Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Perrons zelf maken

Gestart door ThierryDS, 27 september 2016, 00:01:22 AM

ThierryDS

Hoi,
Kan iemand me uitleggen hoe je een perron maakt naar Belgisch voorbeeld in de jaren tachtig? Ik zou willen gaan voor deze met de rode kiezels.

Waar ik het vooral moeilijk mee heb is het mooi passend maken van de multiplex tussen twee sporen en de boorden er rond...

Misschien foto's?
Alvast bedankt!
Groeten

Gerolf

Multiplex tussen de sporen ? Hoezo?
Geschikte perronboorden vinden (of maken) en opvullen met gips of sculptamold of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ThierryDS

Dag Gerolf,
Tot hiertoe maakte ik een multiplex plaat als ondergrond voor de perrons, vandaar. Dat was dan mijn verhoging. Maar dat is nooit mooi...

Waar zou ik van die perronboorden kunnen vinden?

Gerolf

Perronboorden vinden: vroeger bij Jocadis  ::)
Zelf maken: gaan kijken en opmeten, kiezen welk tijdperk en de perronhoogte, moedermodel maken en via silicone afgieten in gips
  ik geef het toe - dat is een heel beknopte samenvatting   :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ThierryDS

Ha zo op die manier... Geen hout dus...

Bedankt Gerolf!

Steam.N

Citaat van: ThierryDS op 27 september 2016, 00:01:22 AM
... Waar ik het vooral moeilijk mee heb is het mooi passend maken van de multiplex tussen twee sporen en de boorden er rond...

Veel meten, passen en bijwerken.
Zo heb ik dat toch bij NEEB gedaan.
Perrons liggen in een lichte bocht, dus in eerste instantie afgetekend met een potlood, op gewenste afstand van het spoor.  Daarna corrigeren.
Basis: 1cm-dikke architectenkarton, zijkanten met een styreen-strip die iets hoger kwam, en bovenkant in gelaserd karton gelijmd (formaat van hollandse klinkers).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik zou de perronboorden eerst aanleggen. Die kan je netjes en precies lans het spoor aanbrengen en testrijden.

http://www.minitrainexpo.be/shop/index.htm?c88.htm&1

Daarna het te verhogen deel opvullen (gips?) en afwerken met bruin/rood fijn korrelig spul. De materie om mee te verhogen ligt me nog wat dwars, want het mag niet al te snel barsen bij temperatuuruitzetting en zo.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

#7
Bovenkant is gelaserd MDF, gekleefd op pluimkarton, daar de boorden op ingekrast...








Steam.N

Citaat van: Michiel op 27 september 2016, 07:32:22 AM
Ik zou de perronboorden eerst aanleggen. Die kan je netjes en precies lans het spoor aanbrengen en testrijden. ...

Vooral dat testrijden is superbelangrijk.
Tergend als je het perron volledig afwerkt, om daarna te constateren dat wagons en locs tegen dat perron sleuren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Je vroeg foto's. Dit (rechts op de foto, links wordt een kasseiweg) is een probeersel van een paar jaar geleden op een kleine schaal N pizzabaan. De techniek is zoals je zelf beschreef: een triplex op maat gezaagd, met veel passen, bijschuren, opnieuwbeginnen om het goed te krijgen. en dit was maar een kort stukje bocht (40cm). Dan de boorden met gips en kraswerk vormgegeven, en als laatste gezeefde leem erover gestrooid en een kleurtje gegeven met plakaatverf.

De techniek is niet optimaal. De triplex in vorm brengen en afschilferende gips aan de boordrand zijn de belangrijkste nadelen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

Perron:
Eerst een keuze maken tussen een (nog) laag perron of (reeds) een hoog perron ...
Lage perrons bleven er nog genoeg in gebruik, ook nà de periode van de antieke rijtuigen met (twee) trapjes.
( had Jocadis die perronboorden daarom niet in 2 afmetingen (hoogte)  ? )

755philippe


Auhagen heeft ook perronranden in zijn assortiment en je kunt er ook gebogen perrons mee doen.
Even een foto

     

Hopelijk ben je er wat mee.

Mvg

755philippe

Herwig

  >    Saroulmapoul.be     heeft de hoge en de lage Jocadis-perronrand NMBS te koop  <

hobbyist

Heb vroeger boorstenen in gips gemaakt, opvullen met een af ander materiaal tot bijna de juiste hoogte. Voor de rode gravel gebruikte ik Lommelzand dat ik in een bokaal deed en daar op goot ik dan in water opgeloste rode waterverf. je kan hier voor ook andere water verdunde verf gebruiken.

ThierryDS

Ik leer al bij,  :) mooie foto's! Ik zou graag een perron maken jaren tachtig in een eerder klein station in de Ardennen.