Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Duitse bouwserie versus Belgisch type

Gestart door dwizeno, 27 december 2004, 09:05:22 AM

dwizeno

Hoi allemaal,

Vele van onze Belgische stoomlokomotieven waren blijkbaar ex-duite.  Kent er iemand een goede bron (liefst via internet) waar het verband tussen de twee wordt aangegeven samen met eventuele verschillen/ombouwingen?

Zo gaf Peter (in Modelspoorforum/Grootbedrijf/Kopstation) reeds aan dat:
Baureihe 50 -> Type 25
Baureihe 38 -> Type 64

MvG,
Dirk
 

Peter

Hallo Dirk,

Via een website zou ik het niet weten, maar het boek "Onze overgetelijke stomers" van Phil Dambly is hiervoor een zeer goede bron van informatie. Ook de een paar jaar geleden verschenen dubbele uitgave van hem (enkel in het frans) heeft die info.
Er hebben veel Ex-duitse stoomloks in Belgie gereden, maar ze hebben niet allen een type-nummer gehad. Een aantal van hen zaten in de zoals toen gebruikelijk was "Buiten reeks" of "Hors serie"
Groetjes
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

In het spoorwegmuseum te Brussel-Noord is er een boekdeel te koop, uitgegeven door het 'Departement Materieel', waarbij alle door Duitsland afgestane machines beschreven worden. Het betreft boekdeel 12 met als titel: 'La guerre 1914-1918 et les locomotives Armistice'. Jammer genoeg alleen in het Frans voorradig en indertijd gekocht voor 700 Bef, nu zo'n 17.50 euro. In dit boekdeel vind je de geschiedenis terug (beperkt), tabellen met allerlei nummers, bouwers, stelplaatsen, data, de getekende zijaanzichten van elk type en een vrij slecht gekopieerde foto van elk locomotieftype. In dit boekdeel vind je alvast wat je nodig hebt.

Groeten,
Guy

dwizeno

Bedankt voor de info, zal eens moeten afzakken naar het spoorweg museum in Brussel.  'k Ben daar zelfs nog nooit geweest.... wel in Leuven maar alle materieel is daar weggehaald heb ik begrepen?
 

Peter

Hallo Guy en Dirk,
Nog even iets: niet alleen Duitse maar ook Franse en Engelse stoomloks deden dienst hier in Belgie. Onze beroemde type 29 kwam bv.uit Canada.
Om een volledig lijst te maken is dit vele, vele dagen werk omdat onze Belgische stomers ook als is een paar keer van nummer veranderden of sommige Duitse loks twee nummers hadden. De Duitse baureihe 50 maar ook de baureihe 44 waren Belgische type 25 loks.
De baureihe 38 had dan weer het type 64 en 65 als nummer enz.enz.
Je zie dit is niet zomaar een twee drie uit te leggen.
Peter [:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

De onvergetelije stomers is indertijd ook in het Nederlands veschenen in een dunne uitgave bij "Het Spoor". Het telde 112 blz en kostte toen 120 Bfr. Het is veel bevattelijker dan het recentste werk van Phil Damply dat uit twee boekdelen bestaat en uitsluitend in het Frans is uitgegeven. Moest je het Frans niet meester zijn, dan kun je dit boekje in A4 formaat soms nog op de kop tikken op ??n van de vele ruilbeurzen. Hierin worden in verschillende hoofdstukken de buitenlandse locomotieven die hier dienst hebben gedaan besproken. Op het internet ga je niet veel vinden vrees ik.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

janjozef

Vele informatie van oude stoomlocs is te vinden in oude spoorwegjournaals waar een heel gamma stoomloctype's zijn beschreven spijtjg genoeg zijn het ook enkel de meest voorkomende. In een van deze spoorwegjournals staat een lijst met alle aan belgie afgestane stoomlocs, maar geen enkele van die lijsten is volledig zonder discussie, ik wil maar zeggen dat niemand nog juist weet wat ooit naar belgie is gekomen.
wat peter zei over het type 20 klopt maar het was slechts 1 br44 die in belgie gereden heeft als 25(0)21
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

Zeer juist, Peter, er waren inderdaad nog locs van andere oorsprong bij de NMBS. Ook deze zijn te vinden in andere boekdelen die in het museum aangeboden worden. In totaal beslaat het naslagwerk, samengesteld door ing. J. Vandenberghen, uit niet minder dan 18 boekdelen, het ene al wat dikker dan het andere. Jammer dat er niet van alle boeken een Nederlandstalige versie verschenen is. Gelukkig zijn er toch enkele in het Nederlands.
Groeten,
Guy