Roco Digitale Startset

Gestart door tonycabus, 06 november 2004, 23:29:02 PM

tonycabus

Uit goede bron hebben we vernomen dat Roco binnen een maandje met een Belgische digitale startset op de markt komt die bovendien z??r bij prijs zou zijn.
Details zijn nog niet bekend maar de set zou ongeveer 160 ? gaan kosten. Schappelijk, niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Hallo Tony,

Ik heb bij De Prest nog nagevraagd achter verdere specificaties, maar tot nu toe nog geen antwoord gekregen. Je zal dus wel gelijk hebben zeker, dat deze niet snel antwoord! [:0]

Nu, die prijs was een richtprijs. Is dat de prijs die hij vraagt aan zijn dealers (met of zonder BTW)? Dit weet ik niet, hij was hier niet echt zo duidelijk over.

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

Zeer leuk, maar ik rijd met M?rklin [:(!]. 'k Ben er dus eigenlijk niks mee.
Waarom heeft men toch ooit verschillende stroomsoorten uitgevonden h? [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tonycabus

Wat niet wegneemt, Jurgen, dat je wel de digitale spulletjes van anderen kan gebruiken.
Als je DCC-decoders in je loks stopt rij je op "3-rail DCC".
Hoofdzaak is dat "zender" en "ontvangers" kompatibel zijn, mekaars taal perfekt verstaan.
Soms wordt geopperd dat de stroomafname bij het 3-railsysteem beter is dan op 2 rails.
Reden waarom Amerikanen blijkbaar zonder antislipbandjes rijden met flink zware loks waarvan alle assen aangedreven zijn.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

En beste mensen: zoals in MSM staat: echt wel waar jawel, de ideale instapoplossing voor aspirant-digitaal-Belgisch-modelspoorbaanders. Voor deze prijs kan je (vergeleken met de andere dan), achteraf heel makelijk uitbrijden! Verander de decoder (door eventueel een Viessman lastgeregelde die zowel DCC als Motorola aanvaard, prijs +/- ?35)en je kan ermee op een M?rklinbaan rijden. (voor de liefhebbers)Dan kan je praktisch met alle modellen (wisselstroom weliswaar) op 1 baan rondtoeren.

Je ziet het, zeker de moeite... alleen dit nog; De Prest weet zelf nog niet goed wanneer deze zal uitkomen! [V]

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

locomotion

Tony,

Ik heb elders ook gereageerd op de startset van Roco. Deze wordt volgens mij 50 ? te duur aangeboden. In Duitsland kun je vergelijkbare startsets kopen met een BR215 in de doos (geen Belgische loc) voor 110 ?. Koop je nog een Belgische loc apart erbij of de verduitste Belg reeks 59 onder de naam van V170 en je hebt twee locs voor de prijs van 170 ?. Sorry, maar ik wil het verhaal van de centen niet opnieuw starten, maar ik denk dat ik voor ??n keer toch gelijk heb. Deprest (invoerder voor Roco) wil dat  elke startset eerst even voorbij zijn kassa passeert. En daar worden beginnende modelliefhebbers echt niet beter van. Jammer.

Locomotion

Johnnytrein

Heu uhm met alleen een decoder zal je trein op M?rklin digitaal voor geen meter rijden er hoort ook nog een sleper onder geplaatst te worden. [:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

Hallo,

Is deze startset geen wisselstroomversie? Ah nee, tuurlijk niet! Ik had er niet op gelet, mijn fout. Ik heb de 59 van Roco, maar dan in wisselstroom. Correctie dus, ja, dan is dit wel moeilijker uiteraard!

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

En nogmaals een correctie: jawel volgens MSM is het een wisselstroom-setje. Dus alles is mogelijk.
Ik wist trouwens niet dat Roco een volledig scala had uitgebracht in wisselstroom. Dacht dat ze enkel, sommige loc's 3-rail hadden gemaakt. Weer fout!

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

karthuizer

citaat:
Geplaatst door svvander

En nogmaals een correctie: jawel volgens MSM is het een wisselstroom-setje. Dus alles is mogelijk.
Ik wist trouwens niet dat Roco een volledig scala had uitgebracht in wisselstroom. Dacht dat ze enkel, sommige loc's 3-rail hadden gemaakt. Weer fout!

Sven



Zoals ik reeds in het topic "hoera" opmerkte, is dit een klein foutje. Die digitale startset van ROCO is wel degelijk gelijkstroom.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

n/a

Digitale gelijkstroom bestaat niet, is altijd een apart soort wisselstroom.
Hooguit kun je nog spreken van digitaal op 2-rail (analoog: gelijkstroom) of 3-rail (analoog: wisselstroom).

quf

Meestal kunnen deze "digitale gelijkstroom" loks ook op gewone gelijkstroom rijden, vandaar dat men gemakshalve nog van een gelijkstroommodel spreekt. Er bestaan zelfs speciale "scheidingsmodules" die toelaten beepaalde delen van uw baan (kan bv onzichtbaar gedeelte zijn) met gelijkspanning te voeden. in dit geval heeft men zulke schijdingsmodule nodig. De digitale loks rijden zonder problemen ook op die gelijkstroom stuuken terwijl de "pure" gelijkstroomloks evengoed op het digitaal gedeelte kunnen rijden weliswaar vertonen beiden dan een ander rijgedrag, maar het kan.

Groetjes

Frank

quf

Meestal kunnen deze "digitale gelijkstroom" loks ook op gewone gelijkstroom rijden, vandaar dat men gemakshalve nog van een gelijkstroommodel spreekt. Er bestaan zelfs speciale "scheidingsmodules" die toelaten bepaalde delen van uw baan (kan bv onzichtbaar gedeelte zijn) met gelijkspanning te voeden. in dit geval heeft men zulke schijdingsmodule nodig. De digitale loks rijden zonder problemen ook op die gelijkstroom stukken terwijl de "pure" gelijkstroomloks evengoed op het digitaal gedeelte kunnen rijden weliswaar vertonen beiden dan een ander rijgedrag, maar het kan.

Groetjes

Frank

rgp

Dag,

het klopt dat digitale loks op analoge gelijkstroombanen rijden, maar hun rijeigenschappen gaan erop achteruit.  Dit komt door de decoder.  De leden bij ons hebben ofwel hun park opgedeeld, ofwel halen ze de decoder eruit als ze analoog rijden.
Maar dat van een analoge lok laten rijden op een digitale baan, lijkt mij niet doenbaar.  Op die digitale baan staat een constante spanning, dus gaat die lok niet reageren, of gaat ge dan ook op die spanning inspelen ?  Quid met de reactie van de digitaliseerde loks dan ?

Roland

quf

Klopt van de rijkwaliteit voor digitale loks op gelijkstroom. Gelijkstroomloks op digitale baan gaat zeer goed met het Lenz systeem (adres 0) (heb ik zelf). Rijden zeer soepel, maar de max snelheid is veel lager. slechts ??n gelijkstroomlok per keer mogelijk (??n adres  = 0)