Vastlijmen van spoor

Gestart door robboxxx, 05 november 2016, 08:40:25 AM

dani

wel, Ervin, we zijn inmiddels ruim 2 pagina's ver in het topic, misschien kan je dan ook je steentje bij dragen en uitleg geven hou jij het doet ?
Daar worden we dan beter van :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Zelf lijm ik de sporen met houtlijm op de ondergrond, de ballast lijm ik met boekbindlijm. Je moet bij houtlijm wel de wateroplosbare variant gebruiken, dus de D2 kwaliteit en niet de D3. De boekbindlijm laat helemaal makkelijk los, zowel met water als met een plamuurmes.
Overigens ben ik allergisch voor het woord klankkast. Velen denken dat de houten ondergrond een klankkast vormt. Maar het zijn juist de treinen die de klankkast zijn. Die versterken de trillingen die van de ondergrond teruggekaatst worden. Ik heb wel eens als proef een stuk spoor op beton gelijmd. Daarvan kan je moeilijk zeggen dat het een klankkast is, maar het veroorzaakte net zoveel herrie als een stuk spoor dat op multiplex was gelijmd.

Ronald

Citaat van: ERVIN op 21 november 2016, 12:59:03 PM
Brrr, rails vastlijmen met houtlijm , ballast fixeren met verdunde houtlijm... :-\ Ik zou het zeker niet op deze manier doen.

Dat gaat kei en kei-vast komen te zitten , met als gevolg , een klankkast van jewelste. ???

Om nog maar te zwijgen als je ooit eens iets moet gaan afbreken.

Hele volksstammen doen het zo. En als je het los wilt hebben; verzadigen met een plantenspuit met water en wat zeepsop en je steekt de zooi er zo weer af.
En welke methode je ook gebruikt met welke lijm ook; als je rail vastlegt op een plaat hout o.i.d. zal er altijd lawaai optreden.

Vertel ons maar eens wat jij gebruikt? (of zult gebruiken).

loebaske


Lijm die ook op de gekende manier, wel geen last van geluid om de reden..
eerst een breder stuk kurk van 2mm, dan de 4mm kurk die langs het spoor schuin is afgesneden...die 2mm kurk vangt de bedding op en geeft geen of lichtjes contact met de onderliggende plaat, door het weinige doorsijpelen van de lijm, en minimum aan woofer effect.
Wel zorgen dat alle bevestigen van het spoor verwijderd zijn, in mijn geval de nageltjes....

Onlangs een stuk spoor ingebed met onder de 2mm kurk een laag keukenfolie, bij de test (onderste boven) een ferme tik op de plaat gegeven en de sporen kwamen na een paar goede slagen los van de plaat, reden is dat de waterlijm geen contact meer maakte met de bodemplaat door de huishoud folie...oplossing was enkele nietjes op de 2mm kurk, die steek toch een dikke centimeter langs beide zijden uit...
En wie zet zijn spoorbaan onderste boven  ;)

Zo waren ook de sporen bevestigd op men minibaantje en wie mij heeft geholpen met opstellen heeft wel gemerkt dat er niets los kwam toen die bak op zijn rug lag om de poten te bevestigen...

Natuurlijk ieder zijn ding ....


ERVIN

Ik gebruikte toen blijkbaar de verkeerde soort houtlijm , de D3 variant ( waterbestendige)  , dat gaf bij mij alles behalve een goed resultaat , dankzij Klaas weet ik nu dus dat er ook een wateroplosbare houtlijm is ( D2 variant) , ik gebruik nu uitsluitend nog boekbinderslijm van het merk " Kars" , heel tevreden over. ;)

Michiel

Net vandaag ontvangen: 2kg boekbinderslijm. Misschien vreemd, maar in de buurt, bij de gekende hobby- en papierzaken heb ik het niet kunnen vinden. Ik ga hier eens mee experimenteren, en kijken hoe boekbinderslijm zich gedraagd in combinatie met kurk, vergeleken met gewone houtlijm. Ik hoop op een hoorbare verbetering...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

Michiel :    http://www.debanier.be/ustorelocator/location/map/

die hebben ook boekbinderslijm en meestal op stock.
wel vrij prijzig, maar ik heb er dan ook geen idee van hoeveel je nodig hebt, zal wel meevallen zeker ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Bij Pipoos hebben ze ook boekbindlijm, maar de winkels in België zitten voor Michiel allemaal aan de andere kant van Brussel.
Wel is het daar goedkoper dan gewone houtlijm.

PeterVG

Vorige week heb ik een potje boekbinderslijm van 300g gekocht voor ongeveer 6 euro in de AVA om de hoek.
Het geluidsdempend effect is mager. Ik ga nu eens proberen met scenic cement.

Michiel

Ik heb m'n boekbinderlijm online besteld, want hier in het Waals-Brabantse heb ik het niet kunnen vinden, ook niet bij AVA. Ik dacht dat ik €3,12 betaald heb per 250g, nog vrij betaalbaar.

Maar Peter, ik hoop toch op een hoorbaar verschil tov houtlijm. Hoe heb je de sporen vastgekleefd? Op een laag kurk, of meteen op de houten rijplaat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Op kurk van 4mm die geplakt is met kontaktlijm op een basislaag van multiplex.

Michiel

Dat lijkt de correcte methode, ook de methode dat ik dacht te gebruiken. Hmmm ... ik ga toch door met mijn test. Ik heb hier nu 2kg van dat spul staan.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Kurk op multiplex kan je ook lijmen met boekbinderslijm.

Michiel

Dat is waar ik mee begonnen ben gisteren. Maar ik denk dat er niet veel verschil is kwa geluidsdempend effect tussen boekbinderslijm of soepelblijvende contactlijm zoals die gele snot van Pattex.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Er zal inderdaad weinig verschil in geluidsdemping zijn. Maar het nadeel van contactlijm is, als het eenmaal vast zit is het bijna niet meer te corrigeren. Daarom werk ik graag met houtlijm of boekbinderslijm, je kan nog een minuutje schuiven tot het helemaal goed ligt.
Overigens heb ik nooit zulke hoge verwachtingen als het om geluidsdemping gaat, de ultieme oplossing daarvoor ben ik nog niet tegengekomen.