Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

NMBS reeks 53 vs reeks 52

Gestart door Cozzy, 28 oktober 2016, 21:31:30 PM

Cozzy

Hallo,

Ik heb een Roco .5307 en vraag mij af of het mogelijk is om deze om te nummeren naar een 52XX?
Zijn deze modellen identiek of kan dit niet? Indien het wel kan is er iemand die me op weg wil zetten om dit te doen?

Model dat ik heb:


Model dat ooit ook door Roco is uitgebracht maar waarvan ik niet weet of alles identiek is (bv dakroosters enz...)


Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

mark7758

Kijk eens op wikipedia.
En er is een heel mooi boek over de reeks 53/53/54 met alle verschillen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 28 oktober 2016, 22:05:04 PM
Kijk eens op wikipedia.
En er is een heel mooi boek over de reeks 53/53/54 met alle verschillen.
maar ik dacht dat er ook uitzonderingen waren daar de loc's soms vernummerd werden naar een andere reeks? :-\

D_Loc

Volgens mij zijn beide modellen correct, zowel de reeks 52 als de reeks 53 waren voorzien van een dynamische rem , daarom hebben ze de 5de ventilator die diende om de weerstand te koelen.
De reeks 52 was oorspronkelijk voor de reizigersdienst bestemd en had daarvoor een stoomketel aan boord, deze hadden extra "uitlaten" op het dak. Deze zijn ook te zien op de foto van de 5206 bij de rechter cabine. Het enige wat niet klopt is de knik in de reling/handgrepen langs de deuren.
De reeks 53 werd gebruikt voor de goederendienst en had daarom geen stoomketel en mist daarom ook de extra "uitlaten" wat ook op het model het geval is. Later werd dit ook aangegeven met een punt voor het nummer.

Als je de 53 wilt omnummeren naar een 52 en je wilt geen concessies doen dan zul je de "uitlaten" voor de stoomverwarming op de loc moeten plaatsen.

Nog even ter info: De reeks 54 had geen dynamische rem en heeft daarom geen 5de ventilator.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Sicco

Exact, behalve de in 1989 'omgenummerde' 52-ers, die hadden nog wel de uitlaten (maar een verwijderde verwarmingsketel). Dit waren de 5302, 5307, 5318 en 5320. Op de 5307 na waren deze allemaal groen. De 5307 was dus de enige bolle neus in het gele mét uitlaten.... waaruit je twee conclusies kunt trekken
- Roco heeft en ongelukkig nummer gekozen en nu net dit model is 'fout'
- de Roco 5307 en 5206 betreffen feitelijk dezelfde loc en kunnen dus feitelijk niet samen op de baan staan
Voor 1983 was er uiteraard ook een 5307, maar deze was groen

De Roco 5307 zou dus eigenlijk een ander 53-nummer moeten krijgen dat gele is geweest met Bolle Neus
Als de Roco 5206 vervolgens in 5307 wordt vernummerd klopt deze helemaal

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

the_gold

Citaat van: D_Loc op 28 oktober 2016, 22:33:50 PM
Volgens mij zijn beide modellen correct, zowel de reeks 52 als de reeks 53 waren voorzien van een dynamische rem , daarom hebben ze de 5de ventilator die diende om de weerstand te koelen.
De reeks 52 was oorspronkelijk voor de reizigersdienst bestemd en had daarvoor een stoomketel aan boord, deze hadden extra "uitlaten" op het dak. Deze zijn ook te zien op de foto van de 5206 bij de rechter cabine. Het enige wat niet klopt is de knik in de reling/handgrepen langs de deuren.
De reeks 53 werd gebruikt voor de goederendienst en had daarom geen stoomketel en mist daarom ook de extra "uitlaten" wat ook op het model het geval is. Later werd dit ook aangegeven met een punt voor het nummer.

Als je de 53 wilt omnummeren naar een 52 en je wilt geen concessies doen dan zul je de "uitlaten" voor de stoomverwarming op de loc moeten plaatsen.

Nog even ter info: De reeks 54 had geen dynamische rem en heeft daarom geen 5de ventilator.

Is er bij ombouw naar een vlottende cabine bij de reeks 53 dan wel een stoomketel ingebouwd? aangezien ze reizigerstreinen sleepten en er inderdaad een punt voor het nummer staat.

OlivierV

Bij warm weer moest de verwarming niet aanstaan.

Er zijn op youtube verscheidene filmpjes van trek-duwcombinaties met vlottende cabines en M2 rijtuigen waarbij de loc een punt voor het locnummer had staan. gezien het op de modelbaan altijd mooi weer is ... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oebr

wat was eigenlijk de laatste gele bolle neus ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

lux161

De laatste gele bolle neus : 5209 (12/1992).



Aangezien 5206 = 5307(II), is mijn 5206 de 5209 geworden...livrei,dak en stelplaats kloppen met degenen die van 5209 (vanaf 1989/1990) ;-)
Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

OlivierV

#10
Vraag mij juist af wanneer de spaakwielen vervangen zijn door volle ...

5315 (in schildering '70) heeft volle wielen en 5206 en 5307 hebben spaakwielen terwijl ze in een latere schildering zitten ...

Zal van van mijn 5206 ook maar eens een 5209 maken ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

lux161

#11

Ter informatie,gele bolle neus :

reeks 52 => 5201,5206,5207 en 5209.

reeks 53 => 5301,5303 en 5308.

reeks 54 => 5408.

De 5307 (in geel en zonder punt voor de nummer) kan de 5301,5303 of 5308 worden maar niet een 52xx wegens het dak...
Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

the_gold

Ik herinner me dat er nog een niet omgebouwde 52 (5204) in Faz stond enkele jaren geleden. Nog in zijn groen kleur...Waarschijnlijk gesloopt.

the_gold

Citaat van: OlivierV op 29 oktober 2016, 14:02:42 PM
Bij warm weer moest de verwarming niet aanstaan.

Er zijn op youtube verscheidene filmpjes van trek-duwcombinaties met vlottende cabines en M2 rijtuigen waarbij de loc een punt voor het locnummer had staan. gezien het op de modelbaan altijd mooi weer is ... ;)

Bedankt voor de uitleg Olivier

Metpetergaathetbeter

Het is altijd "Lente in de ogen van Olivier van de AMSAC!" ;)