Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Roco Digitale Startset

Gestart door tonycabus, 06 november 2004, 23:29:02 PM

marimon

Ik heb een "digital is cool lokmaus II" van Roco gekregen. Weliswaar met een duitse loc. Deze heeft mijn hollandse schoonbroer gekocht bij Conrad voor ?115,00. Nu, naar aanleiding van dit forum,  weet ik het niet meer : is dit nu wissel- of gelijkstroom?

Groeten,
Marc

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

loco

Dit moet een gelijkstroomversie zijn. Hiermee bedoel ik dat de loc geschikt is voor het twee-railsysteem zonder stroomafnemer of M?rklinsleper tussen de wielen. De stroom wordt afgenomen van de twee rails en niet van een middengeleider die tussen de sporen ligt bij M?rklinsporen. Je moet hem dus niet op M?rklin sporen zetten, maar wel op sporen zonder middencontacten, zoals Fleishmannsporen, rocosporen, lima, Peko, .... Kijk maar naar de sporen die meegeleverd zijn bij het startpakket.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

Dit moet een gelijkstroomversie zijn. Hiermee bedoel ik dat de loc geschikt is voor het twee-railsysteem zonder stroomafnemer of M?rklinsleper tussen de wielen. De stroom wordt afgenomen van de twee rails en niet van een middengeleider die tussen de sporen ligt bij M?rklinsporen. Je moet hem dus niet op M?rklin sporen zetten, maar wel op sporen zonder middencontacten, zoals Fleishmannsporen, rocosporen, lima, Peko, .... Kijk maar naar de sporen die meegeleverd zijn bij het startpakket.

Loco

Loco, met alle respect, want ik wil jou helemaal niet tegenspreken, maar ik denk toch dat dit een wisselstroomversie betreft... Als ik het mij goed herinner, staat er een sleper in het midden en zijn de Roco-sporen, bijna identiek aan die van M?rklin... buiten het "clicksysteem".
Ik kan fout zijn, maar dacht dat ik dit zo gezien had.
Trouwens staat ook zo vermeld in MSM.

Groeten,
Sven

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Sven,
Ik heb die set gekocht om een digitale "startbasis" te hebben.
De rails hebben bedding maar het is 2-rail. Jij hebt 3-rail-loks voor 3-rail-systeem en daar Roco in principe een 2rail-fabrikant is denk ik niet dat ze ooit een 3rail startset gaan (mogen) op de markt brengen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Sven,
Ik heb die set gekocht om een digitale "startbasis" te hebben.
De rails hebben bedding maar het is 2-rail. Jij hebt 3-rail-loks voor 3-rail-systeem en daar Roco in principe een 2rail-fabrikant is denk ik niet dat ze ooit een 3rail startset gaan (mogen) op de markt brengen.

Tony





Dan staat er foutje in MSM...

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

De Conrad set digitaal is inderdaad gelijkstroom ( Nem stekker erin voor analoog te rijden Spijtig geen 59 Wat van de Prest betreft denk ik ook dat er eerst langs zijn kassa moet gaan. Trouwens de locmuis is al een ouder type Roco heeft al een nieuwe uitgebracht (locmuis 3)

groeten
Marc

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

den T

Als kado gekregen en met 59.( van mijn echtgenoot )
En het is een graag gekregen kado geworden en dat kan ik van al die kadootjes met kerst en nieuwjaar niet zeggen. Direct in elkaar geknutselt, plug en play. Prachtige ervaring was dat, een veel suptielere besturing dan ik gewoon was en waarschijnlijk zijn er deskundigen onder de forumleden die mij kunnen vertellen of en hoe ik de afstellingen / cv's , nog kan verfijnen?
Bijkomende vraag: onder F4 krijg ik een andere snelheids regeling. Waar staat dit voor?

Groeten
Julien


tonycabus

Julien,
Ik denk dat het F3 is, "rangeerstand".

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

heb startset ook gekregen als geschenk, mijn eerste digitale set. HELAAS, geen nederlandstalige handleiding gevonden! De handelaar aangesproken, nederlandstalige hanleiding voor zo'n kleine oplage bestaat niet en invoerder zal dit niet maken. Wie kan mij helpen met meer uitleg?

loco

't Is jammer dat er geen Nederlandstalige handleiding in zit. Het kost alleen maar extra moeite van de invoerder. Er wordt geen professionle vertaling gevraagd maar een eenvoudige waar elke beginner zich mee uit de slag kan trekken. Er zijn ook kinderen die deze startset krijgen en die hebben niet altijd Duits op school gehad. Er er zijn nog andere startsets dan alleen deze met de 59. Of worden die niet verkocht door de Belgische invoerder.

Zit er een locmuis 2 of 3 in deze startset?

Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

marimon

citaat:
Geplaatst door loco

't Is jammer dat er geen Nederlandstalige handleiding in zit. Het kost alleen maar extra moeite van de invoerder. Er wordt geen professionle vertaling gevraagd maar een eenvoudige waar elke beginner zich mee uit de slag kan trekken. Er zijn ook kinderen die deze startset krijgen en die hebben niet altijd Duits op school gehad. Er er zijn nog andere startsets dan alleen deze met de 59. Of worden die niet verkocht door de Belgische invoerder.

Zit er een locmuis 2 of 3 in deze startset?

Loco


_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw


In de Roco startset van Conrad zit een locmuis 2, met het een Duitse loc met wisselstroom  EN nederlandstalige handleiding.
What's in a name !!!

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tonycabus

Hallo Loco!
In de Belgische set zit een LeuchtmausII, da's een LokmausII met verlichte toetsen. Functietoetsen lichten op als je ze inschakelt, als je stilstaat branden de op/neer-toetsen continu om aan te duiden dat ze "ontvankelijk" zijn voor drukken om adres te wijzigen, als je rijdt tonen diezelfde je rijrichting.
Programmeer je dan lichten de toetsen op die je kan indrukke om te bevestigen, te wijzigen, enz.
Flinke vooruitgang.
De Lokmaus3 (deze keer geen Romeins cijfer) blijkt alleen maar een nieuw design te zijn want technisch identiek aan de IIe muis.

Niet slecht van opvatting, ik was er snel mee weg. Je kan er ook CV's mee wijzigen en zo, dus 't is een volwaardig systeem.
De versterker bij de set (10761, niet los verkrijgbaar) kan 2 ? 3 treinen voeden, zeggen ze. Ik heb geprobeerd hem te mishandelen maar dat valt tegen. Hij kan flink wat stroom leveren! de trafo heeft een vermogen van 50VA. Je moet al echt een kortsluiting maken om hem te doen afslaan.
Er is, ook in de programmatie, rekening gehouden met kinderpollekes.
Marc De Prest had er dus gerust minstens een fatsoenlijke vertaling bij kunnen doen. Maar de set is niet echt duur. Denk de sporen, lok en wagentjes even weg, dan schiet er zo'n 60 ? 70? over voor het digitale gedoe in de doos. De trafo is een trafo, de versterker is geen echte booster maar kan behoorlijk wat voeden (ik geloof max. 2,5 Amp) en het hart van het systeem, de "muis" doet alles want d??rin zit de micrprocessor en voor een kompleet systeem vind ik dat niet veel geld. Je bent vertrokken in digitaal!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

MARIMON!
WISSELSTROOM
[?][?][?][?][?]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Mea culpa,mea maxima culpa. Je mag dit classeren als ofwel een  beginnersfout ofwel een dikke domme fout! In ieder geval het is gelijkstroom die op de rails terecht komt.
Als je fout zit moet je het durven toegeven. Bij deze gedaan.

Marc[:o)][:o)][V][V]
citaat:
Geplaatst door tonycabus

MARIMON!
WISSELSTROOM
[?][?][?][?][?]

Tony



Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner