Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Gebruik van Flexrail

Gestart door PietB, 21 augustus 2016, 12:09:23 PM

PietB

Ik heb een vraag over het gebruik van flexrail.
Ik gebruik Peco code 100 Flex voor mijn trambaan.

Dit is de normale situatie van een rail einde, beide staven zijn gelijk.


Als je een boog of verzet maakt dan wordt aan het 'vrije uiteinde' één van de railstaven langer.

Gelukkig klopt de natuurkunde, maar het zit soms danig in de weg.
Hoe lossen jullie dit op, het is voor mij de éérste keer dat ik met flexrail werk.

grt Piet.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PietB

Ja maar netjes is uit de hand bijna niet mogelijk.
Nu weet ik dat Roco een rail zaagje heeft en dat daar ooit ook een soort van zaagmal bij verkocht werd.
Alleen ik kan die zaagmal nergens vinden.

grt Piet.

loebaske

Piet, ik slijp dit af met een minislijpschijfje en zal eerder proberen om het net niet gelijk/haaks af te slijpen, ga enkel biels er van onderuit halen, dan een raillas en solderen, nadien kuis ik het verwijderde stukje spoorstaaf op en plaats het er dan weer onder.
Als je het niet gelijk afslijpt en wat overhoeks de railstaaf aan elkaar zet hoor je ook minder de "kedeng kedeng" van de wielen.

Hopelijk begrijp wat ik bedoel, zal anders eens een foto maken op de treinzolder....

vyncky

+1 zo doe ik het ook!

En best niet te veel mee buigen als je ze uit de doos neemt ;-)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PietB

Citaat van: loebaske op 21 augustus 2016, 12:29:44 PM
Hopelijk begrijp wat ik bedoel, zal anders eens een foto maken op de treinzolder....
Ja lijkt me een goed idee Eric.
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. ;)

grt Piet.

PietB


vyncky

https://www.fohrmann.com/de/gleisklammern-fuer-flexgleise-aus-messing-krause-klammern.html

Deze heb ik. Ik gebruik ze niet zo veel, enkel als de rail te hardnekkig tegen wringt in een bocht. of om rails paralel te leggen. (dubbele klemmen)

Ik werk meestal met een lange lat (rechte stukken) en om de regelmaat 20-30 cm vastzetten met een vijs + kuipje

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Chrisrail

#9
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PeterC

Groetjes, Peter


loebaske

Die railklemmen gebruik ik niet, teken het af met een fijne witte stift, haal dan het spoor een hand hoogte naar omhoog en slijp dan de rest van de railstaaf af, als je het plat afslijpt heb je zowiso een schuine kant aan de railstaaf..

Hier een min of meer een foto van men bedoeling om het niet haaks op elkaar afslijpen..
hier zijn niet opnieuw biels onder geplaatst, omdat het onzichtbaar gedeelte is en toch een deel
ingebed word...





Om de biels er weer onder te kunnen leggen snij ik die vlak...zie het verschil



Hopelijk geraak je er aan uit Piet..


PietB

Ik denk dat ik de klemmen van Peter ga namaken, goede tip Peter!

Eric, waar soldeer jij de railstaven mee?

grt Piet.

loebaske


Met gewoon soldure, niet te fijn anders duurt het te lang en maak je kans dat de biels smelten en enkel langs de buiten zijde...

Klaas Zondervan

Die railklemmen en andere hulpmiddelen zijn misschien handig, maar ik heb er geen behoefte aan.
Ik leg zo'n stuk spoor eerst droog op zijn plek en bepaal dan waar er moet worden ingekort. Dan knip ik de spoorstaaf af met een gewone zijkniptang, iets te lang, en daarna vijl ik het einde vlak op de juiste maat. Overgangen leg ik juist wel haaks tegenover elkaar, waarom zou je dat kedeng kedeng niet mogen horen? In het echt doen ze dat toch ook zo?

Als het stuk op maat is gemaakt smeer ik met een getande spatel een strook houtlijm op de ondergrond, spoor er op en dan uitrichten. Rechte stukken langs een lat, bogen langs een vooraf getekende hartlijn. Omdat houtlijm relatief langzaam droogt heb je zeker 10 minuten de tijd om te corrigeren.

Raillassen gebruik ik niet, gewoon de railkoppen recht tegenover elkaar en het blijft vanzelf liggen. Eventueel een railspijkertje er tegenaan.
Met doorsolderen van raillassen moet je oppassen. Als je zo te grote lengtes maakt krijg je spoorspatting.