Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

A.C.M.E. Ambrogio

Gestart door ERVIN, 06 november 2016, 10:58:35 AM

ERVIN

A.C.M.E heeft een nieuwe lading containerwagons op ons losgelaten , ditmaal van de Italiaanse firma Ambrogio , dagelijks zijn deze bloktreinen te zien op onze sporen tussen Gallarate (I) - Muizen (B) en vice versa.....

Er zijn drie verschillende versies van uitgekomen , en ondanks de containers er voortreffelijk uitzien , wil ik het vooral even hebben over de afwerking en de rijeigenschappen van de wagons.

Dit krijg je te zien als je de doos open maakt. Mooi stevig verpakt.



Er zitten een heleboel onderdelen in een zakje die je zelf dient aan te brengen , deze gele blokjes zijn de klemmen om de containers mee vast te maken , je hebt klemmen die er als sieraad op dienen gekleefd te worden , en je hebt klemmen die echt dienst doen om de containers mee vast te zetten.



Je bent hier toch wel even mee bezig , en dit is dan het resultaat.





Op bovenstaande foto staat de container er goed op , maar sommige klemmen komen niet goed overeen met de gaatjes die onderaan de containers staan , omdat er op de wagons uitsparingen zijn voorzien om die klemmen de bevestigen , kan je die nergens anders " kleven" , er moet dus wat gewrongen ( en gevloekt ) worden om alles mooi op zijn plaats te krijgen.

Er zitten ook rangeerhendels ( in dichtgeklapte of rechtstaande toestand) en trapjes bij de onderdelen , en je dient het trapje in het pinnetje van de rangeerhendel te steken en deze twee moeten dan tegen de wagon komen , maar het trapje krijg ik althans , niet tegen de rangeerhendel geplaatst , waardoor ik dan enkel de rangeerhendel kan plaatsen , dus zonder trapje.



En toen was het tijd om een eerste testrit te gaan maken met deze wagons , ze liggen zwaar op de rails , maar ze bollen ook zwaar , ze rijden dus niet goed , een drupje olie heeft geholpen ( maar was geen wonder te noemen) , mijn gedacht was dat ze misschien wat ingereden moesten worden , en toen begon het pas echt......
Al na de eerste bocht " wipte" er een wagon uit de rails , na controle bleek de koppeling erg stroef te gaan , een visuele inspectie bracht niet direct een oplossing , ook merkte ik dat bij twee van de drie wagons de koppeling niet automatisch terug in de middelste stand kwam te staan , en dat was dan ook de reden dat er één wagon uit de rails ging.



Het ziet er op bovenstaande foto allemaal goed uit , maar toch blokkeren die dingen , ten einde raad heb ik de wagons nu meegegeven aan mijn huis-tuner in de hoop dat er alsnog iets van te maken is.

Dus collega's , "verzint eer ge begint" staat hier zeker op zijn plaats , deze wagons kosten ongeveer 89€/stuk , en voor dit geld MOET het in orde zijn , het is jammer dit hier te moeten melden , want ik had graag een mooie bloktrein van deze wagons willen samenstellen , dus is het nu afwachten tot B-Models hier mee op de markt gaat komen , voor mij " voorlopig " geen A.C.M.E. wagons meer.




loebaske

Wauw...wel mooi maar jammer dat ACME er weer een zooitje heeft van gemaakt zoals gewoonlijk....
veel geld voor wat rommel...

ceuleer

Oei, dat is precies niet zo goed Erwin.
Ik heb ze op Eurospoor ook nog vast gehad, maar ik dacht, een Ambrogio sleep gaat mij veel te veel geld kosten, dus toch maar laten liggen.
Al goed, als ik dat zo hoor.
Maar voor in de vitrine zijn ze wel prachtig.
Ja kan nog altijd de containers op uw mehano wagons proberen te zetten, misschien komen de gaatjes wel overeen.
Maar dan zit je weer met wagons in een doos die niet te gebruiken zijn....

C.B.

oei , ik heb een setje thuis liggen , maar nog niet getest , ik zal eens zien hoe dat dat deze wagens het bij mij doen. :-\
Groetjes.
Claudio.

loebaske

#4

Persoonlijk zijn de rijtuigen ook niet vergelijkbaar met andere merken, bedoel prijs/kwaliteit

ERVIN

Moesten er nog collega's zijn die deze wagons reeds in hun bezit hebben , jullie mogen hier altijd jullie bevindingen even neerzetten hé. ;)

t'Ja Loebaske , het is mijn eerste ervaring met dit merk ( A.C.M.E.) ik wist niet dat het zo erg was?? :-\

Metpetergaathetbeter

ik heb die ex Ns MU 'tziet er toch niet echt brol uit ?

BD1701

Ik heb alvast ook al een 6-tal van deze wagons van ACME, en ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nog toe in feite nog nie dierekt problemen ondervonden heb. Het monteren van alle details is wel prutswerk, maar mits het nodige geduld lukt alles best wel. Ik heb de rangeertredes en hendel wel kunnen monteren bij al mijn wagons. Maar je moet in feite eerst het heel kleine pinnetje die je door de rangeertrede moet steken, eerst ontdoen van de verf die erop zit, en eventueel een heel klein beetje bijvijlen. Ik heb dit gedaan en dan lukt het al veel beter. Maar het blijft wel prutswerk, want soms lukt het pas na een aantal keer proberen. Wat betreft van Ervin, dat die wagon plots ontwpoord heb ik ook wel gehad. Dit komt inderdaad omdat de koppeling niet vlot terug naar het midden wilde, en zo bleef die steken. Oplossing is het plaatje zoals te zien op de foto van Ervin, een heel klein beetje lossen van zijn bevestiging. Sommige zijn blijkbaar erg hard aangedrukt tijdens de montage, en dan werkt de koppeling nie vlotjes, klein schroevendraaiertje eronder en klein beetje wringen. Mocht het plaatje helemaal loskomen kan je dat gewoon terug monteren, alleen opletten dat je niet te hard aandrukt. Dan zou alles (hier bij mij toch) heel vlotjes moeten werken.

Ik ben alvast wel heel tevreden van deze wagons. En geloof mij ACME is zeker geen speelgoed maar echte modelbouw, want het zijn heel mooi afgewerkte wagons. Alleen is het jammer dat je zelf al die details moet aanbrengen.
 

factageklerk

Citaat van: ERVIN op 06 november 2016, 15:28:02 PM
Moesten er nog collega's zijn die deze wagons reeds in hun bezit hebben , jullie mogen hier altijd jullie bevindingen even neerzetten hé. ;)

t'Ja Loebaske , het is mijn eerste ervaring met dit merk ( A.C.M.E.) ik wist niet dat het zo erg was?? :-\

Voorlopig dan nog maar even naar het grote voorbeeld staren he ;)  Erwin. Die sleep zie ik ik bijna elke nacht voorbij denderen als ik werk
 

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 november 2016, 15:32:18 PM
ik heb die ex Ns MU 'tziet er toch niet echt brol uit ?
Naast het feit dat het er goed moet uitzien moet het ook goed rijden.  ;D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Wim66

Die wagons heb ik niet maar wel een NMBS loc. Helaas kloppen daar de ral kleuren van geen meter en met d kwaliteit laat het ook te wensen over. als je er al naar kijkt breekt het plastic er al af.

Liever geen ACME meer voor mij sorry te moeten zeggen

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

ERVIN

Je hoeft helemaal geen " sorry " te zeggen Wim , het kost handenvol geld en dan moet het goed zijn.
Ik zelf noem het geen " brol " , want ze zien er inderdaad erg goed uit , en er zijn collega's die hier dus geen problemen mee hebben , ik heb blijkbaar pech gehad.  :'(

bekie

 

loebaske

#13
Ik bedoel dat het br** is als het geld heeft gekost, dat is het gewoon veel geld voor speelgoed...

ERVIN

Dat de zaak nog niet helemaal verloren is bewijst Erik ( eve ) met het aanpassen van bepaalde zaken aan de wagons , er waren dus problemen met het rijden en met de vastzittende koppelingen , wat er precies aan gebeurt is laat ik Erik graag even vertellen , maar alle problemen blijken nu van de baan te zijn.
Na uitvoerige testen over wisselstraten , kruisingen enz.. doen de wagons het nu prima.

Ok , het zou niet mogen , eigenlijk moeten ze " recht uit de doos " perfect zijn , maar dat was in mijn geval dus niet zo , maar ik ben wel erg blij met deze ingreep en er zal snel een complete Ambrogio bloktrein in Mol-Cargo gaan rijden. ;)