Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Einde spoor niet zichtbaar : wanneer trein stoppen?

Gestart door eve, 15 november 2016, 15:55:26 PM

eve

Citaat van: Waterman op 16 november 2016, 09:03:13 AM
Citaat van: eve op 15 november 2016, 15:55:26 PM
De IR-detector kan uiteraard nog voor andere toepassingen ingezet worden.

Zou het automatisch ompolen van de rijrichting bij een keerlus ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Het gebruikte circuit is feitelijk een gewone schakelaar.
Uw muurschakelaar thuis in uw living zal bvb het licht laten branden als dat aan de schakelaar is aangesloten en je enige spierkracht gebruikt. Of uw garagepoort openen. Of een TV-toestel aanzetten. Of inter-continentale raketten lanceren...
Alles hangt er van af wat er aan die schakelaar hangt.

Deze schakelaar werkt niet onder spierkracht maar hij detecteert uitgezonden IR-straling (en invallend IR-licht) die teruggekaatst wordt op een voorwerp. En hij schakelt een LED'je aan en uit. Maar ik zou, mits deze nodige elektronica ed ook de wasmachine kunnen opstarten.

Erik




dani

ja ik had een verkeerde link...

Per 10 si het deze :   http://www.benl.ebay.be/itm/122132404780?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT


10 stuks voor 4.73 $ en gratis verzonden.    47  cent per stuk
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Het zijn geen dure dingetjes, en er zijn zeker toepassingen in de modelspoorbouw denkbaar.
Maar "einde spoor" kan je ook met stroomdetectie of lichtsluis of ...

In een schaduwstation is camouflage van zo'n printje uiteraard geen punt,
maar stel dat je dit wil toepassen op een stukje baan waar je met je rug naar toe staat, of dat je wil automatiseren ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 16 november 2016, 13:10:11 PM
Maar "einde spoor" kan je ook met stroomdetectie .....
Behalve als het een goederenwagen is, of een ander voertuig dat geen stroom afneemt.
Overigens wel een interessant dingetje, eens kijken of ik daar ook een toepassing voor kan verzinnen.

dani

er zijn er intussen 50 onderweg naar huize D

1 klein wagonnetje minder kopen deze maand :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Citaat van: Gerolf op 16 november 2016, 13:10:11 PM
Het zijn geen dure dingetjes, en er zijn zeker toepassingen in de modelspoorbouw denkbaar.
Maar "einde spoor" kan je ook met stroomdetectie of lichtsluis of ...

In een schaduwstation is camouflage van zo'n printje uiteraard geen punt,
maar stel dat je dit wil toepassen op een stukje baan waar je met je rug naar toe staat, of dat je wil automatiseren ...

Ja, dan moet je dat zeker goed camoufleren... ;D

Erik

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Bedankt voor de post en de link, 30 stuks besteld.

Gr, Ben.

Gerolf

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 november 2016, 13:47:16 PM
Citaat van: Gerolf op 16 november 2016, 13:10:11 PM
Maar "einde spoor" kan je ook met stroomdetectie .....
Behalve als het een goederenwagen is, of een ander voertuig dat geen stroom afneemt.

Bij mij nemen ALLE wagens stroom (weerstand over de as)

Citaat van: eve op 16 november 2016, 14:08:26 PM
Citaat van: Gerolf op 16 november 2016, 13:10:11 PMmaar stel dat je dit wil toepassen op een stukje baan waar je met je rug naar toe staat
Ja, dan moet je dat zeker goed camoufleren... ;D

Het is duidelijk dat je niet WIL begrijpen wat ik bedoel  ::)
Voor alle anderen: een stuk spoor dat vanaf het bedieningspunt niet zichtbaar is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

je had niet genoeg puntjes op de i gezet Gerolf.  Er zitten er hier zo enkele....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

waarover zitten jullie hier nu te discuteren. Sluisjes zijn tof, en dit dingetje is ook tof. Iedereen content.

In bvb een depot-loods kan dit soort schakeling wel nuttig zijn veronderstel ik. Heel diep achteraan vallen die leds allicht toch niet op,
terwijl je lichtsluizen in schaal H0 al in die gele bokken zou moeten verstoppen (wat me nu net te binnen schiet en ik ook wel een goed idee vind) om niet als scènevreemd over te komen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

als je deze wil wegstoppen kan je ze eventueel toch ook onder de plank monteren, en tussen 2 bielzen door een gleufje maken waar de LED en detector door komen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Citaat van: oebr op 17 november 2016, 12:54:34 PM

waarover zitten jullie hier nu te discuteren. Sluisjes zijn tof, en dit dingetje is ook tof. Iedereen content.


Vind ik ook. De sensor is niets aparts en draait in een andere vorm al jaren op mijn baantje. De prijs van 46 eurocent per stuk is wel apart, vandaar mijn belangstelling. ;D

Gr, Ben.