Lix pen. Tekenen in 3D...

Gestart door eve, 13 oktober 2016, 08:18:27 AM

eve


loebaske


Zoals ik nog zo een vast hand heb, zou de constructie er uitzien na een aardbeving  ;)

SuSke

lijkt me een interessante aanvulling voor de modelbouw, alleen vindt ik geen aanwijzingen over de mogelijkheid om met verschillende diktes te werken tenzij dat in de snelheid zit waarmee je de draad "trekt".
Is eigenlijk geen 3D-printing maar eerder een extrusie-principe
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: SuSke op 13 oktober 2016, 13:42:29 PM
Is eigenlijk geen 3D-printing maar eerder een extrusie-principe
WUK ?   de meeste huidige (low end) 3D printers zijn allemaal gebaseerd op het extrusie principe.
Dit is dan misschien eerder 3D schrijven   :-)

Het echte 3D printing met  plasma, thermoharders, licht-hardende stoffen en resins, en poedermetalen en zo, is voor de hobbyist veel te duur hee .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Citaat van: dani op 13 oktober 2016, 14:55:03 PM

Het echte 3D printing met  plasma, thermoharders, licht-hardende stoffen en resins, en poedermetalen en zo, is voor de hobbyist veel te duur hee .

Ik denk dat de mogelijkheid bestaat dat dani ergens misschien een beetje gelijk heeft...

http://3dplatform.com/products-3/equipment-platforms/

Erik

dani

Citaat van: eve op 13 oktober 2016, 16:38:26 PM
Citaat van: dani op 13 oktober 2016, 14:55:03 PM

Het echte 3D printing met  plasma, thermoharders, licht-hardende stoffen en resins, en poedermetalen en zo, is voor de hobbyist veel te duur hee .

Ik denk dat de mogelijkheid bestaat dat dani ergens misschien een beetje gelijk heeft...

http://3dplatform.com/products-3/equipment-platforms/

Erik
Dankjewel Erik.     Coming from you that means a lot :-)

Zelf het exemplaar van 27K in je voorbeeld hier is ook nog een extrusie printer met 3mm en 1,75 mm filament :-)

ik had het onder andere over dit soort technologie:
http://www.robotshop.com/uk/roland-arm-10-desktop-3d-printer.html?gclid=CN6Jq6yC2M8CFUEaGwodMA0K0Q
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Thommy

zelfde model pen is de 3Doodler. Ik volg dit via google+ en moet zeggen dat er daar echt wel gasten bij zitten die deftige dingen kunnen maken. bv een Eiffeltoren van een cm of 20 hoog.

Voordelen van deze toepassing is als je geen kaas hebt gegeten van 3D cad programma's en je iets a la perronoverkapping (de ijzers aan de muur met sierlijke krullen) wel met de hand kunt uittekenen. Kun je op uw tekening overtekenen en uw onderdeel hebben. Heb ergens zoiets gezien dat ze ermee hebben gemaakt, vandaar.

echter, ik vrees ook dat een vaste hand wel een noodzaak is.
Greetz

Thommy

Freek

Ik heb zelf ook al zitten kijken om zo'n 3D pen te kopen, onder andere voor zo'n toepassingen zoals Thommy hier aangeeft.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke 3D pennen?

adrievans

Wat eruit komt is volgens mij een rond profieltje , zoals eerder aangegeven leuk om lamphouders of hekwerken te maken.
Maar voor industriele installaties minder geschikt omdat daar meer u , h & I balken worden gebruikt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

dani

ik zal het misschien binnenkort kunnen vertellen, mijn 3D pen is besteld en ik wacht op de levering
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


dani

die goedkoopste pennetjes zou ik toch laten liggen...  de beoordelingen zij niet zo denderend.

Ik heb deze besteld :   (is wel wat duurder maar komt als één van de betere uit de testen)

https://www.printerpen.nl/3d-pen-colido

print zowel PLA als ABS


Als je een idee wil van hoe de verschillende merken zich verhouden :

bron : https://www.printerpen.nl/Files/2/59000/59969/FileBrowser/foto-s/compare_1.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

... en hier ben ik terug met een eerste update na de levering van de 3D pen.

Eerste indruk : een degelijk uitgevoerd stukje techniek,  waarmee je meteen aan de slag kan.

Even een stukje filament er in en testen, leverde niet meteen perfect resultaat op.
1.  OEFENEN
Je moet vooral heel veel oefenen in het begin om de juiste handeling te "kweken".   Je moet immers "tekenen" aan dezelfde snelheid als dat het filament uit de punt van de pen komt, en dat is niet altijd evident om dan niet te beginnen bibberen of "karteltjes" te maken.

2. OEFENEN
Je moet nog veeel meer oefenen en testen om "in de lucht"  te tekenen, want het is niet zo evident als ze in hun promo filmpjes laten zien.  Je moet immers weer die snelheid in het oog houden, maar ook rekening houden met  de afkoeling en uitharding, want dat filament blijft nog wel eventjes "slap" dus je moet af en toe eens stoppen met tekenen en de boel laten afkoelen om zo zijn vorm te behouden.

3. OEFENEN
Eens je de juiste techniek een beetje ond er de knie hebt kan je aan de slag, maar verwacht toch geen wonderen hoor...  Persoonlijk zou ik deze 3D pen vooral gebruiken voor "retouches" hier of daar of om een klein, simpel  beugeltje of zo te maken.   Misschien wel voor kleine onderdeeltjes voor scenery (bvb meubeltjes)  maar hou er rekning mee dat je een hele vaste hand moet hebben en je het filament moet leren kennen alvorens je mooi resultaat hebt.

4. OEFENEN
Wat volgens mij wel haalbaar is , is dat je een aantel "vlakke" stukken maakt  (eventueel meerder lagen wel) en deze dan aan elkaar zet tot een 3D geheel.  Een beetje zoals een bouwkit van een huisje of zo.    Je kan de 3D pen met de juiste soort en kleur filament gebruiken als "lijmpistool" .    Een tip : voor goede hechting van je werkstukken : gebruik papier als ondergrond en eventueel een dun laagjr  "pritt" (lijmstift)  er op.

5. LAAGJES
Hoe je het ook draait of keert, het blijft toch nog altijd een extrusie tekenpen, dus je legt "baantjes" plastic op, naast of over mekaar.  Het blijve altijd laagjes en streepjes, dus nogmaals : stel geen te hoge eisen...


Al bij al vind ik het een "luek hebbeding" maar niet iets waarmee je professionele afwerkingsniveaus gaat behalen.   Als iemand nog twijfelt over de aankoop :   overweeg het goed, en koop misschien inderdaad toch maar de "goedkopere"   (35--40 €) versie, want ik heb de indruk dat deze van 100€  eigenlijk hetzelfde zijn, al zien ze er dan wel  professioneler uit.   Het grootste verschil is de nozzle (printkop/spuitmond) die van metaal is en bij de goedkopere van keramisch materiaal (breekbaar).    Verder zijn er nog wat features die op eerste zicht onbelangrijk lijken...

Ik kocht de CoLiDo Pro pen, samen met enkele pakjes filamentdraad en een klein rolletje "reinigingsfilament" om de nozzle te kuisen bij wissel van PLA naar ABS of zomaar voor de netheid, en ik was al gauw een kleine 120€ kwijt.  Het kan in principe al voor de helft van die prijs, dus het ie geen gigantische investering, maar de kwaliteit van je "prints" is navenant.   

Ook al is dit geen "LixPen" zoals Erik  initieel in dit draadje voorstelde, toch denk ik dat de resultaten gelijkaardig zijn.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Dani,
Je spreekt over het maken van beugeltjes en meubeltjes.
Hoe dik is de draad dan die uit de nozzle komt?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

deze pennen gebruiken meestal (behalve de 3DDoodler, die heeft 3mm)  filament van 1.75mm  en  de extruder nozzle varieert van 0,4  to 0,7 mm diameter.
De meeste komen standaard met een 0,7 mm  nozzle,  de mijne blijkbaar met een 0,5 .  de draad krimpt nog heel lichtjes bij het afkoelen beweren ze.


Waar ik net heb zitten aan denken is dat je zo een pen bvb zou kunnen gebruiken voor het  gieten van  plastic onderdeeltjes in een malletje.  Als je bvb een metalen of ander warmtebestendig malletje hebt gemaakt, kan je hierin je onderdeeltjes gieten, een beetje zoals hars gieten...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.