Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Led's lijmen op doorzichtig plastiek

Gestart door Peter, 27 september 2016, 10:42:07 AM

Peter

Bij het inbouwen van verlichting in auto modellen heb ik een paar keer een probleem gehad met het lijmen van Ledjes met sekondelijm op de achterzijde van de doorzichtige plastiek koplampen van de auto. De laag tussen de lijm en de plastiek werd mat. Gelukkig waren de fabrikanten (Brekina, Rietze, Herpa) zo vriendelijk van mij vervangstukjes toe te sturen (zelfs meestal gratis)
Welke lijm zou het meest geschikt zijn?


Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske


Persoonlijk gebruik ik gewoon plastieklijm.
Zekers altijd goed opletten met seconden lijm, als je die gebruik om figuurtjes te lijmen in de rijtuigen, een 48uur laten verdampen,
anders zijn de ramen vol met waas de dag nadien, ooit eens over 20j meegemaakt, was een goede leerschool...

Klaas Zondervan

Tweecomponentenlijm zal het meest geschikt zijn. Dat krijg je nooit meer los.
Maar ik denk dat het met houtlijm ook wel blijft zitten.

755philippe


Je kunt het ook doen met kristal clear. Word gebruikt om doorzichte raampjes mee te maken maar kunt het ook gebruiken als lijm. EN... het maakt geen zichtbare vlekken.
Mvg

755philippe

loco

Mijn voorkeur gaat uit naar tweecomponentenlijm. Bvb Bison combi snel (3 tot 5 min). Die blijft glanzend. Als het ooit terug los moet gemaakt worden, neem ik Kristal Clear. Kleurt transparant op en is ook glanzend.

dani

Citaat van: 755philippe op 27 september 2016, 11:09:26 AM

Je kunt het ook doen met kristal clear. Word gebruikt om doorzichte raampjes mee te maken maar kunt het ook gebruiken als lijm. EN... het maakt geen zichtbare vlekken.
Mvg

755philippe

AMEN tot that !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Voor wie er naar op zoek gaat, het is Kristal Klear, met 2 keer een K.

Peter

Bedankt allen.

Het is inderdaad Kristal Klear van Microscale. Iedere modelbouwer heeft toch de producten van Microscale (Sol, Set, Kristal Klear, Liquid decal film en vernissen) toch in huis nietwaar
Ik wel in elk geval, ook al omdat ik soms (per uitzondering) nog plastiek modellen bouw voor derden
Met vriendelijke groeten
Peter