Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het leven zoals het is : de avondshift.

Gestart door modeltreinbart, 19 september 2016, 16:15:32 PM

modeltreinbart

Hoe kan ik best een baan maken die enkel de nacht weergeeft? Met andere woorden het leven in de donkere avonden.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Maar dit voor een baan waarmee je ook op beurzen kan staan. Dit lijkt me toch een uitdaging.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

59erke

Bart,

Ik denk dat je dan moet zorgen dat de baan volledig dicht is dmv een gesloten achterwand, zijwanden en een fries.
Alles in matzwart geschilderd eventueel kan je nog opteren voor blauwe uv led verlichting in de fries.

Belangrijkste is dat je probeert zoveel mogelijk licht buiten te houden,( wat op een beurs niet evident is)

Wat met de voorzijde het moeilijkste wordt, tenzij je deze ook dichtmaakt en werkt met kijkgaten.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Bart, het zal niet eenvoudig zijn, want je hebt toch redelijk wat ruimte nodig.
De reden is dat het licht weerkaatst op de achtergronden. Reken er maar op dat je lichtbronnen minstens 50 cm van je achtergrond verwijdert moeten blijven, en zelfs dan mag het licht zeker niet te fel zijn, maar eerder gedempt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Bart, kijk eens hier:

http://www.carendt.com/small-layout-scrapbook/page-87-july-2009/

Dit baantje genaamd "Brooklyn 3am" is gebouwd voor de nacht. De maker is een Australier genaamd Prof Klyzlr. Zoek maar eens op hem en zijn baantje buiten deze link om :)

Succes!

modeltreinbart

Ja ik dacht misschien met een zwarte doek met blindering zoals gebruikt wordt voor in de slaapkamer en voor de rest de zijwanden in een mat zwarte kleur, kom ik al een heel eind opweg. Dan een doorkijk van 10 cm hoogte onderaan voor het ondergrondse gedeelte en 30 cm voor het bovenste gedeelte. Of wat denken jullie?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Als je echt nacht wil hebben zal je een donkere kamer met sluis moeten maken aan je baantje.
De vraag is of je dat wel wil, of je dan nog publiek zal trekken, ...

Naar mijn mening kijken mensen liever naar een goed verlichte overdag-baan, en "eventueel eventjes" naar nachtverlichting  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Citaat van: Gerolf op 19 september 2016, 18:47:35 PM
Als je echt nacht wil hebben zal je een donkere kamer met sluis moeten maken aan je baantje.
De vraag is of je dat wel wil, of je dan nog publiek zal trekken, ...

Naar mijn mening kijken mensen liever naar een goed verlichte overdag-baan, en "eventueel eventjes" naar nachtverlichting  :-\
+1
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

modeltreinbart

Het lijkt mij gewoon eens origineel om met een nacht baantje naar buiten te komen omdat er al zoveel overdag baantjes zijn.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Klaas Zondervan

Op tentoonstellingen zal je dan toch het omgevingslicht moeten afschermen. Dus op zijn minst een dak erboven en een zwart gordijn er omheen.
Zelf ben ik niet zo van de nachtbaantjes, ik zie liever een zonovergoten zomerlandschap.

modeltreinbart

Met een nacht baantje kan je gebruik maken van verlichting terwijl je dat met overdag baantjes dat niet kan of toch nauwelijks tot zijn recht komt.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Michiel

Mijn voorkeur gaat uit uit naar goed verlichtte daglichtbanen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)