Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Problemen met bistabiel relais en reedcontacten..

Gestart door peking, 04 oktober 2016, 21:00:23 PM

Havoc

Citaat van: peking op 06 oktober 2016, 19:41:36 PM
Voor iedereen die het juiste relais wil : Relais Siemens V23079 - C1101 - B201 5V/357u BISTABIEL EN 2 WISSEL
Dit is dus waar we al die tijd om vragen...

Je kan de schakeling van Dani gebruiken met de 4 transistoren (ik zou 4x een weerstand van 10k van de basis naar 0V zetten). En zoals je zelf al zegt, je kan de schakelaar door reeds vervangen. En 2 zeners van 10V 0.5W in anti-serie over de spoel of 4 diodes 1n4001 in sper naar de voedingsspanning 5V en 0V (zoals hier: http://www.piclist.com/techref/piclist/jal/Hbridge2.jpg) anders gaan je transistoren niet gelukkig zijn.

De L293N is iets minder onderdelen maar eigenlijk niet minder werk. Download de datasheet bij Texas Instruments (http://www.ti.com/general/docs/lit/getliterature.tsp?genericPartNumber=l293&fileType=pdf) en kijk dan op pagina 12. In het schema dat je daar ziet in paragraaf "9.3.3 bipolar stepper motor control" vervang je L1 en L2 door een van je relais. VCC1 en VCC2 zet je 5V. De 0V verbind je met het GND symbool, die 3 horizontale streepjes die aan pin 4, 5, 12 en 13 van de L293. Dan zet je een weerstand van 10k van pin 2, 7, 10 en 15 ook naar 0V. Als je dan met een reed 5V op pin 2 of 7 zet zal het relais op de plaats van L1 schakelen. Het zelfde voor het relais op de plaats van L2 als je met een reed 5V op pin 10 of pin 15 zet. In de tekening op pagina 12 voor de diodes D1 tot D8 een SES5001, maar voor jouw toepassing is een 1N4001 meer dan voldoende en eenvoudiger te vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

peking

Bedankt voor de hulp mannen , maar ik heb een test gedaan met een bistabiel relais met 2 spoelen en 2 wisselkontakten.
Deze heb ik gekocht in Nederland bij trein electronika , wel dat is het simpelste van alles en bij de test heb en ben ik tot de constatie gekomen dat men op 1 spoel waar de relais aantrekt 1 of meerdere reeds kan plaatsen en op de andere spoel ook meerdere reeds kan aansluiten,dus de magneet trekt de reed op de eerste spoel aan en de magneet trekt op de tweede spoel de relais af enz..
Men legt de zijde van de 1 of 2 reeds aan op de + en de andere 2 kontakten van de spoelen sluit men gemeenschappelijk aan op de -.
Fantastisch want nu kan ik zelfs 1 relais met meerdere reeds op verschillende sporen gebruiken.

Klaas Zondervan

Met een bistabiel relais met 1 spoel kan dat ook. Je verbind dan aan de spoelaansluiting 2 diodes, de ene wijst naar de spoel toe, de andere er vanaf.
De reeds die het relais aan moeten zetten verbind je met de ene diode, de reeds die hem uitzetten aan de andere. Je moet dan wel met wisselspanning voeden.

peking

Bedankt Klaas en ik heb er nog zulke liggen zal dit weekend de test doen.
Groeten,
marc