Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het leven zoals het is : de avondshift.

Gestart door modeltreinbart, 19 september 2016, 16:15:32 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: modeltreinbart op 19 september 2016, 20:51:00 PM
Met een nacht baantje kan je gebruik maken van verlichting terwijl je dat met overdag baantjes dat niet kan of toch nauwelijks tot zijn recht komt.
Dat is zo, maar als je een goede algemene verlichting boven de baan hebt, dan hoeven de lantaarnpalen en huisjesverlichting helemaal niet te werken. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

SuSke

Begrijp zeker dat het een uitdaging is, maar zoals al gezegd, het beste resultaat krijg als er echt niets van omgevingslicht zijn licht op je baan kan schijnen. Het wordt dan een soort van "nocturama". Kan spannend zijn, origineel is het zeker.
Je baantje zal dan ook alleen bereikbaar door 2 sassen - een inkomsas en een uitgangsas.
En dat moet allemaal op die vaste oppervlakte ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modeltreinbart

Ik heb iets mogelijk in gedachten wat in de 2 meter past. Een afdak net als bij een foorkraam en van die zijflappen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Floris

dat de meeste mensen liever een baan met licht zien is natuurlijk geen enkele reden om geen donkere baan te maken. Als er niemand eens eigenwijs iets anders ging bouwen zaten we allemaal nog met een plank met een ovaal met een plastic tunnel op de hoek en wat tiroler huisjes... Gewoon gaan met die handel! 8)

Klaas Zondervan

Tuurlijk mag iemand die uitdaging aangaan, maar mij doe je er geen plezier mee. Als ik in Miniworld Rotterdam ben en ze doen het licht uit, dan loop ik altijd de zaal uit totdat het weer dag wordt.

modeltreinbart

Klaas als het donker is zie je inderdaad niet zoveel details, maar de nacht heeft ook zijn schoonheid, zeker bij bezienswaardigheden en publieke plaatsen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Om een voorbeeld te geven : Een hoerenbuurt is mooier snachts dan overdag, en dat heeft niets met de meisjes te maken maar door de verlichting.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

dani

het idee van een "volledig gesloten" baan - bak ....   heeft wel iets.  Als je daar dan strategisch geplaatste kijkvensters in plaatst, zodat mensen van op bepaalde plaatsen kunnen kijken, en je schermt rond die vensters het licht af door een  "kap" er over te maken, dan kan je alle kanten uit met je baan.  Je kan dan enkele "scenes" opbouwen en die extra in het licht zetten (binnenin dan) en de rest valt in het duister, als verbinding.

Of....  doe een helemaal gek....  maak een volledig gesloten bak !!  Zet binnenin een aantal camera's, en hang buiten een aantal schermen...   Hoewel ik dan de twijfels krijg bij de kostprijs, de complexiteit , de beeldkwaliteit en of je wel aandacht krijgt op een beurs, want mensen denken dan dat je gewoon videootjes staat af te spelen.  Dan ga jet het goed moeten "merchandizen...."

Nog een stap verder...   maak een "visitor control" baantje, met bvb een rangeerterrein, en laat de beozkers door een "peep-hole" kijken terwijl ze zelf een trein moeten rangeren.   Hoe moeilijk is dat ?  Veel moeilijker dan dat je zou denken in het donker met beperkt zicht.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: modeltreinbart op 20 september 2016, 00:15:27 AM
Om een voorbeeld te geven : Een hoerenbuurt is mooier snachts dan overdag, en dat heeft niets met de meisjes te maken maar door de verlichting.

Ik zou dan eerder voor een KERMIS gaan.... nog meer kleur, meer beweging en ook voor kinderen leuk
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modeltreinbart

Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Metpetergaathetbeter

in Dortmund stond ooit een hele grote (Poolse) baan in de (vallende?)duisternis (donkerste hoekje en afgeschermd) :-\

Peter

Mijn baan is geen nachtbaan.
Normaal is het een gewone daglicht baan , maar ik heb de mogelijkheid om
de zolder zeer donker te maken (ook overdag) want de sfeer van een nachtbaan is
volgens mij toch veel mooier.
Maar...ieder zijn voorkeur natuurlijk
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

Citaat van: Peter op 20 september 2016, 11:13:15 AM
heb de mogelijkheid om de zolder zeer donker te maken (ook overdag)
Die heb ik ook , en ik denk velen onder ons.  Maar als het gaat om een baan voor tentoonstellingen en expo's is het andere koek...
Dat was denk ik toch het uigangspunt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

IN het eerste bericht van Bart staat volgens mij niets van een tentoonstellingsbaan
Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

Ja Peter het zou toch de bedoeling zijn als tentoonstellingsbaantje.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)