Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

Gerolf

Het is duidelijk dat je dit geweldig leuk vind  :D  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Een probleempje bij de ombouw van de BR80 stoomlocomotief...

Deze heeft een "analog" module aan boord die ook zorgt voor stoom en geluid.  En bij dat laatste wringt het schoentje nu...
Als ik deze op WiFi wil ombouwen   (dat lukt wel, de motorsturing werkt , de LEDs zijn vervangen door 2kleuren LEDs en wisselen met rijrichting...) dan werkt dus alles wel, maar doordat er een batterij is ingezet  als buffer voor het geluid, krijg ik problemen met de PWM sturing.

De PWM stuurt de "analoge sound print" aan en dat werkt prima, maar van zodra er maar iets van signaal op de poort komen, gaat het geluid "full speed" want ja, de PWM spanning is de volle rijspanning, en die buffer batterij zorgt er voor dat de pulsbreedte geen zak verschil maakt.

Is de ombouw nu mislukt ?  Ja en neen....  Alles doet het prima, maar ik zoek een oplossing voor het variabel maken van de spanning voor het geluid.

Ik ga het venavond of morgen eens proberen met een door PWM aangestuurde  LM317 spanningsregelaar.    Als dat werkt, dan  ben ik er los uit, anders ga ik creatief moeten zijn ...  misschien met optocoupler en een power trap.   Het geluk bij een ongeluk is dat de spanning niet moet wijzigen met de rijrichting, dus ik hoef geen rekening te houden met wisselende polariteit.   


Wordt vervolgd...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Geen idee of ik je nu help, maar power-drops hebben bij mij ook al vaak roet in het eten gegooid
aparte voeding voor alles wat "power" nodig heeft, en andere voeding voor de "gevoelige" aanstuur-elektronica ?

Power-voeding is bijlange niet zo kieskeurig, maar µC-voeding daarentegen  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#48
dat is het niet echt, Gerolf...   die batterij zit er al in om power drops op te vangen in de geluidsprint.   En die is net het probleem. 
Ze laat toe om ook op lage spanning geluid te hebben, maar anderzijds buffert ze de PWM pulsen zodanig dat de achterliggende electronica gewoon de maximale spanning ziet.  En dus "vollen tuut" stoomgeluid maakt zelfs bij lage snelheid.   Ik snap wel wat je bedoelt, maar in dit geval is 't niet helemaal relevant.

Mijn poging met de 317  is tot dusver "geslaagd" dat ik aan de uitgang netjes een variabele spanning af lees, maar nu nog testen met de sound print...


Wat ik wel heel raar vind is dat ik een "omgekeerde regeling" heb !!
Hoe lager de PWM duty cycle, des te hoger de uitgangsspanning.   Maar dat is programmeertechnisch dan wel weer op te volgen, ofwel gewoon met een inverteertrapje er tussen.

ik gebruik dit basisschema (met wat extra componentjes...)


De weerstanden en condensatoren zijn lichtjes anders...

R1 = 1K
R2 = 470 Ohm
C1 = 10 µF
C2 = 0,47 µF
Q1 = BC574-b

Waarom ? omdat dat de waarden zijn die ik in huis had en waarmee de schakeling redelijk goed werkt.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

update : de eerste test met sound board is goed verlopen.  Enkel nog een beetje de PWM waarden tweaken en dan heb ik geluid proportioneel met de snelheid van de motor.  Oef, probleem lijkt toch opgelost..  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#50
En aangezien de weergoden vandaag gunstig gezind waren is het tuinhuisje leeg gehaald, de spulletjes naar het tuinhuis achteraan in de tuin verhuisd en een deel weg.
Nu is er plaats voor de "remise", station "terminus".

En na wat vloeken, demonteren, ophangen en weer monteren is deze nu een feit.

Beelden zeggen meer dan woorden...  Het tuinhuis is 2m x 3m groot dus er kan flink wat materieel en stuur-electro  in :-)

1; het hoekje met de opstelsporen.



2. het vervolg met de wissels
(en daar heb je die nieuwsgierige Beagle ook weer ....)



3. de rest van het spoor  (voorlopig)



4 vanuit een andere hoek gezien.



5 even van buiten door het "kattenluik" gaan piepen...





Het geeft een idee van wat er gaande is daar in dat tuinhuisje....   Er moet natuurlijk nog worden afgewerkt en aangesloten, maar de basis ligt er nu.  De rest kan ook als het buiten regent :-)   Licht aan, muziekje er bij en gaan ...


Die kieren in de zijwand waar de opstelsporen liggen worden nog dicht gemaakt...  Ik had dit tuinhuis vroeger in gebruik als mini garage voor de Goldwing, en had er dus een dubbele deur in gemaakt aan de zijkant.  Die is nu dicht gemaakt en wordt ook langs buiten helemaal weer toe getimmerd :-)


Bij leven en welzijn morgen nog een half dagje klussen en het zal er hopelijk al een stuk aangenamer uit zien.   

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Dat ziet er proper uit.
Maar MDF in het tuinhuis, is dat niet om problemen vragen?
Vochtigheid en MDF zijn geen goede vrienden... 

dani

Ja ik weet het maar we zien het wel hee... Zal wel mee vallen en anders gewoon opnieuw
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

hobbyist

een laag boot vernis er op en het kan er jaren tegen.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#55
Zelfde tuinhuisje, even vlug wat hout paneeltjes van een oude kleerkast tegen de muur gekwakt ....  En dan ook hjet kastje met versterker, CD speler en MP3 / Bluetooth / USB player omhoog gehangen.   Dan het "tunneltje" naar buiten geplaatst en een stukje uit het klapdeurtje (kattenluikje) gehaald zodat het dicht kan zelfs als er sporen liggen.














Jaja, de plankjes zijn niet gelijk in lengte.   Daar is een reden voor die later duidelijk zal worden, naarmate ik het "binnendeurtje" monteer.


De bediening van het klapdeurtje is ook gemonteerd en getest.  Die werkt naar behoren.



* Een  Simpele  9.6V  motor met overbrenging van een oude schroefboormachine waarvan de accu kapot was en de behuizing gebarsten.
*  Een  3A    DC-DC  buck converter om de spanning te laten zakken van (12..24V) naar 9V
*  Een printje met 2 relais als "electromechanische H-brug schakeling"
*  De nodige beugeltjes, hoekjes en steuntjes geprint in 3D




Voor het binnendeurtje ga ik een deurtje maken dat op en neer schuift in een geleiding.    Dat heeft op zich minder kracht nodig dan een hefboomsysteem met katrol zoals het kattenluik buiten, dus een afgedankt  elektrisch 3.6V  Ikea  schroevendraaiertje zal ruim voldoen als (toch relatief krachtige) motor.




De lege ruimte boven de versterker is voorzien voor de voedingen van de treinbaan.   Een 24V  (afgeregeld op 20V)  en een 12V  (afgeregeld op 12V)  voeding van respectievelijk 14 en 10  Ampère.   12V voor de bediening van "randapparaten" zoals de motoren van de deurtjes, de verlichting op de baan en nog wat andere dingen op en rond de baan...  Elke voeding krijgt een Volt-Ampère meter zodat ik kan zien wat er gaande is.



Volgende stap is het afwerken van het "gat" aan de buitenkant,  en het voorzien van rubberen dichtingen zodat de boel netjes aansluit.
En dan het binnendeurtje en de sturing, alsook het verser in elkaar steken en bedraden van de "voedings-lade"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB


dani

#58
vanmorgen een pakje uit Duitsland ontvangen....

Gustav is er !!  En nu beginnen aan de ombouw, met een WiFi decodertje, PWM motor sturing en een lampje er bij...
Bij de "off the shelf" versie is de motor gewoon verbonden met de stroomafnemers, maar ik wil hem op mijn WiFi layout laten rijden.
Het gaat friemelwerk worden daar binnenin die "getriebe box"  (onderstel) want er moet één en ander ingebouwd worden..
* een Gelijkrichter
* Een 5V spanningsregelaar
* Een 3V3 regelaartje voor de wifi print
* Het WiFi printje zelf   (19x22 mm)
* Een printje met een L293N   bridge driver
* En de nodige verbindingsdraadjes
* (optioneel) een 2 kleuren LED met weerstandje

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Je kunt ook wat kwijt in die groende kist.
Of is die niet hol?