Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

dani

yup, thanks Frans.  Hoe fijner, hoe beter is inderdaad de leidraad .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DWL

Het is maar hoe je het bekijkt, maar ik heb in het verleden al verschillende materialen uitgeprobeerd in de tuin en heb uiteindelijk gekozen voor een eenvoudige oplossing, die een snelle bouw toelaat en ook voldoende stevigheid geeft om vele jaren mee te gaan, buiten in de tuin.
En daar bovenop is het ook nog wel  één van de goedkoopste oplossingen, dus dat is wel meegenomen.
Al die speciale houtsoorten en producten voor behandeling komen bij mij niet meer in aanmerking.
Een lagergelegen spoor tot max 5 cm hoogte ( basisspoor -station ) leg ik op stenen, snelbouw, betonklinker of iets dergelijks.
Daar bovenop komt een plaat in styrodur ( isolatieplaat in hardschuim - ik maak er ook huisjes mee ! ), die Min. 2 cm dik is, maar je kan ook dikkere platen gebruiken voor grotere opppervlakken bvb van 3 of 5 cm, niet echt noodzakelijk, eigen voorkeur ( bij mij is het meestal 2 cm ).
Deze platen werken of trekken niet maar moeten alleen een beetje afgeschermd worden voor direct watercontact, want op horizontale vlakken blijft het water staan en dat kan met verloop van tijd wel gaan inwerken op de plaat.
Je kan het schilderen met een goedkope acryl verf, maar zelfs dat vind ik overbodig, leg er gewoon een anti-wortel doek over en maak deze vast in de grond, naast het spoor zodat je ook een schuine berm krijgt aan beide zijden van het spoor.
Dit kan je later dan afwerken met bvb een laagje cement, dat zich na droging zal vastzetten in de gevlochten structuur van de anti-wortel doek en dan samen een stevig geheel zal vormen.
Aan beide zijden, naast het spoor leg je een opstaande boord met het cement van Max. 1 cm hoogte ( hoogte van de dwarsliggers ), zo kan je nadien ook tussen je dwarsliggers fijn grind gaan strooien en die opstaande kant belet dan ook dat het grind van de helling gaat schuiven, je hoeft het ook niet vast te kleven, zodat de sporen zelf nog wat bewegingsvrijheid hebben, wat van belang is voor het uitzetten en krimpen van de railstaven volgens de buitentemperaturen, wel belangrijk voor een buitenbaan.
Ga je hellingen aanleggen of hoger gelegen delen, dan werk ik met PVC-buisjes van 32 of 40 mm doormeter, die ik dan 20 tot 30 cm langer zaag dan de hoogte boven de grond, zodat ik ze dan in de grond kan kloppen.
Dan verbind ik deze paaltjes met gewone "panlatten", niet behandeld ( want ze komen niet rechtstreeks in contact met water, zo liggen ze ook op een dak onder de pannen ), daar bovenop komt dan de strook styrodur van 2 cm en daarover weer de anti-wortel doek en later de afwerking met cement of dergelijke.
Dit werkt voor mij prima en staat al ruim 10 jaar buiten, zonder problemen, terwijl met eerste stukken met betonplex ( van 20 mm en behandeld aan de zijkanten-zaagsneden ) het al lang heeft opgegeven .
Heb je interesse in dit systeem, dan kan ik je nog meer informatie geven.
Lucien

dani

Een heel gedetailleerde beschrijving en ik den wel dat ik dat ga proberen voor de sporen op grond niveau en de zweven de delen op pvc buis ha ik ook al overwogen...

Hartelijk dank voor deze info,  dat is nuttig !  Heb je toevallig ook ergens een paar fototjes ?  Dat zou helemaal super zijn
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DWL

Citaat van: dani op 27 november 2016, 11:42:48 AM
Een heel gedetailleerde beschrijving en ik den wel dat ik dat ga proberen voor de sporen op grond niveau en de zweven de delen op pvc buis ha ik ook al overwogen...

Hartelijk dank voor deze info,  dat is nuttig !  Heb je toevallig ook ergens een paar fototjes ?  Dat zou helemaal super zijn

Dani, ik ga eerst even in mijn docu zoeken, maar ik heb wel wat foto's en schetsen, nog even geduld !
Lucien

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976

Lucien zijn oplossing lijkt mij ook simpel en doeltreffend, altijd leuk als je die twee eigenschappen in iets kan combineren.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

argilla

gebruik voor het tuinspoor al ruim 12 jaar betonblokken in de grond.   Ongeveer 3 cm  ( naargelang de glooiing van het terrein) boven het grondopp. afboorden doe ik met  ( Gamma) betonboorden van 6 cm dikte. De  bovenkant van de boording komt gelijk met de bovenkant sporen. Bogen zijn 10 feet min. Onder de sporen een dun laagje asfaltpapier ( zetting opvangen)  Nooit problemen gehad. Als ballast gebruik ik fijne grind ( aquarium grind ( Pelckmans Lommel)  en dit wordt dan samen met de sporen en de verborgen kabels vastgelijmd  met watervaste houtlijm ( recept van lijm en water en oppervlakte breeker i.d.g autochap. daar zitten al opp breekers in ) .


Geel mol kan der aan.... hond en katten kunnen geen sporen verplaatsen door erover te lopen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

vooral dat laatste is belangrijk als je zoals ik een Beagle in de tuin lopen hebt, en de katten van de buren ook regelmatig  op doortocht zijn..   Thanks  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DWL

#53
Hier dan een schets voor de aanleg van sporen op stenen of blokken ( lage berm op de grond ).

Deze schets is voor hoger gelegen stukken, zoals bermen en viaducten, die dan ook even met aarde of andere materialen kunnen opgevuld worden, maar ook met die Anti-worteldoek worden bekleed ( niet op de schets te zien ).
Asfalt papier kan ook gebruikt worden bovenop de styrodur plaat, is een perfecte beschermer, maar dit is dan wel een duurdere oplossing, zeker voor grotere modelbanen, maar dat is een eigen keuze.

Ikzelf gebruik niet al te fijn grind, dan hoef ik het niet te lijmen, terwijl heel fijn grind wel mooier oogt, maar dit moet je lijmen, want bij een felle regenbui zie je het anders gewoon wegspringen.

Om de sporen op hun plaats te houden kan je er een houtschroef in draaien ( ik gebruik meestal een gyproc-schroef, die heeft een grovere draad met grotere spoed en zet zich gemakkelijker vast in de styrodur ) ... Opgelet ! met de hand indraaien, anders gaat die al snel doordraaien in het zachte materiaal.
Het geeft zo voldoende steun aan het spoor, zodat het niet meer gaat verschuiven, maar geeft anderzijds de mogelijkheid om nog wat te bewegen, bij het uitzetten of krimpen van de rails, een belangrijke factor op de buitenbaan, zeker indien je met langere rails werkt en ook met flexrails, die tot 3 m lengte geleverd worden.

Alle bermen, hier op de foto's, zijn met cement afgewerkt en hier nog erg nieuw en wit, zodat je ze in het begin wat kunt bijschilderen, maar later worden ze automatisch grauw-grijs en komen er zelfs mossen op staan ( kan je altijd verwijderen indien niet gewenst ).
Lucien

loco

Bedankt voor het overzichtelijk delen van deze nuttige informatie. Heel inspirerend.

De foto's kan ik gelukkig zien door de link op een nieuwe pagina te openen. Rechts klikken en selecteer 'afbeelding openen op nieuw tabblad'. Dan opent fotobucket.

DWL

Bedankt Loco, ik wilde de foto's rechtstreeks tonen, maar heb blijk iets fout gedaan,ga dit nog proberen recht te zetten !
Lucien

dani

hartelijk dank voor deze nuttig info.    Dit apprecieer ik zeer zeker !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Lucien, je hebt html-pagina-verwijzingen gebruikt in je img-tags.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DWL

Ik heb het gevonden, nu heb ik ze direct kunnen plaatsen, Bedankt Gerolf !
Lucien

dani

#59
En vooral JIJ  bedankt om de info te delen Lucien.   Een vrij makkelijke, snelle en zo te zien duurzame manier.  En goedkoop, want ik heb nog eco cheques liggen, dus straks naar de Hubo om Styrodur en enkele van die groene panlatten :-)

Wordt vervolgd :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.