Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Conrad wisselaandrijving versus ESU

Gestart door beginner, 11 oktober 2016, 12:27:51 PM

beginner

Ik heb een probleem met het digitaal aansluiten van Conrad wisselaandrijvingen. (Art.nr.1396900) waarmee ik mijn schaduwstation wil gaan schakelen.
Ik rij met Märklin  C-rails, en ben in het bezit van de Ecos 50200, ESU SwitchPilot 51820 en de ESU SwitchPilot extension 51801.
Wat ook probeer, ik krijg de aandrijving niet goed aangesloten.
Direct op de SwitchPilot schakelt hij slechts een kant op. Volgens mij heb ik voor de omschakeling de SwitchPilot extension nodig. Maar hoe?
Diverse combinaties geprobeerd maar niets werkt. Met de extension schakelt hij helemaal niet. Ik sluit vast iets verkeerd aan, de handleiding is mij ook niet helemaal duidelijk. Als ik deze volg ontstaat er sluiting.
Volgens de ESU handleiding moet ik met de Extension de schakeling kunnen uitvoeren. Of heb ik soms een wisselmotor interface nodig. En deze direct aansluiten op de SwitchPilot. Bijv. de Digikeijs DR4018 interface of de Conrad 497063?
Ik weet dat ik van de wisselaandrijving de twee blauwe en de gele draad niet nodig heb. Deze zijn voor het polariseren van een hartstuk.
Wie o wie, zou mij kunnen helpen. Schema, beschrijving o.i.d. graag in "Jip en Janneke taal" want mijn digitale kennis is nog lang niet op het niveau als dat van velen van u.
Bij voorbaat dank,

Rob

Michiel

#1
Met de Switchpilot Extention zou het moeten werken. Conrad wisselmotoren moeten met wisselspanning (uitgang van een trafo zonder gelijkrichting) aangestuurd worden, en de 2 diodes moet je aan de draad van de Conrad aandrijving laten zitten. Het zijn de diodes die de motor in een of andere richtingen zal laten lopen. Op het schema hieronder is de SA-DEC-4 je Switchpilot extension aansluiting. (Illustratie schaamteloos van internet geplukt)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

beginner

Michiel,

dank voor je schema, ik ga dat als ik uit mijn werk kom meteen proberen.
Nog een vraag, de aandrijving kan dus niet gevoed worden met spanning van de digitale baan?
Zo niet is er geen probleem, zet ik de aansluitingen op een "oude" transformator.

Rob

Michiel

#3
Het is inderdaad beter om de wissels te voeden met een eigen trafo. De "dure" digitale stroom gebruik je best enkel om digitale spullen te voeden. Gebruik voor de Conrad motoren liefst een trafo van rond 7-9V wisselspanning  (als je die zou hebben liggen), en geen 12V of meer. Bij 12V of meer gaat de Conrad motor met een te sterke klap over, dat ze door de weerbots dikwijls weer uit positie staan. Met een lagere spanning gaan ze zachter lopen, schakelen ze betrouwbaarder, en gaan langer mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Gebruik van digitale spanning voor dit doel heeft een paar bezwaren. On te beginnen is de spanning een stuk hoger, de motor zal dus met een grote klap omlopen. Als je het Motorola protocol gebruikt heb je nog een ander effect. Dit protocol is asymmetrisch, daardoor zal de motor in de ene richting anders reageren dan in de andere richting.

dani

ik gebruik deze op een gelijkspanning....

1 draadje  (zonder diodes er in) op 1 pool, andere 2 (met diodes) op andere pool van een kleine H-brug.

En dan heb je gewoon 2 "puls" contactjesnodig die de H brug ofwelpositief-negatief  of negatief-positief maken.
(ik  gebruik een kant en  klaar  L298N printje hiervoor.  Dit voorziet zowel de spanning voor de H brug (er zitten  er 2 op de print dus voor 2 wissele) alsook de 5V voor de schakelpulsen, dus met simpele drukknopjes maak je je bedienpaneel.   


In hoeverre dit relevant is als je met je digitale komponenten werkt, vant te bediscussiëren, maar het kan in  principe wel als je de uitgang van je digitale decoder voorziet van 2  optocouplertjes die de pulsjes dan doorgeven...  of op een andere manier.

Ik heb zo een vermoeden dat ik het "te moeilij" maak nu, je vroeg om een makkelijke manier ....  juist ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Snobby Crash

Rob,

Waarom gebruik je niet de servomotoren die je kan kopen bij Aliexpress in China ?
Deze kosten 1,9 euro stuk en je kan ze rechtstreeks aansluiten op je Esu servo module.
De extensie module gebruik je dan voor het polariseren van het hartstikke van de wissel.
Tevens heb nog een tweede wisselcontact op de extensie module waar je eventueel twee
leds kan op aansluiten die je stand ven je wissel weergeven op een bedieningsbordje.

Geert

beginner

Michiel,

Aangesloten volgen jou schema. Gebeurt niets. De extension schakelt pas als hij een opdracht ontvangt van de pilot. Aan de pilot heb ik niets aangesloten. Uiteraard wel de voeding. (ECOS) Zou namelijk niet weten wat. Adressen zijn goed. In de Ecos is het protocol Motorola ingesteld, ook DCC geprobeerd.

Ik denk dat ik morgen maar even wat op papier teken om wat duidelijker over te komen.


Dani,

dank voor je meedenken. Inderdaad gaat dit ver boven mijn pet. Ik lees graag jouw bijdragen op dit forum. Ik word daar altijd enthousiast van. En ik probeer ook te volgen hoe je de dingen maakt. Ik geef toe dat ik voor de vele benamingen die jij gebruikt vaak even Google raadpleeg.

Geert,

Ik vind dat ook een subliem idee. Ik lees hier vak dat jullie daar diverse zaken aanschaffen. Ik heb dat eigenlijk zelf nooit gedaan (gedurft).
Maar misschien moet ik er ook een aan geloven.

groet,  Rob

stoomlokje

Hallo,

Met 2 transistoren BD679 en 2 weerstanden van 10 K in serie met de basis van de transistoren ,werkt de aansturing van de Conrad wisselmotoren.     Ik kan het schematje niet downloaden , maar op het internet is dat wel te vinden.

Grtjes,
Saskia

                                                                                                 
                                                                                                               








                                                                                   



Klaas Zondervan

#9
Die schakeling vind je hier: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hulpschakeling_motorische_wisselaandrijvingen
Onderaan, afb. 04 en 05.
Lees ook even de tekst die onder de plaatjes staat: je moet in jouw geval niet de BD679 gebruiken, maar de BD678, omdat de Switchpilot een common plus heeft.

beginner

Klaas,

dank voor de link. Kleine opmerking, het artikelnr. van de  weerstandjes bestaat volgens mij niet meer. Ik denk dat dit 1089255-89 moet zijn.
Ga eerst nog even verder om te kijken of ik via de extension kan schakelen. Zo niet ga ik trachten het schema te bouwen.

Blijft een boeiend projectje.

Rob

Klaas Zondervan

Het artikelnummer is niet zo boeiend. Elke weerstand van 10k is goed. En als je die niet hebt, dan zal 8k2 of 12k ook voldoen.

PietB

Zelfbouw kun je overwegen, maar die dingen worden voor 8 Euro op Ebay aangeboden.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/digital-plus-by-lenz-la010-modellbau-eisenban-adapter-wie-neu/162198363-249-1311

Dat is toch veel handiger?
Zelfbouw naar mijn idee is alleen handig als het artikel veel duurder is of niet verkrijgbaar is.

grt Piet.

bellejt


stoomlokje

inderdaad, en dan heb je nog het genot van het eigen produkt gemaakt te hebben, onbetaalbaar