Auteur Topic: Lix pen. Tekenen in 3D...  (gelezen 1832 keer)

Offline Freek

  • Forumlid
  • Berichten: 235
  • Voornaam: Freek
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2016, 23:24:05 pm »
Krijgen we foto's te zien van je probeersels?

Kan je de dikte van de uitvoer niet een beetje regelen door met je snelheid te spelen, als je trager beweegt dat de getrokken lijn dikker is dan als je sneller gaat?

Dat maak ik op uit de promo filmpjes.

Ik denk toch dat ik mij binnenkort zo iets ga aanschaffen, maar dan een goedkopere versie.

Online dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.499
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2016, 09:15:20 am »
je hebt "fast" en "slow".    de dikte van de "lijn" kan je inderdaad een beetje bijsturen door sneller te bewegen dan de uitkomende "draad" of trager.  Probleem is dat je dan geen constante dikte brijgt en de lijn ook wat "zwaait" doordat het filament afkoelt en in de min of meer vloeiende fase zit  gedurende enkele sekonden, je gaat dan rek verschijnselen krijgenen ongelijke diktes.  Of bij trager bewegen ga je ophopingen krijgen en dan weer dunnere delen.   

Het kan in theorie en als je heel veel oefent (zie punt 1..4 hierboven). 
Als je er eentje wil kopen, ik hou je zeker neit tegen, het is iets waar je toch wel wat mee kan  doen, maar als je top afwerking en kwaliteit of maatvastheid wil, ben je niet aan het goede adres.

.... en of ik mimjn bouwsels wil laten zien, zal ik eens overwegen :-)
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline Davy

  • Forumlid
  • Berichten: 583
  • Voornaam: davy
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2016, 13:22:42 pm »
Dani, daar zit wat in wat je zei :) maar wordt kunstof niet onder druk de matrijs ingespoten!?

Online dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.499
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2016, 14:18:02 pm »
ja inderdaad bij "spuitgieten" komt meer druk kijken, maar ik denk dat als je de filamentstroom op "snel" zet en de nozzle dicht genog bij de matrijsrand, je dan rdedelijk goede vloei eigenschappen kan hebben.   Ik heb h et nog niet getest, maar in theorie......
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline Paulogic

  • Forumlid
  • Berichten: 2.035
  • Kleinserie Fabrikant
    • http://www.c-traccs.be
  • Voornaam: Paul
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2016, 14:37:21 pm »
Misschien kan je, als je een malletje maakt, daar langs of in lopen met uw pen.
Ik dacht maar aan bvb de leuning van een stoel, smeedwerkjes, reling aan brug... uiterst fijn en misschien wel
te doen via een mal/sjabloon in vast materiaal?

T'is maar een idee. Misschien het proberen waard?
mvg,
Paul(ogic)

Offline Thommy

  • Forumlid
  • Berichten: 886
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2016, 15:27:29 pm »
deze pennen gebruiken meestal (behalve de 3DDoodler, die heeft 3mm)  filament van 1.75mm  en  de extruder nozzle varieert van 0,4  to 0,7 mm diameter.
De meeste komen standaard met een 0,7 mm  nozzle,  de mijne blijkbaar met een 0,5 .  de draad krimpt nog heel lichtjes bij het afkoelen beweren ze.


Waar ik net heb zitten aan denken is dat je zo een pen bvb zou kunnen gebruiken voor het  gieten van  plastic onderdeeltjes in een malletje.  Als je bvb een metalen of ander warmtebestendig malletje hebt gemaakt, kan je hierin je onderdeeltjes gieten, een beetje zoals hars gieten...

Kun je dat niet gewoon de PLA smelten en in een mal gieten?
Greetz

Thommy

Online dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.499
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2016, 16:13:47 pm »
alles kan, je kan ook gewoon hars in je mal gieten...
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Online dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.499
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2016, 16:15:34 pm »
zonet een "haakje" getekend voor het dicht houden van een vi trinekastje van den Action dat langs de zoldertrap aan de muur hangt...
Ik had met de 3D printer al haakjes gemaakt, maar eentje was afgebroken door mijn lomp gedrag en het duurt minder lang met de 3D pen dan met de 3D printer en je hebt geen pc nodig.     Voor degelijke dingetjes is het super handig.  En het stak ni nauw want het haakje zit toch  aan de zijkant.
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline Ed ten Dam

  • Forumlid
  • Berichten: 17
  • Voornaam: Ed
Re: Lix pen. Tekenen in 3D...
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2016, 22:19:48 pm »
ja inderdaad bij "spuitgieten" komt meer druk kijken, maar ik denk dat als je de filamentstroom op "snel" zet en de nozzle dicht genog bij de matrijsrand, je dan rdedelijk goede vloei eigenschappen kan hebben.   Ik heb h et nog niet getest, maar in theorie......

Helaas is de theorie goed maar het werkt in de praktijk niet. Ik heb zowel de 3Ddoodler (want die heeft verwisselbare koppen en 3 mm wat veel goedkoper is dan 1,75 mm) met PLA en ABS getest en een goedkope Myriwell Pen (1,75 mm PLA & ABS) getest in verschillende soorten mallen. (Silconen, 2 delen epoxy en in een gipsmal) Er zijn een paar factoren waardoor het niet lukt. Er zit onvoldoende druk achter om het plastic goed in de mal te krijgen en het plastic is te snel uitgehard waardoor het niet volledig in het malletje vloeit.
Mijn volgende gedachten zijn een pijpje op een zware soldeerbout (Met dimmer om de temperatuur te regelen). Het uiteinde van de pijp wil ik aan een zijde voorzien van een kop van een lijmpistool en dan met een metalen staaf in de kolomboor Gesmolten stukjes PLA en ABS in de mal te persen. (Principe ala spuitgieten in het klein)

Ed