Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

NMBS Shell tankwagon

Gestart door Grote stomer, 21 oktober 2016, 19:53:12 PM

Grote stomer

Goede avond

Fleischmann heeft - ondertussen al enkele jaren geleden - een tankwagon uitgebracht van Belgian Shell.

https://www.etoiledunord.com/shop/en/freights-cars/1136-fleischmann-542603-sncb-tank-car-shell.html

Ik vroeg me af deze wagon in deze vorm ook echt in België heeft gereden?
Heeft er iemand misschien soms foto's van?

Bedankt
 

BC911

Op deze link zie je wel een gelijkaardig type volgens mij in Luxemburg ...

http://www.rail.lu/shell.html
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Herwig

#2
Antieke  KETELwagens:      gerivetteerd=geklinknageld=geniet=geklonken .
Oorspronkelijk   ( tot +/-  W02 )  mét remmershuisjes.  Later verwijderd.
Europese klassieke tweeasser ketelwagens leken wel alle op mekaar, maar er waren verschillen.
Andere ketel-lengte & -doormeter,     dus andere inhoud.
Andere vorm van het of de zadel(s):  het schuin plaatwerk waar de ketel-zelf op rust.
Andere vorm van het (geklonken) chassis, later gelast.
Andere vorm en plaats van trapjes, reling en andere.
Enz.
Foto's van échte (?) Belgische antieke ketelwagens, op de baan,  zijn schaars. Soms wel van afgestelde geroeste exemplaren.
'k Heb er enkele ontdekt van APC  (later Esso).
Men kan er niet zeker van zijn of die ketelwagens een origineel Belgisch produkt waren, of Duits, of Frans ....
De oliemaatschappijen lieten de ketelwagens bouwen volgens hun specificaties.
Op    "Spoorse zolder"   staan enkele foto's van Belgische fabrikanten.
De modelspoorfabrikanten gebruiken meestal Duitse versies die dan SNCF, CFL, NMBS worden. Zoals bij andere modelwagentjes.

SachsenModelle (nu Tillig) & Fleischmann & Brawa hebben de meeste keuze aan zo'n antieke ketelwagentjes.
Zo'n H0-duosetje van vooroorlogse REE-ketelwagentjes  "Citerne Ocem"  is erg mooi gedetailleerd, maar ook  niet   NMBS....

PeterVG

In de fotocollectie van Fernand Maes nu in beheer bij MSC De Kempen vond ik twee foto's van Shell keltelwagens in tijdperk III versie.



Helaas zonder veel nota's van Fernand.
NMBS 500791 P
Naar mijn inschatting jaren 50.
Deze wagen heeft net als de Fleischmann versie een shell shelplogo. De ketel is echter niet geklonken zoals bij Fleischmann maar gelast en van een groter type.




NMBS 500608P, Shell
Foto genomen op Antwerpen Kiel in de jaren 60.
Shell nam toen al niet meer de moeite om het logo in shelpvorm op de wagens te plaatsen.
Wat we wel duidelijk kunnen zien door de kleuropname is dat de shell opschriften rood werden opgebracht.

Al bij al denk ik dat het Fleischmann wagentje zeker realistisch is.
Echt fotografisch bewijs dat Fleischmann het juiste type wagentje met de juiste ketel gebruikt heeft dat ga je niet vinden denk ik.

marc goovaerts

Bijzonder mooie en scherpe foto's. Maar toch met variatie in het model: bij de tweede foto achteraan schijnbaar geen opschrift, bij die vooraan geen 'schelp'.

Grote stomer

Bedankt allen voor de info en foto's!
Mij lijkt het inderdaad dat de versies met klinknagel tot max jaren 50 hebben gereden.
De foto's geven ook veel inspiratie voor weathering. Veel roest en sommige zagen zelfs bijna zwart😮
 

Herwig

#6
Ketelwagens werden ook na W02 (gedeeltelijk)   "gemoderniseerd :   nieuwe, gelaste ketels op oudere gerivetteerde chassis, met vernieuwd remwerk.

citaat:        ..."...en sommige zagen zelfs bijna zwart..."... :😮
In theorie:
Lichtgekleurde ketels:      "lichte" (fracties van) olieproducten:    benzines (nafta's)  bijvoorbeeld...
Donkere ketels:                zwaardere petroleumproducten:           scheepsmazout , stookoliën, ...

De PeterVG/Maes- foto's:   grotere, gelaste Shell-ketels met een ruimere inhoud dan de oudere geniete ...

De donkere ketelwagen àchter de Shell op de zw/w-foto, heeft (zelfs) nog een remmershuisje.

Er waren ook twee-assige wagens met gecompartimenteerde ketels, met meerdere vulopeningen bovenaan...
En later ook (reeds) geisoleerde...

svvander

En wat me die gele Shell-wagons? Ik zoek me gek achter foto's, maar nergens een degelijke te vinden. Zijn deze in het echt ooit ingeschreven geweest in België? Waarom ik hierop terugkom: ik heb een stammetje van deze wagons op de kop getikt. Ik ga ze vermoedelijk verweren. Maar als ze eerder grauw bruin/zwart waren, ga ik wel weten wat te doen  :(
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Herwig

#8
Zo'n gele twee-assige Shell - ketelwagens hebben effectief gereden in Duitsland.   Daar zijn voldoende foto's van.....

Maar ware NMBS - exemplaren echter ?       Op zwart-wit-foto's moet je al voortgaan op grijs-gradaties  ....

Heb je het oliebedrijf Shell reeds gecontacteerd ?     Soms hebben ze iemand (een gepensioneerde van de Personeels-Club ? ) die zich bezighoudt met een archief en/of museum.      ( bij Esso is/was er zo iemand ....)