centrale thema van dit project heeft daar eigenlijk alles mee te maken !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Gerolf,
Zo te zien sta jij in de operatiezaal. Knieprotese plaatsen is voor jou een makkie.
Knap gedaan.
Mvg

755philippe

Gerolf

Operatiezaal ligt even aan de kant (ik weet nu dat het haalbaar is), en tijd voor de elektronica

Niet de moeite voor een foto, maar niettemin bezig: Moederbord voor de elektronica ligt in de etsbak.
Dubbelzijdige printplaat van net geen 9x9 cm voor 2 µC's, 2 PWM-IC's, spanningsregelaars, 6 connectoren, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Je hebt met deze microbaantjes kennelijk wel je ding gevonden. Hebt weer intensief en enthousiast bezig. Aanstekelijk. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van dit avontuur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 15 december 2016, 11:20:34 AM
Je hebt met deze microbaantjes kennelijk wel je ding gevonden. Hebt weer intensief en enthousiast bezig. Aanstekelijk. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van dit avontuur.

Het is absoluut leuk om te doen. Een klein oppervlak, niet veel werkruimte nodig, nieuwe uitdagingen, ...
... maar ik neem me toch voor dat het de laatste van de drie wordt. De opgedane kennis neem ik mee voor bvb mijn thuisbaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Toch maar een fotootje: "Moederbord" is klaar om te bestukken

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

WOW, dat is perfekt etswerk, zoals we van je gewoon zijn Gerolf.
Blijf dit draadje vol aandacht volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Citaat van: Gerolf op 08 december 2016, 09:30:00 AM
Citaat van: loebaske op 08 december 2016, 08:11:28 AM
oei Gerolf, je bent weer chirurg ?

Tja, maar niet zo'n goeie - ik kan opnieuw beginnen. Gelukkig zitten er genoeg onderdelen in de set   ::)



IK zou er toch nog een broekje voor maken hoor, ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Voor mensen die graag gebouwde printjes zien:





Er waren enkele ontwerpfouten, maar niets dat je met lakdraad niet kan oplossen  ::)
Nu komt het testen en programmeren ... en ongetwijfeld nog fouten vinden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


Gerolf

Een "normale" foto van de print:



Elektrisch is het OK, voeding werkt goed, microcontrollers zijn vlot programmeerbaar
Beide motortjes zijn al aan te sturen (via 2 piepkleine chips met MOSFET-PWM via I2C)
... dus ik kan verder experimenteren met de andere functies die dit ding hoort te doen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

....Euhhh, Gerolf,  is dat printje echt voor die naakte man bedoeld... ::)

Wat weer een millimeter werkje zeg, knap hoor

Gerolf

Citaat van: Kautenbach op 25 december 2016, 11:07:42 AM
....Euhhh, Gerolf,  is dat printje echt voor die naakte man bedoeld... ::)

Euhhh ... indirect wel. Deze print zal commando's geven aan een ander (nog te ontwerpen) printje dat enkele servo's zal aansturen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Vroeger had je de ver van mijn bed show, dit hier is de ver boven mijn pet show!!! Gerolf wat je allemaal uit die hoed blijft toveren, je blijft mij verbazen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Niet zonder moeite enkele flinke stappen verder
Infrarood-zappertje wordt nu goed ontvangen, en verzendt toetscode via I2C
... en zo kan de andere µC IR-commando's verwerken, en zelf opdrachten geven
(nu even "speels" de motortjes links of rechts laten draaien  ::) )

Citaat van: raf op 26 december 2016, 15:21:51 PM
twee vacuum pompje als ik me niet vergis

Sorry, je vergist je wel
Het zijn twee kleine motoren met een forse reductie (SGM1227 van Lemo-Solar)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw