Alles over de Uhlenbrock Intellibox (ex-FAQ)

Gestart door svvander, 27 december 2004, 10:31:05 AM

n/a

Sven,

Ik zag in een ander draadje op dit forum, dat je er 350,-- euro voor gegeven hebt.[:(]
Niet echt goedkoop dus. Voor 25,-- meer had je er ??n met 2 jaar garantie gehad.
UHL65000   Intellibox mit Fahrstra?ensteuerung, deu 375,00  LA SO  
Kijk maar eens op www.lokshop.de

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk


jlvjlv

Sven,

Dat verhaal over een IB die zichzelf uitschakelt is een bekend fenomeen. De meest vorkomende oorzaken (eerder dan structurele softwarefouten) zijn:
- kabels onmiddellijk weg laten lopen van de IB
- kabels evet. voorzien van zgn. ferrietkernen of ferrietspoelen (op de kabels van monitoren en printers vind je die dingen ook). Je vindt ze o.a. online bij de interenetwinkel conrad (www.conrad.nl). Afhankelijk van de kabeldikte kosten die 3,5 tot 10 euro/stuk
- de IB is zeer gevoelig voor radiosignalen uit draadloze toestellen (topboosdoener = een GSM)
- denk eraan (en dit is de meest voorkomende oorzaak) dat een IB eigenlijk een zwaardere voeding nodig heeft dan bijv. een standaar 52VA-trafo van M?rklin. Aanbevolen wordt 80VA! Titan (www.titan.de) levert een aangepaste trafo, maar ook Viesmann heeft er eentje. (Vgl. met een 18VA transformator is het nieuwe M?rklin Mobile Station ook al snel aan het einde van z'n krachten!)

Dat alles sluit natuurlijk niet uit dat er iets aan je toestel zelf kan haperen.

Johan

svvander

citaat:
Geplaatst door jlvjlv

Sven,

Dat verhaal over een IB die zichzelf uitschakelt is een bekend fenomeen. De meest vorkomende oorzaken (eerder dan structurele softwarefouten) zijn:
- kabels onmiddellijk weg laten lopen van de IB
- kabels evet. voorzien van zgn. ferrietkernen of ferrietspoelen (op de kabels van monitoren en printers vind je die dingen ook). Je vindt ze o.a. online bij de interenetwinkel conrad (www.conrad.nl). Afhankelijk van de kabeldikte kosten die 3,5 tot 10 euro/stuk
- de IB is zeer gevoelig voor radiosignalen uit draadloze toestellen (topboosdoener = een GSM)
- denk eraan (en dit is de meest voorkomende oorzaak) dat een IB eigenlijk een zwaardere voeding nodig heeft dan bijv. een standaar 52VA-trafo van M?rklin. Aanbevolen wordt 80VA! Titan (www.titan.de) levert een aangepaste trafo, maar ook Viesmann heeft er eentje. (Vgl. met een 18VA transformator is het nieuwe M?rklin Mobile Station ook al snel aan het einde van z'n krachten!)

Dat alles sluit natuurlijk niet uit dat er iets aan je toestel zelf kan haperen.

Johan



Hallo Johan,

Bedankt voor de info. Wat je daar zegt van de transfo, kan bij mij dus de oorzaak zijn, want ik heb de standaard transfo van M?rklin...
Nieuwe kopen dus en hopen dat het daarmee opgelost is.
Wat bedoel je met: - kabels onmiddellijk weg laten lopen van de IB?
Mvg,



Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

citaat:
Geplaatst door jlvjlv

Sven,

Dat verhaal over een IB die zichzelf uitschakelt is een bekend fenomeen. De meest vorkomende oorzaken (eerder dan structurele softwarefouten) zijn:
- kabels onmiddellijk weg laten lopen van de IB
- kabels evet. voorzien van zgn. ferrietkernen of ferrietspoelen (op de kabels van monitoren en printers vind je die dingen ook). Je vindt ze o.a. online bij de interenetwinkel conrad (www.conrad.nl). Afhankelijk van de kabeldikte kosten die 3,5 tot 10 euro/stuk
- de IB is zeer gevoelig voor radiosignalen uit draadloze toestellen (topboosdoener = een GSM)
- denk eraan (en dit is de meest voorkomende oorzaak) dat een IB eigenlijk een zwaardere voeding nodig heeft dan bijv. een standaar 52VA-trafo van M?rklin. Aanbevolen wordt 80VA! Titan (www.titan.de) levert een aangepaste trafo, maar ook Viesmann heeft er eentje. (Vgl. met een 18VA transformator is het nieuwe M?rklin Mobile Station ook al snel aan het einde van z'n krachten!)

Dat alles sluit natuurlijk niet uit dat er iets aan je toestel zelf kan haperen.

Johan



Johan, de link naar Titan klopt niet, dan kom je op een site uit van metaalconstructie...

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

jlvjlv

Sven,

1.
Excuus: de link is inderdaad fout. De juiste link is:
www.titan-sha.de

Je moet zoeken naar type 217 (onder 'produkten'). De website is meertalig, ook in het Nederlands!

Jocadis heeft Titan (toch de meest gebruikte types) regelmatig op voorraad. Van andere zaken weet ik het niet.

(Ik heb zelf ooit de 52VA vervangen door Titan 217 en sinsdien nooit meer problemen gehad.)



2.
Ik bedoel de kabels achteraan aansluiten en dan onmiddellijk - a.h.w. met een rechte hoek - laten weg lopen van de Intellibox. Ze dus niet achteraan langsheen je apparaat laten lopen of het apparaat bovenop de kabels zetten of de kabels een beetje op een samengebald hoopje achter je toestel leggen (bv. omdat de kabels te lang zijn).

Succes!
Johan


n/a

Sven,

Een andere trafo zal niet helpen, ook een ferrietkern biedt geen oplossing. Het spontaan opstarten van een IB zonder verbinding naar een computer is een technisch probleem in de IB zelf, alleen opsturen en laten repareren helpt.
Mijn IB wordt al jaren gevoed door een Marklin trafo, en staat recht onder mijn monitor. En heeft nooit last van een spontane reset. Helaas de goed bedoelde adviezen zullen je niet verder helpen, alleen opsturen helpt.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk


n/a

Wat is er dan defekt, als een IB spontaan reset?

Peter

svvander

Rosoft,
Ik vrees dat Johan gelijk heeft. Ik heb nog eens rondgehoord. Blijkbaar is een veelvoorkomend probleem de transfo. En dit doordat er met ogenblikken te weinig stroom is om de bediening en de treinen te voeden. Een andere transfo is een begin. Trouwens, wat die ferietkernen betreft... blijkbaar zijn de storingen die mobiele telofonie veroorzaken ook een kwaaltje, doordat de Intellibox deze binnenkrijgt en niet kan verwerken. Echter; ferietkabels helpen hier niet. Het probleem zit 'm intern in de IB en niet bij de bekabeling...

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Wel als dat zo is, ga ik de IB, zodra die m??r belast wordt en ik het probleem merk, met twee parallel geschakelde M?rklin 6002 52VA transformatoren voeden. Heb je 104VA - zal dan wel genoeg zijn[:p].

Heb er toch een hele reeks van liggen[8D].

Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

Rosoft,
Ik vrees dat Johan gelijk heeft. Ik heb nog eens rondgehoord.
Sven Vandersmissen



Sven, ik vrees van niet, op een baan staan 30 locs met decoder, 6 rijden er maximaal, er zitten 12 S88 decoders aangesloten, er zijn 16 wisseldecoders. Alles wordt gevoed met een enkele IB zonder boosters en met een 52VA trafo. Geen enkel probleem.
Maar als jij denkt dat een zwaardere trafo de oplossing is, dan is het mij prima. Ik weet zeker dat het een kapotte IB betreft.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


n/a

Sven,

Nog even een stukje text gepikt vanaf een andere discussie groep.
[citaat]
Hallo,

hier mal die Antwort, die Uhlenbrock mir gegeben hat:

Grunds?tzlich unterscheidet Uhlenbrock zwei F?lle:
a) Die Intellibox hat auch regelm??ige Resets, ohne dass ein PC angeschlossen ist. In diesem Fall ist die Intellibox als defekt anzusehen und Uhlenbrock mit einem Hinweis auf Resets einzuschicken.

b) Die Intellibox hat nur dann regelm??ige Resets, wenn ein PC angeschlossen ist. In diesem Fall ist der Grund noch nicht wirklich klar.
[/citaat]

Hopelijk is de duitse tekst duidelijk, anders moet het even vertaald worden.
Bij Sven is punt a) aan de orde. Dussss.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


tonycabus

Maar twee trafo's parallel zetten mag je nooit!!!
Vergeet je er een van de twee aan te sluiten dan kan de stekker van de andere je ELEKTROKUTEREN!!!!!
Is je leven niet meer waard dan de prijs van een behoorlijke trafo?
Kijk in de elektronikahandel: beter en ze kosten een fraktie van de andere....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

citaat:
Geplaatst door jlvjlv

Sven,
Dat verhaal over een IB die zichzelf uitschakelt is een bekend fenomeen. De meest vorkomende oorzaken (eerder dan structurele softwarefouten) zijn:
- kabels onmiddellijk weg laten lopen van de IB
- kabels evet. voorzien van zgn. ferrietkernen of ferrietspoelen (op de kabels van monitoren en printers vind je die dingen ook). Je vindt ze o.a. online bij de interenetwinkel conrad (www.conrad.nl). Afhankelijk van de kabeldikte kosten die 3,5 tot 10 euro/stuk
- de IB is zeer gevoelig voor radiosignalen uit draadloze toestellen (topboosdoener = een GSM)
Johan




Johan,

Even de situatie waaronder mijn eigen IB al jaren foutloos werkt, en je kunt er van overtuigd zijn dat met twee opgroeiende kinderen het GSM verkeer niet van de lucht is. Mijn eigen GSM ligt heel vaak gewoon naast de IB. Gebruikte trafo 52VA. Zelf vlak onder de zendmast van Goes is er geen enkel probleem met de IB.

http://us.f1.yahoofs.com/groups/g_14045343/Geen+Ferrietkernen.+geen+reset.jpg?bcKm48BBy9ixHMQ8

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


jlvjlv

Sven en Wim,

Ik merk dat buiten mijn wil om de boodschappen een beetje de sfeer beginnen uit te ademen van 'wie heeft gelijk'? Laat duidelijk zijn: ik doe daar niet aan mee. En ik kan er best mee leven dat ik ongelijk heb.

Overigens: wat stond er in mijn oorspronkelijke boodschappen:
- (impliciet) dat defecte IB's minder vaak voorkomen dan mankementen als gevolg van andere oorzaken (dat zal Uhlenbrock ook niet ontkennen, denk ik)
- dat (zie mijn eerste boodschap) het niet uitgesloten is dat de IB van Sven zelf defect is (als er iets is waar ik zeer terughoudend voor ben dan is het een diagnose te stellen op afstand (ik raadpleeg ook mijn huisarts niet via internet)
- ik weerleg niet dat de IB van Wim werkt met een trafo 52VA. Ik heb nergens beweerd dat het met zo'n trafo niet werkt, trouwens voor een booster is 52VA in HO ruim voldoende. Blijft dat voor de bediening van de IB zelf een wat 'zwaarder' ding aanbevolen is (in mijn woordenboek betekent 'aanbevolen' niet 'noodzakelijk').

Het is duidelijk dat ferrietspoelen niet werken als er sprake is van GSM-inteferentie! (Maar ook dat heb ik nergens beweerd.)

Kern van de zaak is wel dat digitale techniek minder 'eenvoudig' en 'simpel' is dan het soms wordt aangeprezen. Het oude verhaal van 'twee draden aansluiten' en klaar is kees is simplistisch. Bij digitale bekabeling kunnen (ik zeg weer niet 'zullen altijd en overal') ongewenste storingen als gevolg van straling, energiestromen enz.. voorkomen. Dat hangt echter af van 101 factoren in elke concrete situatie. Daarover is via een discussieforum geen simpele wit/zwart of juist/fout uitspraak te doen. In die geest is een zwaardere trafo voor de IB zelf een zinvolle (geen verplichte of noodzakelijke) investering. Dat is op een digitale baan elke meter/anderhalve meter een extra stroomtoevoer te voorzien (uit een zwaardere ringleiding) ook. Dat is de kabels voor de stroomtoevoer (rood en bruin in M?rklin-jargon) gescheiden houden van de kabels voor een eventuele terugmelding (S88 decoders van M) ook. Wil dat zeggen dat het anders niet werkt? Nee. Maar als het niet werkt, is het soms wel verstandig en zinvol om alle mogelijkheden op een rijtje te zetten.

Trouwens: ik heb ooit zelf mijn gloednieuwe IB eens moeten terugsturen naar Uhlenbrock (niet omdat het apparaat in reset ging, maar omdat er een fout op de printplaat binnenin bleek te zitten, het ging nog om een toestel uit de beginproductie). Dat is overigens snel en onder waarborg opgelost. Het heeft me enkel wat port gekost (en dat viel toen reuze mee!)

Dus:

Sven, ik heb maar wat alternatieve oorzaken opgesomd van bekende problemen met de IB. Zoals ik zelf al aangaf, kan niet worden uitgesloten dat jouw IB stuk is. Ik heb je enkel met wat alternatieve 'oorzaken' (van evt. andere defecten) willen helpen. Wim lijkt erg zeker te weten wat er met jouw IB aan de hand is. En hij kan het bij het rechte eind hebben. Ik herhaal: ik doe daar via het internet geen enkele uitspraak over. Je moet zelf nagaan wat je als oorzaken kan uitsluiten.

Wim, ik geloof best dat jouw baan onder de zendmast van Goes met intensief bedrijf goed werkt. Zelfs al zou je me vertellen dat je baan IN de zendmast was opgesteld, ik zou je nog geloven. Trouwens: ik heb mijn IB ook een paar jaren lang met een 52VA gevoed. En dat werkte prima. Ik heb ondertussen de installatie uitgebreid en schakel nu zelfs PC-besturing in en het werkt met 80VA nog altijd uitstekend.

Ik wou enkel wat 'ervaring' delen, geen dignose stellen. Dat moet op internetfora iedereen zelf doen. Als we elkaar al wat vooruit kunnen helpen met ervaringen (en soms kennis) is mij dat al mooi genoeg! En nu ga ik via mijn IB een trein laten rijden.

Johan    

n/a

Johan,

Iedereen mag van mij gelijk hebben of krijgen.
Maar waar ik voor probeer te waarschuwen is, alle storingen van de Intellibox, of om het even welk ander digitaal systeem te schuiven op storingen van buitenaf. Dat gaat erbij mij gewoon niet in.

Persoonlijk heb ik de Intellibox intensief getest.
Mijn conclusie is een spontane Reset bij een Intellibox komt nooit voor. Tenzij de Intellibox defect is.

Een spontane reset van de IB verbonden aan een PC via de RS232C aansluiting, geeft alleen een reset als de IB pas is opgestart en het besturingsprogramma is gestart.
Ook hier heb ik diverse software getest, en niet alle software heeft hier last van. Er is zelfs sprake van grote verschillen bij het gebruik van bepaalde software. Ik ga hier niet in op de merknamen van de gebruikte software.

Zelf heb ik al diverse software ontwikkeld voor o.a. de IB/TC en ben daarbij tot de conclusie gekomen dat de IB gemakkelijk tot een spontane reset te bewegen is als het programma zich niet houd aan de tijden die nodig zijn voor het verzenden en het ontvangen van de informatie stroom.
En als ik bij de diverse programma's een kijkje neem wat de informatie stroom is net na het opstarten van het programma, dan kan dat gemakkelijk de oorzaak zijn van de spontane reset.

Als men daar de programma schrijver op attent maakt is dat natuurlijk niet waar en ligt het aan de IB. Een soortgelijk verhaal speelt zich af bij de diverse Lenz Digitaal versies en hun Interfaces. Ze zijn allemaal per type tot een foutloos gedrag te brengen, alleen ze hebben allemaal hun eigen specifieke problemen met of de timing of met het afhandelen van de CTS. Dus zo ook met de IB/TC ook hier moet je heel erg oppassen met het overspoelen van informatie in de richting van de Intellibox.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk