Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

SuSke

Dani wil ze dan ook boven de grond gebruiken. ;)
En als hij ze horizontaal legt als basis voor zijn baanbed, loopt het water er gewoon af  ;)
En ook de paaltjes eronder staan lekker droog boven de grond.
De eventuele plankjes naast de paaltjes dragen de betonplex en staan ook lekker beschut en in de wind om te drogen.
Volgens mij staat dat er voor jaren, tot Dani het een beetje beu gezien is en er verandering in brengt.
;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Snobby Crash

Alle materiaal zet uit, en zeker in je tuin...
Heb helemaal geen ervaring met buiten banen, maar ik denk dat er maar
één materiaal is wat je goed kan gebruiken bij een buitenban en dat is gewoon
een bekisting maken, en volstorten met beton, en nadien bekisting weghalen natuurlijk...

Hoe zijn trouwens onze huidige bruggen, overspanningen enz gebouwd...
inderdaad beton ! Wel versterkt met de nodige bewapening !

Als ikzelf een buitenban zou bouwen, ik zou ze in beton leggen....
Maar alsnog ben ik geen buiten rijder, maar heb een simpele baan op mijn
zolder, waar je ookrekening moet houden tussen winter en zomer uitzettingen !!!

Geert


dani

De combinatie van buis en betonplex zie ik wel zitten...

Bedankt voor al de nuttige tips , ik kan er mee aan de slag ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

stevend

als je hout vlak gaat leggen , blijft er altijd water op staan ! zeker als daar nog sporen op liggen , dit "zuigt" het water op als het ware .
Denk dus niet dat dit afloopt .
In ieder geval is een degelijke (financieel duurdere) investering een betere optie dan een half bakken net niet oplossing , waarbij je plezier
rap overgenomen wordt door ergernis .
Wat hout betreft zou ik daarvan afzien . Reden : kromtrekken , opzwellen , minstens enkele malen per jaar oliën , eventueel bitumen opsmeren om
het toch wat langer vol te houden ,... Waar zijn we dan mee bezig !
Beton en aluminium ( bewerk ijzer ) lijkt mij inziens het best te gebruiken .
Maar bespaar niet op je basis ! 

dani

thanks Steven... duidelijke taal :-)

Anderzijds zie ik het niet echt zitten om een betonnen muurtje van een dikke halve meter hoog op te trekken...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

stevend

Je kan eventueel die pvc buizen gebruiken en opvullen met beton . Vergeet geen sokkel ( voet ) in beton te gieten ; daarover kan je tot tegen je buizen gras laten groeien . Voor je plat draagvlak kan je gebruikmaken van alu profielen of op voorrand gegoten betonnen stukken al of niet gewapend ( dan moet je wel eerst uitreken om hoe ver de palen zullen staan ) .  Die palen zelf moeten nu niet zo dik zijn he .
Misschien eens contact maken bij mensen die al ver gevorderd zijn  en een bezoekje brengen , steek je meestal veel van op .

1op32

De enige houtsoort die 'echt' bestand is tegen vocht is Azobe gelukkig de laatste tijd makkelijk verkrijgbaar.
Deze balkjes zijn bestand tegen jaren en jaren onderdompeling in water of in vochtige grond.
Ter info sluisdeuren worden gemaakt van Azobe alsook de rambalken voor bruggen en de balken tegen de kade om schepen tegen aan te meren.
Als je Azobe balkjes gebruikt hoef moet je jezelf de eerste 100 jaar geen zorgen te maken, wel inox schroeven gebruiken.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Momenteel denk ik dus aan het volgende...

Een Sanitair buis van 50mm ongeveer 40 cm diep de grond in en 50 cm bove de grond
Miden in de buis een staaf betonijzer die nog es 20 cm dieper de grond in gaat
De buis opvullen met snelbeton
Een buis van een maatje groter die er over schuift (regelbare hoogte) en waarop de bedding komt
Bedding in ongeveer 3 cm dik beton, gegoten in een bekisting en met wat wapening (kippengaas) er in.
Steunpaaltjes om de 50 cm, beton stukken max 2m lang


Op elk punt waar eer paaltje zit, een extra "voetje" onder het beton waar de buis in vast zit, dus een verdikking van 3 cm naar ongeveer 8 cm.
Om de buis vast te ztten in he beton worden er een paar stalen nageltjes in gestoken die in de verdikking in het beton komen.


Lijkt me redelijk solide en toch handelbaar...  Ik kan een paar gietmallen maken voor het beton en die hergebruiken.  Een rechte en eentje voor bochten.    Mallen uit betonplex zullen zeker meerder keren kunnen gebruikt worden....  En daar waar de buisjes zitten, kunnen makkelijk draden en kabels doorgevoerd worden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik ken weinig of niets van de aanleg van tuinbanen,
  maar mijn buikgevoel zegt me om zo min mogelijk materialen te combineren:
Invloed van "buiten" is vocht/droogte, warmte/koude, UV, ...
  en elk materiaal reageert daar anders op  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

track 29

beste
zeker geen vuren in geen enkel opzicht!heb zelf al mijn vurenhout moeten vervangen.
heb een railbedding in betonplex al een paar jaar in gebruik en nog steeds goed,wel de kanten beschermd met silicoon en aluminium L profiel,bovenkant met steenslag.
Tuinbaan op een verhoog?gewoon regenbuis van 100 (wel de dikke gebruiken,niet de dunne  goedkope),in de grond
met beton verankeren komt nooit niets aan. Rijbaan? 1 van de beste materialen is HPL zoals trespa sterk watervast
alle kleuren maar duur( te vinden in kleinere overschooten)

Peter

Denk dat degene die hier ieder jaar zijn tuin, met zijn tuinbaan opensteld voor de bezoekers je zeer goede raad kan geven.
Met vriendelijke groeten
Peter

ardjoena

Mijn buitenbaan ligt nu meer dan 10 jaar.
Als paaltjes heb ik bankirai van ongeveer 70X70 mm en 1.2 meter lang
Bovenaan zijn rond elke paal 2 bankirai planken van een 15 cm lang en ongeveer 8 cm hoog geklemd met 2 rvs draadstangen.
Op die manier kan de hoogte ( beperkt) en de hoek geregeld worden. Hier zijn dan betonplaten met een breedte van 18 cm op geschroefd.
Die betonplaten zijn eerst bekleed met roofing. Met een brander er opgebrand. De zijkanten van de roofing hangt een 3 cm onder de betonplaten. Op die manier kunnen de druppels water niet tot aan de betonplaat komen. De onderkant van de betonplaat is niet behandeld.
Bij de rechte stukken kan de roofing in één stuk , in de bochten moet je de zijstrippen apart aanbrengen. Belangrijk is dat alles goed dicht gebrand is.

Dirk
 

SuSke

Voilà, zorg dat je voldoet aan het eerste en belangrijkste principe bij houten constructies: ventilatie en luchtdrogen.

De balken in de daken van oude boerderijen zitten er zo al veel langer dan menige tuinbaan zal blijven staan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.