Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bouw Br 44-012

Gestart door 3rail, 06 november 2016, 15:26:31 PM

3rail

Hallo allemaal.

Tja het is weer eens tijd voor een mooie om bouw.
Deze keer is het een ombouw van een 44 er, we gaan haar van een 3 cilinder ombouwen naar de 4 cilinder variant.
Van deze dame zijn er in 1932 en 1933 2 stuks gebouwd door Henschel, naast het 4 cilinder drijf werk kreeg de lok
ook een 25 atmosfeer ketel.

De ketel van de 44-012 kwam van Thyssen en was 10 mm dik en van St44 staal.
Wat ook opvalt is dat de voor verwarmer die normaal voor op de ketel ligt( in de rookkast) is verplaatst boven de 3de
drijf as.
Dit was noodzakelijk om het grote 4 cilinder verbund ( compound) te kunnen herbergen en de as last van het eerste
loop en drijf wiel onder de 20 ton te houden.

Het loopwiel aan de voorzijde is ook groter dan de normale 850 mm en meet 1000mm.
Natuurlijk zijn er nog meer verschillen, maar deze komen ter sprake tijdens de ombouw.

Hier een paar foto's van haar.

99102H-LvFrt by Edward Borgers, on Flickr

br 44-012.0 by Edward Borgers, on Flickr

br 44-012.1 by Edward Borgers, on Flickr

br 44-012.2 by Edward Borgers, on Flickr

Foto's van Micro Metakit.

Voor de ombouw zal ik eerst op zoek gaan naar een geschikte donor, dit zal waarschijnlijk een 44 er van Roco worden.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Edward

Vermits ik alles toch verkoop, heb ik hier ook een Roco baureihe 44 staan. Wel 2-rail DC
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Inmiddels is de donor lok binnen gelopen.

Het is een wat oudere Br 44 van Roco en ze heeft de juiste tender.
Het is een DDR versie met het nr 44-1166. (43351)

De ketel zal worden vervangen door een messing of kunststof buis, dit mede omdat er aan de voorzijde van de ketel
geen voor verwarmer zit.
Deze zal worden opgebouwd met diverse Weinert onderdelen, het cilinder blok zal worden vervangen door een cilinder-
blok van een Br 01 of een 02.

Later meer.

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

jean-luc


Steam.N

Ik ook.  Mooie machine, die loc !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Edward leuk project ik volg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

3rail

Afgelopen donderdag de onderdelen van Weinert binnen gekregen.

De factuur was even een aderlating (slik) maar goed, we kunnen nu met de ombouw gaan beginnen.

Afgelopen week had ik het frame al gestript en in de nieuwe kleur gezet.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Aangezien het voorste loop wiel van deze 44 groter is als het standaard 850 cm, is het lok frame aan de voorzijde aangepast om het 100 cm loop wiel te kunnen bergen.
Hier voor is de ronding in het lok frame dus uitgeslepen, ook de spat schermen aan de voor zijde zijn vervangen.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hier zie je de nieuwe spat schermen zitten, het loop wiel is van Weinert.

Ook de sneeuw ruimer aan de voorzijde mag natuurlijk niet ontbreken, deze is zelf gemaakt van messing.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De cilinders zitten er inmiddels ook op, deze zijn van een Br 01, dit omdat de cilinder diameter van deze dame groter is door het compound drijf werk.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Gisteren avond toch nog een stukje verder gekomen.

Zo zijn de middelste cilinders geplaatst en heeft het drijfwerk ook een ander kleur gekregen.
Onder de middelste cilinders is een stukje traanplaat gekomen.

Br 44-012 001 by Edward Borgers, on Flickr

Hier een originele bouw tekening van haar.
Bron : Baureihe 44 Weisbrod/Brozeit.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De omloop is de volgende hoofd breker, hoe of wat weet ik nog niet.
Of het word een aanpassing op de standaard loop plaat van Roco zelf, of het word zelf bouw?

Ook de ketel zelf is nog even een hoofd breken, ik probeer een messing buis te krijgen met een doorsnede van 23 mm.

Later meer,

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

eddy

Dag Edward,
kan wel iets draaien met buitendiameter 23mm in messing.
Hoor wel iets,groeten Eddy.

Gerolf

22 is een standaardbuis in de loodgieterij ... eventueel wat bekleden  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Als je de omloop zelf bouwt zal hij zeker dunner zijn dan die van Roco.

3rail

Hallo Eddy en Gerolf.

Bedankt voor het aanbod, in middels ben ik in het bezit van een aluminium buis van 23 mm, deze gaat de ketel vormen.

Jean-luc.

Ik ga toch een deel van de omloop van Roco gebruiken, deze is al aan de bovenzijde afgeschuurd en word straks beplakt met
een nieuwe traanplaat van Weinert.
Ook de onderzijde van de omloop is grotendeels afgevijld of geschuurd.
Dit omdat de omloop aan de voorzijde langer is en er geen insnoeringen aan de voorzijde zitten waar normaal de windleid-
platen staan.

Ook het schuine deel van de omloop naar de bufferbalk is steiler en heeft trappen aan de zijkanten i.p.v een plaat, deze is dus ook verdwenen en word opnieuw gemaakt.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de omloop in de huidige staat, werk genoeg dus nog. ;)

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

jean-luc

Inderdaad, goede keuze. Plezierig werk   :)

3rail

#14
We zijn weer een stukje verder met de ombouw van de omloop.

De nieuwe traanplaat heeft plaats gemaakt voor de oude.
Ook de voorzijde is compleet vervangen door messing stripjes, de trap aan de rechterzijde (rijrichting) word vervangen
voor de treden links.

Al met al een priegel klusje, maar met een boel geduld kom je er wel. ;)

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De treden zijn van een wagon setje van Weinert.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de achterzijde van de omloop, deze moet natuurlijk ook nog worden voorzien van nieuwe treden, deze zijn aan de voorzijde een stuk korter dan de originele.

We hoeven ons dus nog niet te vervelen.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99