Overzicht stelplaatsen per loc

Gestart door Jurgen, 22 oktober 2016, 14:26:38 PM

Jurgen

Bestaat er ergens nog een website waarop je een overzicht kan terugvinden van alle stelplaatsen die een bepaalde loc ooit gehad heeft?

Voordien gebruikte ik de website van Belrail, maar zoals hier onlangs ook al vermeld werd werken die pagina's niet meer. Up to date zijn ze ook al jaren niet meer en volledig zijn ze nooit geweest, dus nu ben ik op zoek naar iets gelijkaardigs.

Bfoto geeft enkel de huidige stelplaats per loc aan, maar ik wil ze graag allemaal weten.

Waarom? Ik weet graag in welke periode mijn modellen ingezet kunnen worden. Ik situeer mijn modellen in de periode 1995-2005 en heb graag modellen die de juiste stelplaats hebben voor die periode.
Heb ik modellen die op die manier buiten die periode vallen? Ja!
Trek ik het me aan? Een beetje.
Ga ik daarvan sterven? Helemaal niet.
Waarom wil ik het dan weten? Gewoon omdat ik het wil weten!

Omdat ik moeilijk voor ieder model een uitgebreid naslagwerk kan gaan kopen (plaatsgebrek en op termijn vrij duur) vraag ik me dus af of er nog zo'n website bestaat.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

oebr

je moet daar toch niet voor excuseren?
Er is niks mis met een model of baan juist te situeren qua tijd en ruimte.
Kijk maar naar het succes van Hamsart vorige week, Peter bleef netjes bij z'n Tp. Of kijk naar die mooie Schwarzwaldbaan van Bertelsman en de zoektocht naar authenticiteit die door Brandl en co in zoveel magazines beschreven wordt, die hebben zelfs de huizen correct gedocumenteerd. 
Research is een zeer mooi deel van deze hobby.

Dat gezegd zijnde denk ik dat dit forum hier een goeie bron is;
Sicco of Jos bijvoorbeeld kunnen en zullen je zeker met relevante en correcte info proberen te helpen.
En we zijn met velen die boeken hebben  ;)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jurgen

Ach ja, excuseren is een groot woord.

Ik wou gewoon kort meegeven wat de idee erachter was om die vragen al meteen te vermijden.

Misschien kan MSM ook een rol spelen in deze research en bij volgende besprekingen een overzicht meegeven?
Via Spoorwegjournaal wordt er soms een overzicht gegeven, maar dat is dan ook een overzicht van de huidige stelplaatsen.

Het is maar een idee.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

in Op de Baan staan vaak Loc,enz........die buiten dienst gesteld zijn met de resp. achtereenvolgende stelplaatsen dacht ik ? :-\

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Jurgen

Citaat van: TBCédric op 22 oktober 2016, 19:26:00 PM
www.bfoto.be

Ik zal het maar eens herhalen zeker?

CiteerBfoto geeft enkel de huidige stelplaats per loc aan, maar ik wil ze graag allemaal weten.

Toch bedankt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

oebr

interessant voor wie met 16'en en 18'en rijdt...

De omloopstaat van deze reeksen in 1994:


rechts klikken en 'opslaan als...' geeft een afdrukbare staat op maat A4.

Dit is niet de officiële NMBS-omloopstaat (de echte kan je bij TSP opvragen) maar een iets vrijere interpretatie
(de aangegeven data kloppen wel). Op basis van deze ben ik de geplande inzet van de collectie in kaart aan het brengen;
Dat kan vergezocht lijken, maar enerzijds is dergelijke cartografie een ondergewaardeerd en nochtans interessant aspect
van het spoorgebeuren (en kan dat dus ook zijn voor modelspoor) en anderzijds laten omloopstaten, tijd-plaatsdiagrammen en spoorbezettingsstaten toe om de verzameling rollend materieel en de sporenplannen uit te kienen.
Je kan bvb bepalen of een bepaalde sleep voor verschillende treinen kan ingezet worden, of een lok al dan niet vrij is om zo'n sleep te trekken of eventueel redundant is (weet je het beste vooraleer hem al dan niet te kopen  ;D ) en of er eventueel hier of daar een spoor uit een plan gemist kan worden.
Het maakt een en ander coherent en zinvol, maar het is natuurlijk een wat administratieve benadering van een baan die een modelspoorder moet liggen. Een beetje zoals ze dat bij Fremo en co doen.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992