"Ooit zal het klaar zijn" - derde fragment voor MTD

Gestart door Gerolf, 19 november 2016, 12:48:19 PM

Gerolf

#45
Een foto zegt meer dan ...



... en de opmerkzame lezer ziet dat er weeral wat aangepast is aan de print: extra elco, IR-ontvanger vervangen, ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Na een reeks werkdagen, eindelijk nog eens tijd om te knutselen:



Een poging om geleiders voor trekkabels te maken. Visdraad van 0.2 door buisjes van 0.5 (0.3 binnendiameter)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik blijf benieuwd volgen wat het wordt. Ik heb je website bekeken en gelezen, maar de updates hier blijven de nieuwsgierigheid prikkelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Ik denk dat bij zulk gepriegel een suikerklontje niet zou misstaan...

Havoc

Gerolf, heb je er een goed oog in dat die visdraad het gaat uithouden om over die randen te schuren? Er is dunne gevlochten staaldraad beschikbaar.

En als het met die wieltjes niet goed loopt, er zijn kogellagers met gat van 1mm en buitendiameter van 3mm bij Gertrude :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik heb minder knutseltijd dan ik verwachtte: (klein-)kinderen op visite, nieuwjaarsbrieven en zo ...
... en ik zal enkele stappen terug moeten zetten:
- de plaat die ik wil bewegen met de trekkabels loopt te stroef, dat wordt een dunnere uit nieuwzilver
- enkele "bowdenkabels" moeten op een andere manier lopen (domme driehoeksmeting-rekenfout)

Citaat van: marc goovaerts op 03 januari 2017, 19:42:36 PMIk denk dat bij zulk gepriegel een suikerklontje niet zou misstaan...

Je ziet de snijmat-raster toch? Vakken van 1 cm  ;)

Citaat van: Havoc op 03 januari 2017, 22:25:22 PMGerolf, heb je er een goed oog in dat die visdraad het gaat uithouden om over die randen te schuren? Er is dunne gevlochten staaldraad beschikbaar.
En als het met die wieltjes niet goed loopt, er zijn kogellagers met gat van 1mm en buitendiameter van 3mm bij Gertrude :D

Die wieltjes lopen vlot genoeg, maar de visdraad heeft inderdaad een vlottere geleiding nodig (ontbramen, olie, ...)
Stel dat hij het niet houdt, dan heb ik 0.1 verenstaaldraad in voorraad,
maar daar vrees ik wat voor het optakelen (krom blijven staan door de bobine)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#54
Het wordt stilaan tijd dat ik mijn mond ga sluiten, want als ik zo met open mond naar jouw verwezelijkingen blijf kijken ga ik nog een verkoudheid krijgen.
(grapje)

Nee, echt waar Gerolf, dat gaat weer iets fantastisch worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Bedankt voor de schouderklopjes  ;)

Echternachstapje vooruit deze keer: liftdeur en zijn tegengewicht geplaatst



... en nu de beweging ervan nog soepel krijgen én aandrijven ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De schuifdeur blijft kuren hebben, vooral door teveel wrijving tussen visdraad en geleidingsbuisjes.
Even opsommen wat ik tot nu toe nog geprobeerd heb:
Elastische materialen om de deur omhoog te trekken:
- Nylonkous rekt te weinig, en gaat onvoldoende terug in "korte" toestand
- elastisch naaigaren leek OK: rekt tot 3 keer de lengte, en krimpt goed terug, maar teveel kracht nodig bij volledige rek
Ik ga nog opnieuw proberen met een tegengewicht en betere buisjes (heeft een gelijkmatige optrekkracht)
Laatste optie (bedacht ik daarnet): een ronde opwindmechaniek en optrekspoeltje

Het grote probleem is dat ik héél weinig plaats rond de liftkooi-ruimte heb
- Mechanische constructies mogen in het schuifdeur-vlak maximaal 1mm dik zijn
- Onderaan mag printplaat + mechaniek maximaal 2 cm hoog zijn, en er zit al wat "hoge" elektronica op
Misschien moet ik het valdeur-idee wel verlaten. Het gaat om een verticale verplaatsing van bijna 10 cm ...
  Er zijn misschien nog alternatieven. Ik heb er al enkele bedacht,
  maar als ze mechanisch "gemakkelijk" zijn, zijn ze optisch niet zo mooi, of niet-reglementair
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

Gerolf,

Misschien kan een gesloten systeem helpen, zo'n beetje als de rondgaande draad die je vroeger in tuners had om het wijzertje van de frequentie te verplaatsen.
Dus draad langs boven tussen tegengewicht en deur maar ook langs onder.
Deze draad kan je dan een X aantal maal rond een verdikte as van een motor draaien.
Zo trek je deur open en ook weer dicht.
Het nadeel van zulke 1/87 constructies  is immers dat de verhouding wrijving/gewicht veel groter is dan bij de 1/1 voorbeelden.

Alvast succes en ik blijf het draadje met spanning volgen  ;) 

Gerolf

#58
Citaat van: Dreha op 13 januari 2017, 11:42:09 AMMisschien kan een gesloten systeem helpen, zo'n beetje als de rondgaande draad die je vroeger in tuners had om het wijzertje van de frequentie te verplaatsen. Deze draad kan je dan een X aantal maal rond een verdikte as van een motor draaien.

Bedankt voor het meedenken !
Het idee van de rondlopende "tuner"-draad heb ik ook al overwogen, maar
- moet dubbel uitgevoerd worden (langs beide verticale zijden van de valdeur)
- draden moeten op spanning gehouden worden (veertje, maar waar ?)
- het zijn veel meer draadgeleiders, en dus meer wrijving ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik wil best wel mee brainstormen, maar ik snap niet helemaal wat de opzet is met de combinatie van valdeuren en draden met voldoende rek. Maar ik kijk wel gespannen van op de zijlijn mee, en hoop voor jou dat het uiteindelijk toch zal lukken met een of ander systeem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)