Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Alles over de Uhlenbrock Intellibox (ex-FAQ)

Gestart door svvander, 27 december 2004, 10:31:05 AM

svvander

Hallo,

Omdat ik merk dat er nog veel mensen zijn (waaronder ikzelf), die zich nogal wat vragen stellen over het gebruik en de functies van de Intellibox, stel ik voor om via deze weg de minder ervaren personen op weg te helpen.

Om te beginnen heb ik al een vraag.
Bij mijn Intellibox, en ik vermoed dat dat bij de andere ook zo is, is geen standaard transfo geleverd. Daarom gebruik ik mijn M?rklin transformator (die standaard bij de M?rklin 6021 wordt bijgeleverd). In de Engelstalige handleiding vind ik echter nergens terug of dit kan... maar het werkt wel perfect!
Is dit correct? Zijn er nog andere transformatoren die zonder probleem werken?

En tot slot, heeft iemand toevallig een Nederlandstalig handboek dat ik zou mogen inlezen?

Alvast bedankt!
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Hallo Sven,

Ik heb het nederlands handboek gedownload van de website van Uhlenbrock. Dit hanboek staat op hun site in PDF formaat, dus dat betekend dat je Acrobat-reader hiervoor nodig hebt. Heb je dit niet, kan je het ook bij Uhlenbrock downloaden.Ik heb dit afgedrukt en hier in een winkel laten inbinden in een ringmap. Dit kost slechts 2 of 3 euro.
Wat betreft transf. Ik heb de raad van de winkel,H?nerbein-Aachen, alsook van de duitse forums gevolgd en Titan 108 gekocht. Deze heeft
60 VA en Max. 4 A. en heeft uitgengen voor: 2-6-8-9-10-11-14-16-19-25 volt.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Sven,

Ik heb het nederlands handboek gedownload van de website van Uhlenbrock. Dit hanboek staat op hun site in PDF formaat, dus dat betekend dat je Acrobat-reader hiervoor nodig hebt. Heb je dit niet, kan je het ook bij Uhlenbrock downloaden.Ik heb dit afgedrukt en hier in een winkel laten inbinden in een ringmap. Dit kost slechts 2 of 3 euro.
Wat betreft transf. Ik heb de raad van de winkel,H?nerbein-Aachen, alsook van de duitse forums gevolgd en Titan 108 gekocht. Deze heeft
60 VA en Max. 4 A. en heeft uitgengen voor: 2-6-8-9-10-11-14-16-19-25 volt.
Peter



Hallo Peter,

Inderdaad, je vindt deze niet onder de andere handboeken, ben eventjes verder gaan zoeken en deze staat, voor de mensen die hem toch willen, bij; -services, dan kies FAQ, dan Handbuch niederl?ndisch.
Bedankt voor je bijdrage Peter!
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

Hallo,

Om te beginnen heb ik al een vraag.
Bij mijn Intellibox, en ik vermoed dat dat bij de andere ook zo is, is geen standaard transfo geleverd. Daarom gebruik ik mijn M?rklin transformator (die standaard bij de M?rklin 6021 wordt bijgeleverd). In de Engelstalige handleiding vind ik echter nergens terug of dit kan... maar het werkt wel perfect!
Is dit correct? Zijn er nog andere transformatoren die zonder probleem werken?
Sven



Sven, in het handboek van de IB staat duidelijk dat de maximale spanning van een trafo 18V wisselspanning mag zijn, het vermogen minimaal 52VA en alles hoger dan 60VA is zonde.
De maximale uitgangsstroom is begrenst op 3A.
Dus de trafo van M?rklin is prima geschikt voor de Intellibox.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

svvander

Hallo,
Tot voor kort ging alles nog perfect met de IB... mijn M?rklin treinen reden zoals het hoorde en tergelijker tijd reed mijn Roco 59 op mijn baan rond.

Vandaag was ik naar de beurs in Woluwe geweest, mijn gedigitaliseerde M?rklin locs gaan ophalen en mijn nieuwe (Yessss!) Roco 59. Toen ik deze testte reed deze perfecte, op het adres nummer 3 (is standaard zo geprogrammeerd). Toen ik mijn gedigitaliseerde M?rklin-treinen op mijn baan zette, dan reden die niet meer onder hun respectievelijke adressen, maar ook onder 3... terwijl ik niets veranderd had.
Nog niets aan de hand, maar dan: mijn 2 Duitse loc's, die ze ??n van deze dagen komen ophalen, omdat ze verkocht zijn, rijden helemaal niet meer. Niet op hun oude adres, niet op 3 op geen enekel adres.
Dus, op mijn programmeerspoor gezet, zoeken... geen loc. Heel raar, want hij vond deze steeds direct. Een andere loc... hetzelfde liedje.

Dus, alles losgekoppeld, gereset, terug gemonteerd, het boekje er nog is bijgenomen... bleek dat ik toch iets vergeten was. Ik had mijn programmeerspoor niet aangesloten. Kan gebeuren, no problem, programmeerspoor ge?soleerd van de middengeleider... IB geeft kortsluitingsfout: "Kortsluiting Baan-PT C/D LW", wat zoveel betekent als: Kortsluiting tussen de normale railuitgangen en de programmeerrails uitgang. (???)

Wat moet ik nu eerst en vooral doen? Ik vermoed dat het echt wel aan het programmeerspoor ligt, want telkens ik deze afkoppel, dan werkt het systeem idd terug. Maar hoe moet ik deze dan juist aansluiten? (Ik heb alles gedaan zoals in het IB-boekjes staat).

Hoe kan ik mijn loc's nu terug op apparte adressen krijgen? Normaal gebeurd dit via de locdecoder zelf. Maar vermits ik er nooit aangeweest ben, zouden deze niet moeten veranderd worden. Ik vermoed dat het dus met IB zal moeten gebeuren.

Wie kan me hier verder helpen?

Sven

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Sven,
Als ik van u was nam ik kontakt op met de Nederlandse vertegenwoordiger van Uhlenbrock. Zijn E-mail adres en telefoon nummer staan op hun website vermeld. Heeft mij ook een keer geholpen, toen ik een probleem had. Hij is trouwens de technical support man voor het Nederlandse taalgebied.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Sven,

Allereerst moet het programmeerspoor dubbelzijdig van de baanspanning worden geisoleerd, het allerbeste is om daar een stuk spoor voor te nemen wat helemaal niet is aangeloten op de baan.
Dit eerst even goed aansluiten. En PASOP het zal niet de eerste Intellibox zijn welke op deze wijze kapot gaat, dus wees voorzichtig.
Hopelijk is hij nog heel, anders zit er niets anders op dan hem opsturen naar Duitsland.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

Peter

Met het programmeren gaat de IB box nog niet zo snel kapot. Je hebt twee mogelijke instellingen voor het programmeren. Bij mij is het als volgt: Heel mijn baan (met uitzondering van ??n rangeerspoor) is op de gewone uitgang aangeloten. Dat rangeerspoor( dat dubbel geisoleerd MOET zijn) is op de programmeer uitgang aangesloten. Mijn IB box is zo ingesteld dat, indien ik de progr.modus instel, enkel dit rangeerspoor gebruikt word op te programmeren, doch VOORZICHTIG, de lok die op dit spoor rijdt, mag NIET over de isolatie rijden.
Als je dit te ingewikkeld vind zou ik de raad van Rosoft volgen en gewoon een losse rail gebruiken om te programmeren. Het alternatief is dat je HEEL je baan gebruikt om te programmeren, d.w.z. dat er geen enkele andere lok als degene die je wilt progr. op je baan mag staan. (zou ik niet doen)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Peter

Met het programmeren gaat de IB box nog niet zo snel kapot. Peter



Peter, met programmeren gaat de IB ook niet kapot, dat heb ik ook niet gezegd. Maar door verkeert aansluiten wel!! En dat is eerder of sneller gebeurd dan je denkt, zie bovenstaande bericht over het aansluiten.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

svvander

citaat:
Geplaatst door Rosoft

citaat:
Geplaatst door Peter

Met het programmeren gaat de IB box nog niet zo snel kapot. Peter



Peter, met programmeren gaat de IB ook niet kapot, dat heb ik ook niet gezegd. Maar door verkeert aansluiten wel!! En dat is eerder of sneller gebeurd dan je denkt, zie bovenstaande bericht over het aansluiten.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk



Ik hoop dat het dan al niet te laat is... maar dat dacht ik eigenlijk wel te doen, een appart spoor los van de baan. Maar wat Peter zei van dat rangeerspoor heb ik dus ook en dubbel ge?solleerd!
Volgende poging zal voor morgen zijn vrees ik.
En hoe zit het dan met die loc-adressen. Ze rijden dus allemaal (buiten mijn 2 Duitse modellen) op adres 3. Voor de Roco's is dit normaal, deze zijn van fabriek uit op 3 geprogrammeerd. Maar de andere; een serie 16 (locadress: 16), een serie 80 (la: 80) en een serie 52 (la 52) rijden nu niet meer op hun eigen adres, maar ook op 3! Heb er niets aan veranderd, dus vind dit wel een beetje raar.
Wat die Duitse modellen betreft, ik heb al een flauw vermoeden wat er fout gelopen is. Je kan de standaardinstelling wijzigen en kiezen voor DCC, Motorola oud en voor Motorola nieuw. Ik heb voor DCC gekozen en ik vermoed dat hij hierdoor de standaard Motorola's niet herkent, tenzij ik ze appart instel.
Trouwens, hebben jullie ook zoveel moeite om een locadres te zoeken op de baan? Bij mij geeft deze altijd: "geen loc"...

Alleszins toch al bedankt!


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander
[br


Ik hoop dat het dan al niet te laat is... maar dat dacht ik eigenlijk wel te doen, een appart spoor los van de baan. Maar wat Peter zei van dat rangeerspoor heb ik dus ook en dubbel ge?solleerd!
Volgende poging zal voor morgen zijn vrees ik.
En hoe zit het dan met die loc-adressen. Ze rijden dus allemaal (buiten mijn 2 Duitse modellen) op adres 3. Voor de Roco's is dit normaal, deze zijn van fabriek uit op 3 geprogrammeerd. Maar de andere; een serie 16 (locadress: 16), een serie 80 (la: 80) en een serie 52 (la 52) rijden nu niet meer op hun eigen adres, maar ook op 3! Heb er niets aan veranderd, dus vind dit wel een beetje raar.
Wat die Duitse modellen betreft, ik heb al een flauw vermoeden wat er fout gelopen is. Je kan de standaardinstelling wijzigen en kiezen voor DCC, Motorola oud en voor Motorola nieuw. Ik heb voor DCC gekozen en ik vermoed dat hij hierdoor de standaard Motorola's niet herkent, tenzij ik ze appart instel.
Trouwens, hebben jullie ook zoveel moeite om een locadres te zoeken op de baan? Bij mij geeft deze altijd: "geen loc"...

Alleszins toch al bedankt!


Sven Vandersmissen



Wat voor decoders zitten er dan in die andere loks, ook programmeerbare dus zonder schakelaartjes?

Iets meer informatie vanaf jouw kant, en dan kunnen wij je direct en deskundig van dienst zijn.

Als het programmeerbare decoders zijn die je op een programmmerspoor moet zetten, dan zal je waarschijnlijk deze allemaal op hetzelfde adres geprogrammeerd hebben.

Het uitlezen van een Loc adres gaat alleen op het programmeerspoor, en gaat negen van de tien keer fout. Dus dit is een onbruikbare optie en is daarom ook standaard uitgeschakeld op de IB.

Als het DCC decoders zijn, dan moet je het adres lezen met behulp van CV1. in programmer modus.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk

n/a

citaat:
Wat die Duitse modellen betreft, ik heb al een flauw vermoeden wat er fout gelopen is. Je kan de standaardinstelling wijzigen en kiezen voor DCC, Motorola oud en voor Motorola nieuw. Ik heb voor DCC gekozen en ik vermoed dat hij hierdoor de standaard Motorola's niet herkent, tenzij ik ze appart instel.



De intellibox moet je gewoon standaard op motorola formaat laten staan.
Maak je gebruik van Motorola decoders en DCC decoder dan moeten er een aantal speciale optie 'SO' anders gezet worden.

SO 25 op waarde 1 en SO 907 op waarde 5.

Dan zal de Intellibox in het vervolg beide formaten aansturen.

Bij iedere lok welke je op de baan zet moet je opgeven met welk formaat hij moet worden aangesproken. Staat de IB standaard op Motorola formaat dan zal iedere lokadres bij default het Motorola format aannemen, is het een DCC decoder dan het formaat voor de lok wijzigen in DCC met het juiste aantal rijstappen, bij de recente DCC decoders is dat 28 stappen Dus kies je voor DCC28.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

erik de noorman

Sven,

Wat het programeerspoor betreft is dus al uitgelegd.
Bij het 3 rail systeem dus zowel middengeleider als de twee railstaven volledig isoleren van de rest(bij M rails ook de bedding).
Verder je moet kiezen voor een standaard format waar je je decoders(treinen wissels enz) mee wil aansturen. In jouw geval mits jij overwegend moterola (marklin) rijdt dus het moterola systeem nieuw.
Ik veronderstel dat je een roco 59 wisselstroom hebt aangekocht dan wordt deze ook met het moterola systeem aangestuurd, dus programeren volgens het moterola systeem.
Nu, wanneer je nu een loc met DCC decoder wil gebruiken druk je de lok toets in en geef je het locadres in dat standaard is ingesteld en bevestig dit met de enter pijl. Terug lok toets indrukken dan menu toets en dan verschijnt op de display onder loc instellingen het voor u standaard
ingestelde dataformat aangegeven door een * achteraan. Dus in uw geval moterola*. Nu, als je een Dcc decoder wil gebruiken moet je door gebruik van de pijl toets of de + toets naar het DCC format en bevestig met de enter toets. Met de menu toets terug naar het rijbedrijf. Je rijd nog altijd met het moterolaformat standaard,maar roep je nu je loc op met de Dcc decoder dan schakelt de IB automatisch
over naar het DCC systeem zonder je marklin's die ondertussen ook rijden te storen. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Heb je ondertussen al een nederlandstalig handboek?

P.s. indien niet duidelijk vraag je maar verder.

Een IB gebruiker

Erik.

n/a

citaat:
Verder je moet kiezen voor een standaard format waar je je decoders(treinen wissels enz) mee wil aansturen. In jouw geval mits jij overwegend moterola (marklin) rijdt dus het moterola systeem nieuw.



Beste Erik,

Er is niets mis met het technische gedeelte van jouw bijdrage, maar ik wil je er wel even op attent maken dat je de naam van het formaat verkeert schrijft.

Het is geen moterola maar het is Motorola, dus met drie maal een o in het woord.
Motorola is de uitvinder bedenker van het protocol wat over twee draden verstuurd en ontvangen wordt, dit is door M?rklin in de begin jaren tachtig gebruikt voor het opzetten van een digitale trein besturing.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

svvander

Of het nu Motorola of Moterola is... maakt ni uit hoor, want het werkt terug, deels door jullie hulp, deels door het experimenteren.
De Duitse modellen bollen terug en onder hun origineel nummer, de andere ook. Nu moet ik de CV nog bijstellen... zou poepsimpel moeten zijn als ik de boekjes van de decoders volg.

En nog beter nieuws, de zoekfunctie werkt perfect op het apparte spoor. Nu is het volgende de virtuele adressen invoeren. Zo wordt mijn 16 dan 1608, etc...
Een groot geluk dat er mensen zijn die weten hoe je de basis moet instellen. Heb het boekje helemaal van boven naar onder, van onder naar boven en van links naar rechts (bij wijze van spreken) gelezen, maar heb dit toch nergens gevonden. Ik denk dat jullie niet alleen aan mij geholpen hebben, maar aan verschillende mensen dat dit niet zullen geweten hebben!

Bedankt!


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be