Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

de 124.001

Gestart door stevend, 06 september 2016, 20:44:28 PM

stevend

Na het doornemen van enige literatuur , ben ik tot de ontdekking gekomen
dat er een buitenbeentje was in de reeks 23 (type 123 ) nl. 124.001.
Deze werd uitgerust met een aerodynamische stuurpost .Het betreft de loc 123.083 .
Buiten deze stuurpost werd er ook enkel benige panto's geplaatst .
Innerlijk werd deze ook aangepast voor hoger snelheden , maar voor modelbouw niet van toepassing ( rijden zo al snel genoeg op m'n baan  ;D ) .
En dit  alles lijkt me juist een ombouw waard .
Maar..., ik bezit enkel 1 ( één !! ) foto . En dit nog zwart/wit  ::).

Zijn er van jullie die me meer beeld materiaal van deze loc kan geven ? Eventueel het dak , ...
Of meer uitleg , maatvoering of juiste vorm van deze cabine ? Eventueel kleur ?

De loc zelf ( als ik het goed zie ) is nog 2 tinten GRoen .
Mischien dat die "kap " ook enig groen is !??

Dat wordt dus nog een Marklin ...

Alvast bedankt

rixke rail

#1
Referenties voor foto's gevonden : HIER

Invullen 124.001 en u vindt een 15-tal verwijzingen ...

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marc goovaerts

Steven, die ene foto mag je hier ook tonen hoor...

rixke rail

Ooit een poging tot gedaan, met een oude Lima-kap ...



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loco

Ik heb nog en foto gevonden van heel lang geleden. Jammer maar toen was het nog z/w


stevend

dat is hem , dat is hem  ;D ;D ;D

Dank je Eric voor die lijst ! lectuur wordt gezocht .

Die foto posten , dat komt uit een boekske  , type 123 reeks 23

Metpetergaathetbeter

ik dacht ooit zo'n hars body gezien te hebben :-\

stevend

#7
Dank je loco voor je bijdrage


Als ik die foto's nog eens bekijk , lijkt er precies een ijzeren balk te liggen bovenop het dak en just onder die panto .
Weet iemand de reden daarvoor .

Peter , da' was geen slecht idee . Ik ben direct op de site van PB weest zien , maar gene zotsmuts te bespeuren .

bollen neus

Zoals in de meeste gevallen van vragen zoals deze zou je echter iemand moeten hebben die met zulk eene versie van locomotief heeft gereden of op zijn minst in den atelier gestaan heeft waar deze modellen vervaardigd werden. De grootste handicap zal steeds zijn dat er onvoldoende foto's gemaakt zijn om alle details te zien , veranderingen, soort gebruikt materiaal en de juiste afmetingen.
Om zulke modellen in realiteit uit te brengen ben je echter een paar jaartjes zoet om eerst alles op te zoeken. Spreek van ondervinding, soms heb ik meer dan 2 jaar nodig gehad om alle juiste foto's en details te vinden voor op een te maken model. Of dit nu een NOHAB is of een e-loc das juist hetzelfde.. Er zijn immers ook veel "prototypes" geweest die soms maar enkele maanden hebben gereden om testen ermee uit te voeren. Was het niet de combinatie van kleuren dan was het wel eens iets anders, een andere rooster, grotere rooster, dakgootjes, andere ruiten, buffers en ga zo maar door.
Den Eric.

stevend

#9
Je hebt gelijk Eric , doch hoop ik nog enkele jaren hier rond te lopen ( 'k ben van het bouwjaar 71 ). ;D
Dat zal dus met veel compromissen en giswerk zijn .

Maar heb dit gevonden ! Is een gipwerk over de loc reeks 20 .
Dit moet lukken als je weet dat de 124.001 gebruikt werd voor proeven (oa. wat betreft de snelheid  tot 206 km/h , en
de stabiliteit daarmee gebonden) waaruit de reeks 20 van voort komt .

http://gip6iw.be/GIPBOEKEN%202000-2010/2005-2006%20dossier%20De%20reeks%2020%20van%20de%20NMBS.pdf

De foto op pag 5 midden is voor mij interessant .

En dan nog deze :

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=3416

rixke rail

Citaat van: stevend op 07 september 2016, 19:02:10 PM
Als ik die foto's nog eens bekijk , lijkt er precies een ijzeren balk te liggen bovenop het dak en just onder die panto .
Weet iemand de reden daarvoor .


Juist positioneren van de panto's ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

stevend

Als je goed kijkt zit de panto precies in een metalen bak .
Ik vermoed dan ook dat die panto voorwaarts en achterwaarts kon verschuiven .
Of zoals je komt te zeggen ,stond die dus niet op de normale plaats .

bollen neus

Citaat van: stevend op 07 september 2016, 20:55:17 PM
Je hebt gelijk Eric , doch hoop ik nog enkele jaren hier rond te lopen ( 'k ben van het bouwjaar 71 ). ;D
Dat zal dus met veel compromissen en giswerk zijn .

Maar heb dit gevonden ! Is een gipwerk over de loc reeks 20 .
Dit moet lukken als je weet dat de 124.001 gebruikt werd voor proeven (oa. wat betreft de snelheid  tot 206 km/h , en
de stabiliteit daarmee gebonden) waaruit de reeks 20 van voort komt .

http://gip6iw.be/GIPBOEKEN%202000-2010/2005-2006%20dossier%20De%20reeks%2020%20van%20de%20NMBS.pdf

De foto op pag 5 midden is voor mij interessant .

En dan nog deze :

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=3416

Allemaal mee eens maar ik hoop dan dat dit project dan ook niet eindigt zoals jou "maaimachine" vrachtvervoer trein ?
Alé ge kunt der al opvliegen nu tjzé.
Den Eric.

stevend

Dat project is nog bij lange niet ten einde z'n . ;D
Soms moet het wat bezinken , andere bronnen aansporen , al of niet aankoop airbrush , aankoop ks wagens, ...
En uiteraard nog andere bezigheden .
Maar nogmaals , dat zijn nog lopende zaken .
En intussen al wat info vergaren voor die loc verbouwing .


evan

Als modelbouwer mag je de aankoop van een airbrush niet uitstellen  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.