de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

dani

Ja, naast de H0 bug heb ik sinds een paar maand ook de G mikrobe.

Alles begon met een "foute bestelling", toen ik een Piko Taurus E-lok bestelde via eBay voor een "mooi prijsje".
Ik dacht een H0 digitaal met geluid te hebben gekocht, maar bij nader kijken bleek het een analog G lok te zijn voor een ronduit belachelijke lage prijs, en fabrieksnieuw.   Hij ging ofwel weer in de verkoop, ofwel op de schouw als siertreintje... nou ja, 71 cm lang ...  4 kilo...


Ik heb intussen in de tijd dat ik het "ding" heb, al een eigen WiFi sturing gemaakt (zie ander topic) en ben nu bezig aan het kijken om een baantje in de tuin aan te leggen.    Geen grote baan met toeters en bellen, maar een soort  "dubbele ovaal"  met wat extra bochten, een paar wisselkes en een "uitvalspoor" naar het thuinhuis waar een aantal opstelsporen worden aangelegd.


Ideetjes voor baan zijn welkom...   Niet te groot en niet te moeilijk aub.

Ik heb momenteel een 24 tal R1 bochten  (R600mm) en een groot aantal R3 bochten (R1175mm), alsook 2 linkse 30° wissels, 2 rechtse 30° wissels en 2 Rechtse"  22,5°0 wissels plus een  pak rechte sporen van 600mm.   


De 2  rechtse 22,5° wissels gaan in het tuinhuis zorgen voor in totaal 3 opstelsporen.   De andere 4 zijn dus  "beschikbaar" maar er moet rekening gehouden worden dat 1 rechtse al gaat dienen om van de "hoofdbaan" af re rijden naar het tuinhuis en dat van binnenste naar buitenste spoor moet kunnen gereden worden (dus bvb met de 3 linkse wissels).    Liefst GEEN keerlussen, want mijn zelfgemaakte systeem gebruikt een permanente 24V  gelijkspanning op de sporen die niet van polariteit wisselt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf



Geen keerlus, maar een keerdriehoek ? (eenvoudig omschakelbaar)
De ovaal zou je nog kunnen vervangen door een hondenbeen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

mmm, niet slecht...  wel enkele extra wissels natuurlijk.
Ik had er wel vergeten bij te melden dat het tuinhuis 9 m van de eigenlijke baan af staat, en de treinen dus helemaal langs het (nog in aanleg zijnde ) terras moeten.  Die 9 meter spoor is meteen het  "paradespoor" waar de trein een hele tijd zichtbaar is.
De baan gaat op ongeveer een 50..80  cm van de grond komen (afhankelijk van waar je meet).

Ben zelf ook even aan het schetsen geweest ...  Een berijdbaar stuk met 3 niveaus, een lange  rechte enkele baan naar de opstelsporen in het tuinhuis en 2 lussen in elkaar die mekaar kruisen en de ene lus kruist ook zichzelf nog eens.  te druk ???   tips en tricks zijn welkom !!

1. totaal overzicht van de baan ...   


2.  de layout in 2D met kleuren code


3.  een 3D overzicht van de dubbele lus



De kleuren  in de 2d tekening zijn als volgt :
- groen  :  binnen lus die daalt naar niveau -1 (tunnel) en dan weer stijgt
- lichtblauw = niveau 0 buiten lus met station
- donkerblauw = stationsspoor niveau 0
- geel = dalend spoor
- oranje = stijgend spoor
- rood = wissels
-





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#3
Van "hoofdbaan" naar  tuinhuis zal dus "in achteruit" moeten gebeuren.
Van buitenspoor naar binnenspoor kan in vooruit, terug moet in achteruit wegens maar 1 wisselpaar aanwezig.
In "normaal bedrijf" rijden de treinen elk apart op buitenspoor of binnenspoor hun rondjes.

Wanneer er van trein gewisseld wordt gebeurt dit manueel , een beetje zoals rangeren.


Afmetingen :
-- hoofdbaan ongeveer 3m50 bij 3m50
-- opstelsporen in tuinhuis ongeveer 2m70 bij 2m20   (tuinhuis is 2m90 bij 2m30)
-- elk opstelspoor is ongeveer 2m lang  (dat is vrij kort maar ik heb plaatsgebrek)
-- recht stuk tussen hoofbaan en tuinhuis is ongeveer 8m50

Hellingen :
-- alle hellingen liggen tussen 3 en 4 %, wat vrij steil is voor LGB maar ik hoop dat het lukt met korte treinen.   De loks / treinstellen die ik nu al heb hebben beiden een dubbele motor en dus redelijk wat trekkracht.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Mij lijken die hellingen steiler dan 4%.
Op 5 meter (= halve cirkel) moet je toch meer dan 20cm hoogteverschil maken  ???
  (hoogte loc + spoor + onderbouw)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

En je zou statisch gaan op de schoorsteenmantel?

dani

#6
Citaat van: PietB op 19 augustus 2016, 01:14:22 AM
En je zou statisch gaan op de schoorsteenmantel?
ja, dat was zo...
maar treinen moeten rijden

Heb je al een schaal G model van een Taurus met geluid en licht zien rijden Piet ? 
Je zou voor minder gaan plannen maken in de tuin.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Gerolf op 19 augustus 2016, 00:47:35 AM
Mij lijken die hellingen steiler dan 4%.  Op 5 meter (= halve cirkel) moet je toch meer dan 20cm hoogteverschil maken  ???

Wel , Gerolf, daar heb je het fout, en toch NIET fout...
Ze zijn volgens Scarm als volgt :  3,6%   3,8%   3,9%   4,5%
Dus eentje zit er boven de 4%  (de groene rechts)  maar dat is "bergaf"  dus zo erg is dat dan niet.

Ik heb  als hoogte verschil 20 cm aangenomen.   En daar zit mijn fout, dus !!!!   En daardoor heb jij dus inderdaad wel gelijk.
Bij nog eens nader meten blijkt dat ik inderdaad minimaal 25 a 27 cm nodig heb als hoogteverschil rail-tot-rail.

Dus dan komen alle hellingen boven de 4% uit.

Back to the drawing board !!!   Ik denk dat ik het kan oplossen door overal een aantal 600mm sporen tussen te steken en dus gewoon de baan "langer" te maken.
Dat is het voordeel van een LGB baan, je hebt enkel de tuin als beperking :-) :-)

BEDANKT om het even op te merken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

een nieuwe dag, een nieuw inzicht en een nieuwe versie...  minder complex om te bouwen en toch (vind ik) mooi om naar te kijken...





hoogteverschil is hier beperkt, en er zijn geen kruisingen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Dit baanplan vind ik persoonlijk veel beter.... Er kunnen continu 2 treinen rijden zonder veel technische ingrepen ivm beveiliging....

argilla

Beste, ik werk al 12 jaar met G schaal maar dan Aristocraft . Een kleine opmerking toch. Als dit voor in de tuin is , zijn uw boogstralen veel te kort en dan werkelijk veel te kort. Je kan beter flex rail gebruiken van het type stainless steel met een railbender om deze in een fatsoenlijke boogstraal te krijgen. Zeker geen brass gebruiken want dan doe je niets dan rails proper maken tenzij je natuurlijk wirelless gaat rijden.
Het algeheel plan van U zal er dan veel beter uit zien.

Is dit voor een kelder of zolder kan idd met zulke boogstralen vanwege het plaatsgebrek . Enkel dan kan je rijden met 2assige loco's. Vergeet niet dat sommige  fatsoenlijke fabrieksmatige , Aristocraft, MTH loco's  want sorry maar LGB is speelgoed ,( net zoals in de HO schaal er ook enz..enz.., ) gaat rijden kunnen deze loco's enkel door een minimum boogstraal gewoonlijk 8 feet maar hier ook weer zijn er die 10 feet nodig hebben zo ook met de wagons.

Neem het mij niet kwalijk dat ik misschien cru over kom maar wil U een desillusie besparen , waardoor je na enige tijd het leger gaat vervoegen dat zijn materiaal te koop stelt op , zoals velen, op E-Bay . Tenslotte kost dit materiaal stukken van mensen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

@Philippe : inderdaad en dat is nu net de bedoeling, dat er gewoon een paar treintjes rond tuffen als we buiten zitten op ons terras.

@Marc-Laurent :  ik kan uw redenering helemaal volgen, en inderdaad R1 (600mm = 2 feet) is heel krap.  Het is dan ook niet de bedoeling om met een groot arsenaal lange treinen met grote wagons te rijden.    Degenen die ik nu heb vinden het voorlopig prima op een stukje R1, en de meeste bochten zijn  R3  (1175mm straal oftewel 4 feet).     Maar minimaal straal van 8 of 10 feet dat zijn dus cirkels met een straal van 2,4  meter of een totale diameter van bijna 5 METER !   Als dat de minimum straal is voor die fabrikanten dan heb ik toch mijn bedenkingen ofwel bij de berekening ofwel bij die fabrikanten.   Dat LGB  "speelgoed" is , is een "bold statement" maar ik kan je ergens wel volgen.  Ik heb  nu een  LCE  (3delige ICE A) van LGB en daarnaast een  Piko  Taurus en dat verschil is hemelsbreed.  De Piko is een heel stuk "volwassener" maar ook deze is nog blij op een 600mm straal (cirkel van 1,2m doormeter), als ie het dan naar het zicht toe geen doen...

Ik heb trouwens net ontdekt dat ik al veel meer R3 bochten heb dan ik dacht dus een versie 3 van het plan zou er wel eens kunnen aan komen.   Hoewel ik ook niet de hele tuin mag in beslag nemen...  Het gaat hier om een "treinhoekje" van enkele vierkante meters, naast de mini vijver (een opbouw bak eigenlijk)  van 2m80 bij 70 cm.   Het zal nog wat schipperen, wikken en wegen worden.   

Voor het "grote werk" ga ik dan wel weer op zolder met mijn Märklin baan aan de slag ;-).


De sporen kuisen .... hmmmm....  daar zeg je zo wat.   Ik ga inderdaad wireless rijden maar niet met batterijen in de treinen.  Dus ja, een "kuiswagon" staat op het lijstje van bouwprojectjes :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 19 augustus 2016, 09:15:06 AM
Heb je al een schaal G model van een Taurus met geluid en licht zien rijden Piet ? 
Neen wel een LGB stoomloc met 3 wagonnetjes.
En dat is best leuk om te zien.
Zo iets dus:

Citaat van: dani op 19 augustus 2016, 09:15:06 AM
Je zou voor minder gaan plannen maken in de tuin.
Haha daar is mijn tuin te klein voor en mijn madam op tegen.
Maar ik kom graag een keer naar Oilst om te kijken ;)

grt Piet.

dani

Die "kronkel" in het midden stoorde me toch wel wat, zeker in combi met de inderdaad soms korte bochten.

Daarom een nieuwere versie.  Heel simpel ::  2  rondjes in elkaar met een extra rangeerspoortje.

Afmetingen van de baan :  5m bij 2,5 m  dus heel "klein" in  G-schaal termen.
Maar zoals ik al eerder zei : het gaat  niet om hoe groot, enkel om wat treintjes in de tuin.


Blauw : stationsterrein.




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Als het af is kom ik het graag een keer bewonderen.
Dan kan ik meteen die Taurus horen ;)
grt Piet.