Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

stevend

hoi Danny , je ijzer zou ik niet laten uitsteken buiten je beton . Reden hiervoor :
ijzer roest in water en laat je beton dan springen .

SuSke

Net zoals slecht verdicht beton, of beton met een verkeerde samenstelling of met te veel water aangemaakt beton dat ook doen.
Ofwel maak je goed ofwel zorg je voor een goede en permanente bescherming (een blad roofing is geen permanente bescherming in casu)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

na nog even nadenken en puzzelen, denk ik dat ik zal gaan voor "voorgegoten" beton platen van ofwel 60 cm ofwel 120 cm lang,  15 cm breed en 4 of 5 cm dik  met daarin op regelmatige afstanden een opening voorzien voor het bevestigen op palen dmv draad bouten, waarvan de koppen dan verzonken zitten in het beton.

De versteviging ga ik doen met betonijzer en kippegaas (een soort wapeningsnet) en aan 1 kant komt het betonijzer er 20 cm uit, terwijl aan de andere kant een opening voorzien is, zodat ik de modules aan elkaar kan koppelen door de uitstekende pinnen in de gaten te steken.   Een beetje zoals je rails aan elkaar zet met raillassen maar dan "inwendig" in het beton.  als volgende stap voorzie ik het maken van een herbruikbare gietmal voor  de rechte stukken, alsook eentje voor  een  R1  en een R3 bocht stuk van resp  30, 60, 90°  en van  22.5, 45, 67.5 en 90°
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Dani, mijn 2c€ (kan het echt net laten ;) )

Gebruik geen kippengaas maar zoek in de bouwmarkt minstens naar netten die in de chape geplaatst worden of metselwerkwapening
Dat zijn draden van 2,5 tot 4 mm diameter en een maas van 50mm.
Leg zo 2 stukjes net geschrankt in je bekisting, dan zal je plezier hebben van je betonnen plankjes.
Kippengaas is geen wapening. Het houd de boel een beetje bij elkaar.

De manier van koppelen zoals je ze beschrijft is ook om problemen zoeken.
Door de uitzetting en krimp gaat er water in de voeg komen en gaat je betonijzer roesten, met alle gevolgen van dien.
Je bent beter om op de naad van elke plaat de steun te voorzien met een breed steunbalkje en je betonplankje vast te zetten tussen 2 alu-plaatjes waarvan het onderste in je paaltje vast zit en het bovenste met boutjes vasttrekt.

Succes ermee

(even voor de goede orde: volgens de norm moet beton of mortel die buiten gebruikt wordt minimaal een laagje beton/mortel van 25mm hebben boven de dikte van de wapening. Dit om aantasting van de wapening door waterinfiltratie en chemische erosie (carbonatatie) vanhet beton te vermijden)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

ok, daar kan ik mee verder werken.   Bedankt voor de tip.
Inderdaad, je hebt gelijk over het kippengaas en het roesten van het betonijzer.  Ik zal eens nazien of er chape netjes zijn.
Het ondersteunen op elke naad was ik sowieso al van plan, dus dat zit wel snor :-)


Die  "2 cents" zijn zeker welkom Frans,  het is nuttige info en op een opbouwende manier meegegeven, dat apprecieer ik zeker.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

nog even iets nieuws in het draadje gooien ...

Ik was op zoek naar "licht beton" voor het bouwen van bruggen en viadukten en kwam een paar terrmen tegen zoals   "IsoBet / Styrobet"  en  "ArgexBeton".
Eigenlijk beton maar met in plaats van steentjes/keitjes er in dan wel met respectievelijk  isomo (styreenschuim) of  Argex (bruine ge-expandeerde klei korrels) er in.
Dat zijn lichte (gewicht) beton soorten die vaak gebruikt worden als ondervoelr maar ook in bepaalde verhoudingen als struktureel beton.
Aangezien ik een paar boogbruggen / brug-bogen zal moeten  gieten  vroeg ik me af of dit een optie zou kunnen zijn.  Heel veel gewicht komt er sowieso niet op.

Persoonlijk zou ik eerder opteren voor argexbeton dan voor isobet voor structuurelementen, maar als "spoorbed"  in het gazon denk ik dat het isobet ook zijn waarde heeft.

Enige ervaring hiermee ? 


http://www.argex.eu/nl/nl/toepassingen/beton/algemeen.html

http://www.pirobouw.com/site/nl/isolerende-mortels/isobet.aspx
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Dani, ik heb ondertussen ervaring met argex. Wel in de gewone bouw. Ik heb het gebruikt bij het maken van een badkamervloer op de eerste verdieping, bovenop een reeds bestaande constructie. Gekozen voor Argex vanwege het lichtere gewicht. Eerst argwanend, want 'die bruine bollekes zitten ook in onze plantenbak' reactie van mijn madam en het eerste zicht als de bollekes dan ook gestort werden. Na vermenging met de mortel had ik er al meer zicht op. Nu drie jaar later nog steeds tevreden van!

dani

aha, dankjewel...   dat wilde ik horen.    Natuurlijk, wat ik er mee wil doen is buiten in weer en wind.
Ik had initieel ook dezelfde bemerking van die plantenbak, maar het blijkt wel degelijk materiaal te zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Een professionele noot  :-[.

Dani, let aub op met het BUITEN-gebruik van deze lichte betonsoorten.

Het gegeven voorbeeld als ondervloer in een badkamer is een typische BINNEN-toepassing, totaal niet vergelijkbaar met wat jij wil doen.

Ze zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde principe, nl. gesloten harde granulaten vervangen door lucht, al dan niet ingesloten in een porues of minder poreus geheel (argex-korrel of isomobolletje).
De problemen buiten zijn WATER en VORST. Het volume van water neemt toe wanneer de temperatuur onder de 4°C daalt. Zolang het water weg kan (dus nog niet bevroren is) is er geen probleem. Als het wel bevroren is, barst je beton open. Resultaat: afschilferend beton en later corrosie van de wapeningen.

Deze betonsoorten kunnen inderdaad gebruikt worden voor "structurele" elementen, maar men vertelt er niet bij dat de afmetingen en draagkracht van deze elementen ook aangepast werden. Corrosie van wapeing in dit soort elementen is dan ook (spijtig genoeg) legio.

Als je het wil gebruiken, zorg dan zeker dat je voldoende cement gebruikt en kleine korrels. Ook zorg je best voor een degelijke afdichting van het oppervlak.

Voor het gebruik van brugbogen is er geen probleem wat betreft de draagkracht. Het principe dat gebruikt wordt zit hem in het vormen van drukbogen om de belastingen naar de funderingen te leiden.
Wil je het materiaal gebruiken als brughoofd van boogbruggen, hou dan rekening met de belasting die je op de rand van je construcies zal krijgen waardoor het beton kan afspringen (als je opleg te kort bij de rand zit).

Het boeltje gewoon in open lucht in het gazon te leggen, geeft mij toch een beetje de creeps. het is en blijft een open en poreuze structuur met alle gevolgen van dien in combinatie met water, zand, mossen, zaden,...

Mijn mening, voor wat ze waard is  8) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

geloof me ze is heel veel waard Frans !!!

Daarom dat ik mijn "denkpiste" hier ook eerst eens opgooi alvorens er mee aan de slag te gaan.  Daarom ook dat ik in vorige post zelf al aanhaalde "in weer en wind" omdat ik daar toch inderdaad  wat bang voor ben. 

Ik waardeer dergelijke input heel hard
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Als spoorbed in het gazon zie ik geen reden om lichtgewicht te gebruiken. Je grond/gazon kan dat gewicht toch makkelijk aan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

inderdaad in het gazon wel hee Gerolf, en daar is weinig probleem mee, maar er zijn ook "zwevende" stukken.
Het spoor komt van op 1m10 hoog uit het tuinhuis en overbrugt een afstand van 8m  aan het terras.
Uieindelijk tegen dat het op bestemming is  (de "baan")  is het niveau nog 55 a 60 cm  (mijn tuin helt nogal af).  Dus ik moet zowat 45 cm zakken vooraleer de baan op "grondniveau" zit.  (hopelijk snap je de uitleg, de begane grond ligt achteraan het terras een stuk hoger dan vooraan dus).    Die 45 cm betekent dus  een slordige 15 meter aan 3%  of  12 m aan 3,5%.   Het eerste stuk (8m) vang ik op met  "tuinhout" langs de schutting.  Als op termijn blijkt dat dit krom trekt of rot, wordt het vervangen.  Geen ramp, het komt op "konsolekes" te liggen.

De laatste 4 a 7 meter echter zweven boven het gazon.  en daar twijfel ik tussen  dezelfde houten constuctie ofwel beton. (of een muurtje metselen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik zou zo min mogelijk verschillende materialen door elkaar gebruiken (uitzettingsverschillen en zo)
Een betonnen "viaduct" lijkt me daarom op termijn het beste  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

wel ja dat dacht ik ook, maar dan ook alles in hetzelfde soort beton  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Dani,
Gebruik voor dat soort constructies eerder een mortel met redelijk grof zand in plaats van de traditionele keitjes. In de DIY vindt je waarschijnlijk wel steenslag met een redelijk kleine korrelafmeting. Ik zou zeker niet hoger gaan dan 12mm als maximale korreldiameter.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.