ESU Diesel full throttle. Voor de liefhebbers van mazoutstoven...

Gestart door eve, 02 september 2016, 00:37:13 AM


pandur

Deze functie is sinds enige tijd voor elke V4 Sound decoder toepasbaar !
De "Sound" rijders onder ons kunnen nu voor de diesel en stoom locomotieven , in het soundverloop ingrijpen . Met een functie toets kan je "vollast" of "leegloop" inschakelen waarbij je zelfs de dosering kan regelen met de snelheidsregelaar.
Hiervoor zal je met de LokProgrammer een aantal CV kunnen instellen ;
In het decoder menu met het tabblad "Soundinstellingen" kan je ;
   cv 114.6 = regeling 0 tot 127 (Vollast in soundverloop verhogen met waarde)
   cv 114.7 = ? (inschakelen van : snelheid constant / vollast regelbaar met rijregelaar)
   cv 115.6 = regeling 0 tot 127 (leegloop in soundverloop verlagen met waarde)
   cv 115.7= ? (inschakelen van : snelheid constant / leegloop regelbaar met rijregelaar)
In de functie-mapping tabel kan je nu deze functies toewijzen aan een functie toets naar wens

Eric

NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

ceuleer

Zou het kunnen dat er alleen full throttle sounds voor Amerikaanse diesels zijn ?
Ik vind nergens info over soundfiles voor Europese loco's met full throttle functie.

Hier een filmpje van de functie op een Amerikaanse baan.  8)

https://www.youtube.com/watch?v=GkrMT__hw5Y&feature=youtu.be

D_Loc

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2017, 13:37:52 PM
Zou het kunnen dat er alleen full throttle sounds voor Amerikaanse diesels zijn ?
Ik vind nergens info over soundfiles voor Europese loco's met full throttle functie.

Hier een filmpje van de functie op een Amerikaanse baan.  8)

https://www.youtube.com/watch?v=GkrMT__hw5Y&feature=youtu.be
Dat was/is inderdaad zo, maar je kan het zelf ook toevoegen. Maar volgens mij is het niet met alleen CV's in te regelen. Zover ik weet moet er ook een extra (dummy, bevat geen samples) geluidsschema worden toegevoegd. Die kan je kopiëren vanuit een FT sound naar je templates en dan terug kopiëren naar je eigen sound. Zo uit mijn hoofd meen ik dat dat het soundslot 2 en soundslot 11 betreft, ze moeten dan ook gekopieerd worden in dezelfde soundslots van je eigen project. Deze soundslots moet je dan via de functie mapping toewijzen aan gewenste functietoetsen.
Maar misschien is dat inmiddels met firmware updates al gewijzigd. Ben er op dit moment niet echt mee bezig.
Mijn 55 sound wil ik ook nog eens aanpassen naar FT maar dat wordt een behoorlijke uitdaging. Staat wel op de planning voor ooit  ;D

Voor de bolle neuzen kun je de Amerikaanse FT sound 16-567BC gebruiken, alleen even de toeters omwisselen. Ik meen dat ik het exacte catnr. van de geschikte sound al eens ergens op het forum heb geplaatst.
Ik tik dit op de telefoon vandaar dat ik het niet even makkelijk kan opzoeken.

[Edit]
Gevonden, hier was het:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24724.msg351048.html#msg351048
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN


ceuleer

Ik weet het niet Erwin.
Volgens de ESU handleiding rij je een helling met constante snelheid op, je drukt een functietoets in voor de full throttle functie, en draait aan de knop om de snelheid op te voeren.
Maar de snelheid blijft hetzelfde, maar het geluid van de motor gaat omhoog, omdat het een simulatie is van een hogere belasting van de motor.
Hoe verder je de snelheid opvoert, hoe harder de motor moet werken tegen dezelfde snelheid op de helling.
Wanneer je de functietoets van full throttle terug uitzet, regelt de snelheidsknop terug de snelheid van de loc, i.p.v. het geluid van de motor.
Het staat blijkbaar niet standaard in de soundfiles voor Europese en Belgische locomotieven, wel op Amerikaanse.
Maar blijkbaar zou VBV met de eigen gemaakte soundfiles deze functie wel hebben op bepaalde modellen.
En D_Loc heeft ook eens een aangepaste sound gemaakt voor één of andere NMBS loc, maar ik weet niet of het echt deze functie is.

pandur

De "Full Throttle" is niet het zelfde , het is een voorloper van de huidige functie ,
Bij de Full Throttle is er inderdaad aan de sound files gesleuteld , wat niet in ieders bereik ligt .
De nieuwe functie's "Vollast" en "Leegloop" zijn functionele featurs die je "eenvoudiger" kan in- en uitschakelen.
In de mapping tabel kan je deze vinden onder "Logische functie's"

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

D_Loc

Ik vermoed dat de Heljan sound mijn modificatie bevat en daarvan kan ook het motorgeluid opgevoerd worden naar volle toeren bij constante snelheid of zelfs vanuit stilstand.
Hiervoor is geen FT gebruikt maar een trucje met shift in het​ geluidsschema. Vervolgens is er aan een functietoets de logische functie shift toegewezen.
Zodra de functie wordt geactiveerd gaat het toerental omhoog tot maximaal. Als de functie wordt gedeactiveerd valt toerental terug tot het toerental dat hoort bij die snelheid en kan verder weer gewoon met de regelaar worden bediend.
Verschil tussen dit en FT is dat je bij FT ook tussen liggen toerentallen kunt kiezen. Je activeert een drivehold waardoor de snelheid constant blijft en daarna regel je het toerental via de regelaar. Het geluid volgt gewoon het standaard geluidsschema alleen wordt nu de snelheid niet beïnvloed door de drivehold.

Bij mijn versie kan je geen tussenliggende toerentallen kiezen, het is aan (opschakelen naar volle toeren) of uit terug naar standaard toerental. Als je tijdens het opschakelen de functie weer uit zet valt ie gelijk weer terug.
De personen die ooit een link van mij hebben ontvangen kunnen deze versie overigens ook downloaden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Citaat van: pandur op 21 maart 2017, 20:15:25 PM
De "Full Throttle" is niet het zelfde , het is een voorloper van de huidige functie ,
Bij de Full Throttle is er inderdaad aan de sound files gesleuteld , wat niet in ieders bereik ligt .
De nieuwe functie's "Vollast" en "Leegloop" zijn functionele featurs die je "eenvoudiger" kan in- en uitschakelen.
In de mapping tabel kan je deze vinden onder "Logische functie's"

Eric
Oké, duidelijk. Ik had nog niet naar de nieuwe functies in de laatste firmware gekeken.
Als ik het zo lees lijkt het erg op het shift trucje dat ik gebruikte maar dan nu als nette functie.
Als ik weer eens met de Loksounds aan de slag ga zal ik het eens testen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

pandur

#9
Dirk,
Doen !  ;)
het is wel een beetje experimenteren met de waarden van cv 114 en 115
maar het verhoogt de interactie met je loc , geweldg
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

D_Loc

Citaat van: pandur op 21 maart 2017, 21:23:59 PM
Dirk,
Doen !  ;)
het is wel een beetje experimenteren met de waarden van cv 114 en 115
maar het verhoogt de interactie met je loc , geweldg
Eric
Ben de afgelopen dagen bezig geweest met een Loksound voor de reeks 52/53/54/CFL 1600 met de nieuwe "Heavy Load" en "Coast Mode" functies en dit werkt perfect (ik heb vooralsnog alleen in de simulatie van Lokprogrammer getest daar ik geen bolle neuzen met Loksound V4 decoder heb). Ik heb het nu zo ingesteld dat het geluid naar vol vermogen doortrekt zodra je de "Heavy Load" functie activeert. Schakel je hem weer uit dan valt het geluid terug tot het toerental dat hoort bij die snelheid. "Coast Mode" hetzelfde verhaal maar dan in tegenovergestelde richting, activeer je de functie dan valt het motortoerental terug tot stationair (idle) zodra je de functie deactiveert gaat het toerental terug naar die van de snelheid.
Dit is eigenlijk exact datgene dat ik in de Heljan Loksound voor Erwin heb ingebouwd alleen blijft nu de shift-functie vrij voor andere zaken, bijv. de dynamische rem (die ik nog moet inbouwen).

Ik heb ook nog een versie gemaakt waarbij het motorgeluid helemaal onafhankelijk is van de snelheid maar dan moet je alles via de "Heavy Load" en "Coast Mode" functies sturen. Je kan in dat geval het geluid in specifieke stand (notch) vastzetten door de functie op het juiste moment uit te schakelen.

Wie ze wil proberen moet maar een PM sturen. Buiten het rijgeluid, 2 toeters en een bel zit er verder nog niets in omdat ik uit ben gegaan van mijn oude reeks 52 sound die nog voor V3.5 8Mbit decoder was.
Een dynamische rem (reeksen 52 en 53) wil ik er nog inbouwen en er zullen nog wat omroepen bij komen en voor de CFL versie nog de juiste toeters.

Nog even voor de duidelijkheid, het geheel is nog in een experimentele fase en ik weet dus niet hoe het gedrag in een loc is omdat ik het zelf nog niet heb getest.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

loebaske


Ge zijt een straffe kerel Dirk, klinkt allemaal super, maar gaat men petje te boven....

D_Loc

Om een idee te krijgen hoe e.e.a. gaat werken heb ik even een demo filmpje gemaakt vanuit Lokprogrammer software.
De geluidskwaliteit is niet optimaal maar dat komt door de screen recorder (wist niet eens dat dit in Windows 10 zat maar het blijkt met de XBox app mee te komen).

https://www.youtube.com/watch?v=-l_bl0yrTgg

Wat ik in het filmpje doe nadat de motor is gestart is eerst "de loc" op snelheid brengen (je ziet dit aan de waarde in het meest rechtse vakje, ik schuif een regelaar maar die wordt blijkbaar niet opgenomen) en daarna speel ik met de knoppen "Heavy Load" en "Coast Mode" om te laten zien wat er dan gebeurt. Tussendoor verander ik af en toe de snelheid nog wat, als "Heavy Load" actief is gaat het toerental niet omlaag als je de snelheid verlaagd. Zodra je "Heavy Load" uitschakelt valt het geluid terug naar het toerental dat hoort bij de huidige snelheid.

In het laatste deel zet ik de "de loc" stil (snelheid 0) en activeer ik de "Heavy Load", ook dan gaat het toerental naar maximaal en kun je met deze knop spelen om de dieselmotor over de zeik te helpen ;D
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Vandaag de Loksound getest in de .5217 van Roco en de heavy load en coast mode werken echt geniaal. Dynamische rem zit er ook in, deze kan ik nu mooi met de shift-functie aansturen. Starten en stationair heb ik geleend van ESU 567BC (USA sound) want daarover was ik niet tevreden bij mijn eigen opnames. Ik heb het stationair wel gemixt met mijn eigen opnames om er een vloeiend geheel van te maken, hiervoor moest ik dus eerst zelf samples maken van het stationair want de ESU geluiden zijn niet als .wav te downloaden of op te slaan vanuit een project.

Ik diende nog wel de nodige resonanties uit de kast te krijgen, daarvoor heb ik schuim tussen de kast en het chassis geklemd en heb ik schuim tussen het dak en doorzichtige plastic gefrot dat naar de patrijspoorten leidt.

Hier twee korte demo's, gefilmd met de telefoon:

demo 1
demo 2 (na ca. 1 minuut begint de dynamische rem)

Er volgt tzt nog een beter en vollediger filmpje op YouTube.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk