Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

dani

euhhhh.... neen die kende ik niet en dankzij jou nu wel .

Hartelijk dank Marino !!
Ik heb me meteen aangemeld als kandidaat lid
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een dikke 2 jaar na de laatste post werd het toch wel eens tijd om hier aan verder te werken.

Ik had al wel de brug gelegd met "onderbouw"  zoals Lucien dat aangaf en dat is best ok !

Maar voor de rest van het tuinbaantje twijfelde is aan de ondergrond.    Gewoon "aarde" met een worteldoek ? daar groeit het onkruid hier gewoon doorheen.
Beton ?   Dat is zo een heel gedoe en wordt duur.

Het is uiteindelijk een "palletten terras" geworden.
Van gebruikte Europalletten (best wel zwaar en stevig) maak ik een houten terrass structuur met daaronder een vijverplastiek (dikke folie waar niks mag door komen).

Die palletten worden aan elkaar vastgemaakt tot een stevige "vlonder" vloer.   En daar komen de sporen op.  Afwerken gebeurt dan met grasmat en plantenbakken.

Begin met de palletten




Maak ze stevig aan elkaar vast



Laat je voorbereidend werk inspecteren door de hond !



wied gras en onkruid !



Leg de eerste  palletten op hun plek, nadat je eerst de folie gebt gelegd.



Vul aan tot je palletten (voorlpig) op zijn.



Breng de sporen ter plekke en Laat de plaatsing inspecteren door de bouwheer !


Begin met de aanleg van de sporen




Laat nogmaals controleren !



Leg de rest van de sporen en ga dan op zoek naar meer palletten  (ik mis er nog 16)  om verder af te werken.



en ga dan eerst eens een drukje doen....




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BR-59

Tja, hout op niet doorlatend kunststof en dan daar een grasmat op, betekent wel hout dat nat wordt en niet meer droogt en dus behoorlijk snel gaat rotten. Hoelang moet de baan blijven liggen?

Johnnytrein

amai verwacht jij die 2 rollen op te gebruiken ? :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

Citaat van: BR-59 op 06 september 2019, 18:09:23 PM
Tja, hout op niet doorlatend kunststof en dan daar een grasmat op, betekent wel hout dat nat wordt en niet meer droogt en dus behoorlijk snel gaat rotten. Hoelang moet de baan blijven liggen?
Ze gaat sowieso geen 100 jaar blijven liggen en er wordt gezorgd voor afvoer van het water van de folie.  De grasmat komt ook niet over de hele oppervlakte.

Als er mensen zijn die het hout willen komen vervangen door beton met wapening en dit willen sponsoren en aanleggen die zijn meer dan welkom !    Momenteel geen budget hiervoor wegens zware kosten om gezindheidsredenen, maar toch wil ik een treinbaan al is het dan maar een "Teppich-Bahn".   Beter dan niets en die treinen laten stof vergaren .

#Johnny:   Het zou wel eens kunnen want af en toe krijg ik hier wel eens het vliegend sch@@@@ van wat ik her en der lees

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

anti -worteldoek en kiezelstenen  had ook een alternatief kunnen geweest zijn

BR-59

#81
Het was ook niet  mijn bedoeling uw portemonnee ter discussie te stellen. Mag ik u dan wel adviseren de houten palletten op de hoeken op stoeptegels te leggen? Dat gaat in ieder geval schelen.
Verder hoop ik dan de financiële last binnen uw gezin aflopend is en er licht schijnt aan de horizon.
Wat beton ed. betreft, zelf moest ik een stuk bestraten, maar zodanig bestraten, dat het waterschap mij niet ging belasten met extra vierkante meters verharding. Ik ben toen gaan schuimen op Marktplaats op 'gratis stoeptegels'. Via een vriend een tegelknipper geleend en de tegels gehalveerd. Deze met de geknipte kant naar beneden geplaatst en tussen de tegel een 1 cm dik latje gedaan uit een afvalcontainer op een bouwplaats (met toestemming).
Zelf heb ik ook nog een LGB-spoor liggen en wil ook hiervoor de halve stoeptegels gaan gebruiken om een fundering voor het spoor te maken. 

Chrisrail

#82
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter



Chrisrail

#85
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Floris

...of vergeet de fatsoenlijke ondergrond, kledder t spoor gewoon neer en laat t een beetje ondergroeien. Moet je eens kijken wat een sfeer dat oplevert: https://www.youtube.com/watch?v=1VGOFayWW9w
en als het te irritant wordt....
https://www.youtube.com/watch?v=RAI1SRmYtIc

Rangeerduivel

Ook hier weer geldt "Google is uw vriend"...!
Ik heb dat gedaan maar nergens staat een prijs vermeld daar die uiteraard afhankelijk is van het aantal dat je koopt/bestelt.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi3hvOjnr7kAhWFL1AKHUBJBNgQFjACegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.chep.com%2Fbe%2Fnl%2Fconsumer-goods%2Fplatforms%2Fpallets&usg=AOvVaw01uYIbuy6ehkIIqYvJKMal
Om een idee te geven, ik ben gestopt met werken in 2010 en toen hadden houten E-pallets (80x120cm) zo ongeveer 17€ inruilwaarde...
Dus spotgoedkoop zou het ook niet zijn, maar bedenk wel dat deze in kunststof eeuwig en drie dagen mee gaan!

;)

dani

Citaat van: BR-59 op 07 september 2019, 09:22:36 AM
Het was ook niet  mijn bedoeling uw portemonnee ter discussie te stellen. Mag ik u dan wel adviseren de houten palletten op de hoeken op stoeptegels te leggen? Dat gaat in ieder geval schelen.
Verder hoop ik dan de financiële last binnen uw gezien aflopend is en er licht schijnt aan de horizon.
Wat beton ed. betreft, zelf moest ik een stuk bestraten, maar zodanig bestraten, dat het waterschap mij niet ging belasten met extra vierkante meters verharding. Ik ben toen gaan schuimen op Marktplaats op 'gratis stoeptegels'. Via een vriend een tegelknipper geleend en de tegels gehalveerd. Deze met de geknipte kant naar beneden geplaatst en tussen de tegel een 1 cm dik latje gedaan uit een afvalcontainer op een bouwplaats (met toestemming).
Zelf heb ik ook nog een LGB-spoor liggen en wil ook hiervoor de halve stoeptegels gaan gebruiken om een fundering voor het spoor te maken. 

Het was nu ook niet mijn bedoeling om je te schofferen met mijn antwoord, want ik begrijp je bezorgdheid wel, en apprecieer je post dan ook wel.
En de tips die je nu geeft zijn welkom.     Het is me nu vooral te doen om toch IETS te hebben dat kan rijden, na enkele jaren "aanmodderen".
En dat ga ik zo goedkoop mogelijk doen.    De palletten heb ik vrij goedkoop  en dus het is zeker geen financiële aderlating voor een tijdelijke oplossing.
De portemonnee zal het wel overleven, ik heb wat reserve, maar medische kosten zijn altijd dringend(er) en daar bovenop een  kleine 7000€ voor vernieuwing van het plat dak op de keuken en badkamer, is even een "domper".     Ach, geld moet rollen hee .

En voor de andere tipgevers : ook bedankt, ik ga er wel wat uit halen denk ik .

Toch enkele bemerkingen :

1. ik heb inderdaad e plastic p&alletter overwogen , maar DUUR , moeilijk te vinden en je kan er niet in vijzen zoals in een houten pallet  :)
2. worteldoek en kiezel houdt het onkruid hier niet tegen , heb het gebprobeerd en het groeit er gewoon doorheen, zelf met 2 lagen
3. Palletcentrale heeft inderdaad groot aanbod.   Ik heb intussen een firma gevonden in Hamme waar ik ze voor 10€ per stuk kan afhalen.   daar kunnen ze niet tegen op :)
4. gewoon neerklideren was mijn eerste ide, maar mijn tuin is licht afhellend en heeft putten en bulten....   dus ik moet sowieso een vlak  spoorbed aanleggen.   En ik heb niet de tijd om vaak in de tuin te gaan onkjruid wieden, dat schiet er al eens aan in.
5. er wordt wel een afvoer voorzien voor het water ....


Dus toch allemaal bedankt voor de suggesties en reakties.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BR-59

Mijn lief is een paardengek, dus moest er ook een raster komen, waarachter de paarden verblijven. Hiervoor heb ik palen gebruikt van gerecycleerd landbouwplastics. Deze palen worden ook wel - in grotere en dikkere maat - gebruikt voor aanlandingswerken in de waterbouw. Om vijzen te gebruiken is het voorboren een must. Ongetwijfeld zal dit bij kunststof palletten hetzelfde zijn.
Wat de kosten betreft, kunststof palletten hebben geen eeuwig leven en worden soms tegen billijke prijzen aangeboden als palletten met overduidelijke gebruikssporen.
Op deze wijze heeft mijn lief voor nog geen 100 euries 6 visveiling kratten bemachtigd, welke weer ingezet worden voor het voeren van hooi.

Maar ik begrijp uw wens on de stoflaag te verwijderen van uw hobby. Dan eerst maar zo en later beter.

@ Floris: Het tweede filmpje is natuurlijk briljant.