Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

beton platen als weg

Gestart door marctje, 26 september 2016, 22:22:53 PM

marctje

kan iemand mij de afmetingen geven van die beton platen die vroeger als straat werden gebruikt. ik denk dan aan de militaire baan in Leopoldsburg, de oude E313, de zij baan aan het vliegveld Deurne, enz..
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

PietB

Marc, je bedoelt geen Stelconplaten zeker?
Maar die platen die de Duitsers gebruikten om snel een weg aan te leggen.
Wat jullie later een 'autosnelweg' gingen noemen  ;)

modeltreinbart

Ik denk dat deze 3m bij 6m waren maar ben niet 100% zeker.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Citaat van: modeltreinbart op 26 september 2016, 23:33:15 PM
Ik denk dat deze 3m bij 6m waren maar ben niet 100% zeker.

't Zal er niet ver naast zijn. Mogelijk weet Suske de juiste maten  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Jij woont nog in Edegem?
De Herderstraat in Rumst is voor u een fietstochtje ver en bestaat nog uit betonplaten.
Een tripje met de meter?
Paul

SuSke

#5
Maten zijn niet echt "vast".
De bekisting werd gemaakt met houten balken met een vallende lengte van ongeveer 3,60m.

Reken dus op een maximum breedte van 3,50m maar zeker niet breder dan een rijvak, meestal 2,40m (ook een vallende maat in hout).
Lengte is zeer variabel en werd meestal bepaald door de bochten die genomen moesten worden.
Tel even uit: als een betonmixer zo'n 4,5m³ beton bevatte (oudere types - nu tot 12m³) en je hebt een weg van 3,00m breed op een dikte van "gemiddeld" 20cm dan krijg je maximaal een lengte van 7,50m uit 1 mixer.
Gegeven de toemalige betontechnologie, werd de plaat steeds gestort met de capaciteit van 1 mixer, met liefst een beetje overschot.
Dus Bart zat er niet ver naast om niet te zeggen "bonk erop".

Zorg wel bij de uitvoering van de bochten dat je geen kromme hebt maar een aaneenschakeling van rechte lijnen volgens de vallende maten van het hout.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Is toch bijzonder tof als je zo iemand als Frans heb op het forum om alles in goede lijnen te beschrijven...
Vroeger was het op de modelbaan maar wat grijs schilderen, als het er maar op trok, zichtbaar was, nu eden
den dage willen sommige modelbouwers geen flater slaan door effe dit of dat.
Allé ben ook zo geworden, details en gene zever van trek er wel op en meer niet...


Klaas Zondervan

In Nederland werden die platen op wisselende lengte gemaakt om de eentonigheid van het kaboem-kaboem er uit te halen. Zo vielen automobilisten minder snel in slaap.

Herwig

#8
zie hiervoor ook:     Ooit zal het klaar zijn :  Oeversijde    door Evan:

Citaat:
Reactie #92   Gepost op: 06 april 2015, 15:11:32 pm »
"  ...Deze voormiddag heb ik de betonnen weg aangelegd tussen de kade en de rechterkant van het baantje.  2 meter pluimkarton zorgvuldig meten, passen snijden en bewerken.  Meten is weten...    "

( na deze   reactie#92   volgen nog meer tekst & foto's )

Paulogic

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 september 2016, 12:57:58 PM
In Nederland werden die platen op wisselende lengte gemaakt om de eentonigheid van het kaboem-kaboem er uit te halen. Zo vielen automobilisten minder snel in slaap.

Slim gezien ! Maar natuurlijk wat meer werk om dit dan na te bouwen.

Echter mag het gezegd worden : de banen in Nederland zijn altijd prachtig aangelegd. Wij voelen gewoon als we vanuit ons hobbelmaarwat wegen plots op jullie wegen rijden.
Zeg maar dat we de grens gewoon voelen aan ons zitvlak. Ik kom de laatste tijd regelmatiger in NL en ben daar steevast van onder de indruk, al moet ik nog wel wat wennen
aan de vele 'voorsorteermogelijkheden' die aan sommige kruispunten wordt gebruikt.

Terug on topic : Ik reed onlangs in de haven van A en daar lagen ook betonkplaten. Toen is mij opgevallen dat bij parkeren mijn wagen (R Traffic) net tussen 2 lijnen paste.
Verderop stond toevallig een grote M bestelwagen en die paste ook net tussen 2 lijnen. Dus die plaat was duidelijk langer dan de plaat waar ik stond. En deze platen lagen slechts
enkele meters van elkaar. (2 of 3 platen tussen).  Ik zou hierbij durven veronderstellen dat men hier ook de lengte aanpaste aan wat 'handig' leek in de situatie, zoals Frans hier
mooi uitlegt.

mvg,
Paul(ogic)