Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

DFS

Inderdaad nu mooi zichtbaar, Bedankt kan van pas komen voor mijn Belgische tank sleep dat ik ook nog ergens heb liggen...

Nog wat op foto's uit die tijd zitten kijken (rond WOII) en twee technieken in gebruik,
Met kettingen, en met stuthout,
Dus zal mijn eerste 6 wagens zo laten, en de volgende waar ik nu aan bezig ben vast zetten met kettingen

ondertussen nog wat verder gedaan deze morgen

De 4 'Ex rivarossi ' Geletterd en het dek geweatherd met 'AK wash for wood'
Als ik thuis ben, nog eens alles sealen met een laagje matte vernis







Ook moeten de remwielen er nog op, had ik bewust nog niet gedaan omdat ik voor het werk in Oslo zit en braak wouw vermijden tijdens het transport...

DFS

Vandaag de flat cars verder afgewerkt, geweatherd, wielen eronder, koppelingen enz

Dan de Shermand dozer afgewerkt, wat geprobeerd met chipping techniek op het blad... 

Voor de verandering, de Sherman Dozer met kettingen vast gelegd





Voorts denk ik erover de andere twee platte wagens te beladen met 2 Sherman's per wagen, Op sommige foto's uit die tijd zie je dat ook,



Ondertussen ook verder gedaan met de wagen met tractor lading...

Hier moet ik nog eens over nadenken hoe ik deze zal vastleggen, met kettingen zal te zwaar over komen vrees ik...



Nu nog eens de remwielen monteren...

Durango

Citaat van: DFS op 08 december 2016, 21:12:14 PM

Voorts denk ik erover de andere twee platte wagens te beladen met 2 Sherman's per wagen, Op sommige foto's uit die tijd zie je dat ook,




Ziet er goed uit. Alleen moet je wel zorgen dat bij een belading van een flatcar met 2 van die zware jongens veel van het gewicht op de draaistellen rust.
Dus de beide sherman's moeten een stukkie uit elkaar. ;D

Ben overigens ook bezig met eenzelfde soort projectje.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

Op verschillende dokumentaires over de Sherman tank, en ook in veel foto boeken over de Sherman tijdens en kort na WW-2 staan deze tanks dikwijls zeer dicht tegen elkaar op zo'n platte wagen. Het gewicht van zo'n tank (75 mm kanon) is trouwens 31.36 ton. Latere versies met bv. 105 mm kanon of de Britse Firefly versie wogen zwaarder
Met vriendelijke groeten
Peter

DFS

Ondertussen staan de Sherman's 'vast' op hun plaats, zal er deze week eens een foto van trekken als ik terug thuis ben

DFS

De beloofde foto, de Shermans staan ondertussen vast,
Ze staan wat meer naar buiten, maar ook niet te veel omdat er simpelweg niet veel plaats meer over is... En zoals Peter al aanhaalde, op de foto's staan ze ook zeer dicht bij elkaar (wws met dezelfde reden...)



Ondertussen heeft de volgende platte wagen zich al aangemeld voor 'rebuild'



Is een oude Mehano,

Nieuwe draaistellen er onder (De roller bearing trucks waren te modern)
behuizing voord de Kadees geplaatst,
De handrails zijn al afgesneden, volgende week handrails plaatsen, verf verwijderen en spuiten. (Als de kinderen mij eens met rust laten tenminste ;-) )

Prettige feesten voor de rest!

DFS

Gisteren avond nog eens naar de club geweest, en de sleep getest,
(je moet er wel de Europese bebouwing bij wegdenken...)

Klikken op de foto en het filmpje zou moeten werken,


De "Mikado" (de loc) kreeg wel op zijn tanden op een klim omdat hij niet uitgerust is met anti slip bandjes... volgende keer wat minder lui zijn en misschien een "Northern" van mijn depot mee nemen

DFS

Ondertussen is de laatste wagen opgeleverd

Eerst een foto voor en na



detail foto



met lading



Dan nog als extratje, een tichy flat car kit dat ik recent afgewerkt heb, komt niet bij de militaire sleep daar deze platte wagens van de jaren 60 zijn...





Dit wordt waarschijnlijk de laate update betreffende mijn militaire sleep, alhoewel ik in theorie nog wat roco minitank wagens heb liggen, dus je weet nooit ;-)

Herwig

#23
Hoe werden Shermans meestal vervoerd ?  Met de loop & toren in gevechtspositie of         180° gedraaid, in rust, loop over de motorkap...?

( een Patton (type 48 ?) had de loop in rust over de motor, dacht 'k.  Is wel grotere tank met langere loop ...)

marctje

Sherman werden volgens mij met de loop naar voor vervoerd. Ze hadden een soort van poot vooraan waarop de loop kon rusten
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

DFS

Werden inderdaad met de loop nr voor vervoerd, er was een soort van statief die omhoog kon klappen om de loop te dragen, heb dit ook toegevoegd aan de Roco minitanks als supering

Herwig

In maart is het weer    IPMS-tentoonstelling & beurs    te Antwerpen-Hoboken.
We zullen de aanwezige Shermans extra-grondig bekijken .....

Peter

CiteerWerden inderdaad met de loop nr voor vervoerd

Inderdaad, vooraan was een houder die rechtgezet kon worden waar de loop mee vastgezet werd. Wij hadden in het begin de M7 houwitzer, en die had ook zo'n houder, alleen stond die niet in het midden, maar iets meer naar rechts. Enkel modernere tanks (vanaf de Pershing, Patton enz hadden de loop naar achter) Zelfs onze latere M108 -M109 enz hadden (hebben) nog steeds de loop naar voor tijdens transport
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Citaat van: DFS op 12 januari 2017, 23:36:58 PM
Werden inderdaad met de loop nr voor vervoerd, er was een soort van statief die omhoog kon klappen om de loop te dragen, heb dit ook toegevoegd aan de Roco minitanks als supering

Enkel de Sherman Firefly werd met de loop schuin naar achter vervoerd.

Maar die is dan ook geen Amerikaanse Sherman. Ook al hebben de Yanks die wel getest.

Geef 8.

ACFI.

HLE 2013

 :) :) :)

Hello

This layout is very well done and a very unususal subject for Belgium. Thank you for sharing it here with us.

I did  not see the time period you are modeling. If it is from June of 1947 and later, no problem. If it is between 1940 and MAy, 1947, there is one large detail that caught my attention. You can read about it here...

http://utahrails.net/up/up-diesel-paint-classic-era.php

Specifically...

"1940 - Harbor Mist Gray First Used

The EMC E6A units delivered in August 1940 were the first units in Armour Yellow and Harbor Mist Gray. The new yellow and gray scheme continued in February and March 1941 with the delivery of the new E6s for the new City streamliners. This new paint scheme was also the first to use gray trucks.

In June 1940, Union Pacific changed the colors of its Streamliner trains from a combination of Armour Yellow and Leaf Brown, to Armour Yellow and Harbor Mist Gray. The first cars to receive the new colors came in July 1940 and were the damaged cars from the August 1939 derailment of the City of San Francisco, after they were repaired and returned to service.

The road's first switchers were delivered beginning in May 1940 in their all-black scheme with yellow striping and 11-inch yellow lettering. The lettering on the cab sides was "Serves All The West" on the left (fireman's) side and "Road of the Challengers" on the right (engineer's) side, with the words "The Challengers" in red. The trucks on these all-black units were also painted black.

The first use of the black switcher scheme was actually on the NW2 demonstrator from EMC, numbered as UP 1000, received for a six month demonstration period that ended in March 1940, when UP decided to buy the unit. During that demonstration period, UP 1000 had multi-colored Overland shields on both cab sides.

All switch locomotives delivered between 1940 and 1947 (when the yellow and gray scheme became standard for switching locomotives), were delivered in the black switcher paint scheme. Included were the EMD NW2s 1000-1075, Alco S-2 1036-1054 (later renumbered to 1100-1118) and 1119-1153, Baldwin VO-1000s 1055-1060 (later renumbered to 1200-1205), Fairbanks Morse H10-44s 1300-1304, and GE 44 ton 1399. Until 1953, locomotives were lettered with "D.S." prefixes on their numbers, denoting "Diesel Switch", similar to the "M" character in the road numbers of the road's Streamliner passenger motive power, which denoted "Motor"."

And...

"1947 - Yellow And Gray On Freight And Switch Locomotives

With the inauguration of daily service for the Streamliners in 1947 (City of Portland in February, City of Los Angeles in May, and City of San Francisco in September), and to promote the new daily service, the all-black switcher scheme was changed to yellow and gray Streamliner colors. The previous 11 inch lettering was retained, changed from yellow to red, with a 1/4 inch black edging added (the drawing is dated August 8, 1947). The cab side slogan "Road Of The Challengers" was changed to "Road Of The Streamliners" and the red lettering was retained, with an added 1/8 inch black edging (drawing dated August 16, 1947). The last switch units delivered in the black scheme were the 25 NW2s, numbered 1051-1075, delivered in February to June 1947. Fairbanks Morse H10-44s 1301-1304 were delivered in February 1947 in the black scheme.

The first switch units delivered in the new yellow and gray scheme were the 20 NW2s from EMD in March to September 1948, numbered as 1076-1095. The five new DS-4-4-10s from Baldwin, numbered 1206-1210, also delivered in September 1948, arrived in the new Streamliner colors.

Union Pacific's first road switcher freight units were delivered in the new yellow and gray scheme: two units from Alco-GE, RSC-2 1190 and RS-2 1191, both delivered in February 1947. The 11 Fairbanks Morse H20-44 road switcher units in the 1360-1370 number series were delivered beginning in August 1947, in the new Streamliner colors, and were immediately placed in helper service in Southern California.

The yellow and gray scheme, with gray trucks, was already in use on the road's passenger power, since 1940. The scheme was continued on UP's first combination freight and passenger units, the Erie builts from Fairbanks Morse in 1945. In 1947, 85 car body units were delivered, all in the new Streamliner colors. These included: EMD F3As and F3Bs in May; Alco FAs and FBs in June; Alco PAs and PBs in September; and the A-B-B-A set of FM Erie-builts in November.

Also to reflect the overall change to Streamliner colors, in June 1947, the color of cabooses was changed from Freight Car Red, with white lettering, to Armour Yellow, with red lettering. However, because the caboose fleet was so large, it took as long as three years to repaint all of the cars to the new yellow scheme."

Here's a review with a photo of a Union Pacific EMD NW2 (the UP's first diesel switch engine) as delivered in black..

http://ctt.trains.com/how-to/product-reviews/2016/03/union-pacific-nw2-from-williams-by-bachmann

And the phrase "We can handle it" was started in 1972. By then the Sherman tanks were long gone...

"September 1972 - We Can handle It

Cab-side slogan on diesel units was changed from "Dependable Transportation" to "We Can Handle It," without black edging on the letters. The first units to be completed were GP9s 202 and 206, done at Council Bluffs, Iowa, both in late October 1972 (the drawing is dated September 28, 1972).

GE 44 ton 903999, Roadway shop switcher in Pocatello, Idaho, was completed at Omaha with "We Can Handle It" in mid February 1973.

"The "We Can Handle It" advertising campaign was started in 1971. The slogan was first used in commerce in April 1972; the federal service mark was filed on August 16, 1977, and was allowed to expire on May 11, 1999; registration no. 109350; license no. 7313779.)


I have been an American railfan in Belgium for almost 25 years and know a few things about both systems, the CFL and the SNCF.



SNCB Class 20 Forever!