Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

dani

die groene kist daar zit de motor in , Pietje....
Die zit vertikaal gemonteerd.  Ik post wel es enkele foto's als ik klaar ben, dan wordt het duidelijk.
Het zal wel lukken maar ik moet opletten dat er geen draadjes in de weg zitten van bewegende delen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Het heeft niet mogen zijn.....

De  L293N  H brug chip was niet bestand tegen de stroom van de motor, omdat deze wat stroef aanliep.
Als gevolg een stukje gereden, even gebromd en toe moest ik de bus met "white wmoke" gaan zoeken want de bewust witte rook waarop computer chips lopen, was ontsnapt uit de zaak.     L293 oververhit...   kapot...  korstluitinkje gemaakt, ...   WiFi module ook overleden...


Deze wordt weer analoog en krijgt een apart "pendelspoortje"...  zo wordt hij toch gebruikt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 26 september 2016, 16:30:27 PM
L293 oververhit...   kapot...  korstluitinkje gemaakt, ...   WiFi module ook overleden...
Dat die L293 niet tegen sluiting kan kan ik in inkomen maar je Wifimodule........zijn die zo kwetsbaar?

dani

die zijn niet gevoelig, niet super gevoelig, maar HYPER gevoelig aan problemen met voeding...

Overleden, dus .   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

RIP module, maar gelukkig zijn die Chinese spullen niet duur  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

inderdaad, gelukkig kosten ze maar 2 € of zo.

Ik ga het toch nog eens opnieuw proberen maar dan met een "steviger" H brugje (zelfbouw) op basis van BD139-BD140  of zelfs nog wat zwaarder.   ik geef het niet zo snel op.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Omdat het toch een klein beetje vooruit moet, en ik geen geduld meer had....
Enkele gedrenkte planke "tuinhout" gaan halen bij de Hubo, en deze maar al vast gemaakt aan de schutting.
Dan een stukje spoor er op en we zien wel wat het wordt.  Er komt sowieso nog een beshcermbeits op de planken, dus al was het maar voor een jaartje of 2, we hebben toch een begin.   Tegen alle tips en suggesties in heb ik inderdaad n even "provisorious" voor de Quick & Dirty gekozen.  Zomaar, omdat ik nu wel eens iets wou zien rijden.





Eens de volgende lat van 3M er naast ligt, en de sporen er op liggen, kan ik toch al eens  "een metertje bollen" voor de winter.  En dan zie ik deze winter ook meteen hoe de boel zich gedraagt.   Er moet wel nog een licht helling worden gemaakt in het geheel, maar dat is voor wanneer de planken klaar liggen.  Dan zal ik ongeveer 20 cm zakken over een lengte van pakweg 7,5 meter, dus nog mooi onder de 3%.    En op dat moment komen er nog een aantal extra steunen onder de plank zodat ze niet doorbuigt onder het gewicht van een trein die pakweg 8 a 10 kilo weegt (loko met 2 a 3 geladen wagons)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Leuk Dani, hoe toch weer toegeeft an die drang om te rijden ::) ::)
Het is inderdaad zo, na de winter weet je hoe het hout zich gedraagt.
Zal al bij al nog goed meevallen (als je geïmpregneerd  hout gebruikt hebt) maar wel genoeg steuntjes eronder zetten 8)

Nog heel veel plezier ermee
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

als na de winter mjn trein een slingerbeweging maakt op de sporen, weet ik dat dit een foute oplossing was.
Het is in elk geval makkelijk bereikbaar om te vervangen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 28 oktober 2016, 13:59:01 PM
Omdat het toch een klein beetje vooruit moet, en ik geen geduld meer had....
Enkele gedrenkte planke "tuinhout" gaan halen bij de Hubo, en deze maar al vast gemaakt aan de schutting.
Waren 10mm dikke trespa troken geen betere oplossing geweest.
Dat is niet zo gevoelig voor vocht.

grt Piet.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


PietB

Citaat van: dani op 28 oktober 2016, 22:51:50 PM
Trespa ?? Ken ik ni

Het is een kunststof plaat materiaal dat veel gebruikt wordt voor boeiborden (dakkapel en dakrand afwerkingen)

Hier een site met verkopers in BE.

http://www.trespa.com/

http://www.trespa.com/sites/default/files/2013158_5_izeon_dealers_be-2.pdf

grt Piet.

argilla

voor het bouwen van huizen e.d zijn er nu op de markt plastieke imitatie golfkarton kistjes, die men gebruikt voor fruit in te vervoeren. Dus zeg maar de vervanging van de houten kistjes van vroeger. Ideaal werkmateriaal , zwart van kleur soms ook donker bruin. Maar wel weerbestendig.
In het wit is het een verpakkingsmateriaal dacht ik .


gratis voor niets bij de carrefour buiten , aan de lege flessen inleveringspunt .( Geel)

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loebaske


Trespa is een hoogwaardige plaat die bijna 0% vocht opneemt, word o.a. veel gebruikt voor publi-borden, ga zulke platen gebruiken om men badkamer
mee uit te kleden, ideaal van formaat 2.44 x 1.22, enkel plaat aan plaat opspuiten met slicone, minder werk voor de vrouw dan al die voegen van afwerkings tegels pffff
Trespa is wel niet goedkoop, gaat wel veeeeel jaren mee...
In Trespa kan je geen nagels of vijzen aanbrengen zonder voor te boren, liefst met een Cobalt boor, anders is die snel bot...

Dibond is een ander soort plaat, sandwich plaat met een pvc kern, dus niet gebruiken in de keuken aan kookfornuizen, Dibond is heel gemakkelijk plooibaar, aan één zijde een groef zagen/frezen op 45% en plooi je dan simpel...