Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus

Gestart door SuSke, 21 augustus 2016, 18:56:21 PM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

die hebben toch al in een ver verleden op de Heysel rondgereden niet ? ;)

Houdini

Aha, da's leuk...
Toen wij zo eentje de eerste keer zagen, noemden we het een "Bram" ... klinkt toch beter dan Trambus ze ;) ;)

Gerolf

Het concept bestaat inderdaad al lang - maar het is goed dat men het eindelijk eens hier te lande toepast  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

centauri167

Ze denken ook dat ze ineens het warm water hebben (uit)gevonden ...
Rijden deze voertuigen tussen het normale verkeer staan ze vast net als de rest en anders hebben ze eigen lanen nodig.
Voor zij die in hun buurt al eens een buslaan hebben zien aangelegd worden, weten dat er daar ook massaal protest tegen is van buurtbewoners, dat de aanleg ook lang in beslag neemt omdat ze werken op/aan bestaande ( en meestal al zeer drukke, want anders heeft het weinig zin ) wegen en dat de tijdswinst zeer miniem is uiteindelijk.

Zie deze trambussen meer een vervanging voor de huidige tramlijnen omdat zo de tramlijn door meer openbaar vervoer kan worden gebruikt, ze 1/3 kosten van een tram en de overlast voor de omwonenden veel kleiner is. ( was zaterdag nog in Antwerpen, is leuk als die trams naast uw huis donderen )

SuSke

tja Paul, dat is een oud zeer.

En bovendien wordt het er dank zij onze egoïstische manier van leven alleen al zeker niet beter op.
Iedereen wil van alles profiteren, maar liefst van alles zonder er de minste last van te ondervinden.
En dat gaat dan niet alleen op voor wat het openbaar vervoer betreft maar spijtig genoeg voor zowat alles waarmee we in ons leven geconfronteerd worden, van de buurman die voor "onze" deur parkeert over de kinderen op het speelpleintje tot de ruzie om de parkeerplaats aan de supermarkt die dan ook niet lang genoeg open is ...

Om de wereld te verbeteren zullen we toch eerst met onszelf moeten beginnen en voor eigen deur vegen of die balk in eigen oog zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Netjes uitgelegd Frans, ik zou het niet beter kunnen formuleren...

Is zowat ook wat betreft die windmolens, geen kern energie maar proper energie, maar dan geen windmolen in mijn buurt,
OK er is nog plaats in open velden, die kabel die de energie naar uw huis brengt is dan ook weer langer en koper kost geld...
En zo kunnen we nog uren door gaan !!!


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG


Zulk een bus reed een paar keer tijdens testritten langs mijn voortuin.
Ik was er niet kapot van. Het ding reed aan een slakkengang en zag er niet uit.




doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

just4fun

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2016, 11:20:28 AM
... voor eigen deur vegen ...
Dat gaat niet, Frans, want de buurman staat daar geparkeerd  ;) .
Paul

centauri167

Voor alle duidelijkheid, heb niets tegen deze trambussen, moest alleen met verbazing kijken naar het nieuws toen Ben Weyts ineens de oplossing had voor de fille-infarct die er binnen 2 jaar aankomt met de start van de werken aan de ring, de trambus ...
Daarom mijn opmerking, omdat het inderdaad veel sneller gaat om gewoon een weg aan te leggen dan een trambaan maar over een fietspad waar iedereen het eens over is doet men minstens 10 jaar want iedereen wil het maar niemand wil een stukje grond afstaan en onteigenen duurt lang, vraag me af waar ze al die trambuslanen ineens gaan toveren ...

SuSke

Een rijstrook van de auto's afpikken. Dan staan die sneller en langer in de file, waardoor de investering in een "tijdelijke" oplossing dubbel noodzakelijk lijkt  ;) ;) 8)

Wat betreft de aanleg van vrije tram-bus banen heb je gelijk.
Meestal zijn dat zeer ingrijpende werkzaamheden, die meestal gepaard gaan met een gevel-to-gevel-herinrichting van de bewuste weg.
Aangezien er in Vlaanderen een decreet is dat bij een wegvernieuwing ALLE nutsvoorzieningen moeten aangepakt, geoptimaliseerd, verplaatst worden tijdens deze werken en niet meer mogen opgebroken worden de volgende 5 jaar, krijg je dus een interactie van de verschillende diensten die amper met elkaar praten laat staan de boel coördineren waardoor onnoemelijk lange uitvoeringstermijnen ontstaan.
De wegeniswerken zelf gaan meestal vrij vlotjes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Als het hier in Antwerpen is zoals op de busbanen (Pelikaanstraat, Italielei enz) lost het niks op er staan daar dikwijls auto's in geparkeerd omdat de mensen moeten kunnen leveren. En waar geen busbanen zijn staan ze net zolang in file als de gewone auto's (Boomsesteenweg enz.)
Nee, waar is de tijd van de tram (Boerentram) die snel was over zelfs langere afstanden
Met vriendelijke groeten
Peter

B_Modelbouw

Trambussen om het verkeersinfarct in Brussel op te lossen ... Dat beloofd wanneer ze in Antwerpen alles open schoppen ?!
Oh ja, dat probleem lost zich op met de lage emissie norm en dat de wagen de stad toch niet meer in mag.

Zo zie je maar dat we hier in België wel de kennis hebben die wereldwijd reeds wordt toegepast, maar we in eigen land maar
wat liggen aan te modderen.

In ieder geval vraagt dit ook weer voor de nodige infrastructuur aanpassingen al zijn ze kleiner dan met een Trambedding aan
te leggen ... Voorbeeld de bushaltes moeten langer worden. Of blijven we gewoon op de rijbaan staan (zoals je nu reeds ge-
regeld ziet met de gelede bussen) waardoor je het achterliggende verkeer mee ophoud.

Vraag is de afweging tussen zo een Trambus of meerdere Bussen te laten rijden, deze laatste kun je op andere plaatsen ook
inzetten en bij drukte kan men zo de stroom verspreiden. Liever één bus om de 10 minuten dan ne lange worst om 't uur ...
Berlijn een pracht voorbeeld.

Ook het Busbaan principe loop hier behoorlijk mis ... Met baanvakken die nergens naartoe lopen, net of de ene gemeente het
lijkt op te lossen met een mooie vier vaksbaan en bij het binnen rijden van de volgen plots herleid wordt tot een rijstrook per
richting (zorgt een trechter voor file ???).
Het wildparkeren ... Ja, In Londen slechts 30 seconden op de busbaan gestaan, om iemand uit te laten stappen, en reeds een
verwittiging.

Of het beter kan ? Iedereen heeft wel zijn bemerkingen, daarvoor zijn we nu eenmaal Belgen, klagen en zagen, 1000 meningen
en gedachten die niet met elkaar stroken, laten we nog eens een onderzoek of studie opstarten, alternatieven en vertragingen
en na 50 jaar zeggen we 't Is nog niet opgelost.

En wat als we nu eens van nul konden beginnen ...
Zouden we voor die BusTram gaan of gooien we het over een geheel nieuwe boeg en het openbaar vervoer voorzien van de Tram
Trein, goed we moeten alle beddingen aanpassen, maar dan beschik je wel over een mooi stads- en voorstadsnet.

Om mijn gezaag (zit twee maanden thuis zonder iets te kunnen doen, dan begin je wel eens nukkig te worden) af te ronden, dat
laatste alternatief van de TramTrein levert ook weer mooie modeltreintjes op  ;)
       
Parkeren   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC