WiFi Treinen zonder centrale

Gestart door dani, 09 augustus 2016, 10:11:17 AM

dani

mijn projectje is eindelijk bijna klaar...

Ik heb een systeem ontwikkeld waarmee je met enkele goedkope en simpele componenten treinen kan laten rijden op digital wijze ZONDER CENTRALE.

De interface op PC/tablet/smartphone  is helemaal  HTML gebaseerd en wordt gegenereerd door de TREIN zelf op basis van een ESP8266 wifi module (kostprijs 3 €bij de webChinees)   met Arduino gebaseerde programmatie er in.

Elke trein heeft zijn eigen vast IP adres en je WiFi netwerk wordt gebruikt als "drager" voor het signaal.

Stabiliteitstesten zullen nog moeten uitwijzen hoe het werkt en of het echt geschikt is voor "echt" gebruik, maar de eerste testen zijn zeer positief !

Mijn bedoeling is om in de tuin een (klein) LGB baantje aan te leggen en centraal daarvan een standalone  Access Point  (in mijn geval een speciaal geconfigureerde Apple AirPort Express).   

De ESP8266 heeft wel wat problemen met handover tussen access points due je moet best binnen bereik van 1 enkele WiFi antenne zitten.    Wel mag je bvb met je besturende PC op een ander access point zitten, zolang ze maar in hetzelfde submet zitten en met elkaar kunnen praten.


Ik heb alles samengevat in een  "how to"  pagina op mijn website en hier is alvast de link voor geïnteresseerden.
Ik blijf verder werken aan prorotypes (de Taurus Piko is volgende aan de beurt)  en ga hopelijk ergens eind augustus "live" testen kunnen doen met 2 of meer treinen.


Raf (hier van 't forum) gaat een poging doen om zelf de H bridge te maken en op die manier alles kleiner te krijgen zodat het ook in een  H0 past.  Moet kunnen volgens mij !!   Misschien waag ik me daar zelf ook eens aan binnenkort.   Zijn idee om een treintje van een batterij te voorzien (bvb een LiPo  of NiMh), een WiFi controllertje en een H brugje, zou toelaten om geheel onafhankelijk van de stroom op de baan te gaan rijden, bvb om een verlorten wagon op te pikken hier of daar...  of als "spook" op de baan.


De link naar de voorlopige documentatie :

http://dcc-arduino.weebly.com/wifi-g-trains.html


Veel leesplezier !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

o ja, aangezien elke trein zijn eigen html pagina genereert, is het switchen tussen treinen heel smipel : maak een nieuwe TAB voor elke trein in je browser en ja kan met 1 klik switchen.

In het eerste filmpje op de link hierboven zie je hoe de user interface er uit ziet... vrij simpel met enkele buttons op dit moment.
Maar meer is er niet nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=t49Ik031b5o
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Heel apart........ mooi werk! Ben benieuwd naar je vorderingen :)

dani

de "afwerking" laat nog wat te wensen over, daarvoor zijn het natuurlijk ook prototype dingen.
De  "hot snot" (hete lijm van 't pistooltje) waarmee alles vast zit is niet professioneel, maar is wel makkelijk weer te verwijderen als er een upgrade komt en 't is  snel, goedkoop en flexibel :-)

Als dit naar behoren werkt en ik krijg het in een  H0 van Märklin gestopt, dan komt er waarschijnlijk een verise 3 van de "cam-train" aan.  Die helemaal autonoom kan rijden zelfs zonder dat er stroom op de baan staat...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Snobby Crash

Dani, je bent toch een krak hoor hoe je dit voor elkaar krijgt !

Geert

dani

Inmiddels is de Taurus ook omgebouwd  met de ESP8266.

Het geluid van deze is een zelf gemixt" geluidsfragment van ongeveer 2 minuten dat eigenlijk bedoeld was voor het afspelen als "statisch" model.
De bedoeling was om de trein op de schouwmantel te zetten als display model.

Maar nu er echt wel beweging in komt, zal ik het geluid moeten aanpassen.  Het is gewoon een MP3 spelertje met een SD kaartje en een luidsprekertje.  Kostprijs :   4€ voor mp3 spelertje meet 1W uitgang,  2€ voor een speakertje van de Action (5€ voor een paar MET versterkertje)  en  5€ voor een 4GB  micro SD kaartje (er was niks kleiner te koop, maar 1GB zou al meer dan ruim voldoende geweest zijn, ).

https://www.youtube.com/watch?v=hoUROjV7vbg



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#7
... en sinds vandaag is er nu ook de WiFi  wisselsturing.

Zelfde principe, alleen wordt deze gebruikt om wissels in een fiddle yard goed te zetten viaeen html pagina
(er zijn ook drukknopjes voorzien voor manuele mode)

Voorlopig 3 knopjes voor het bedienen van 2 wissels.

Met die 2 wissels kan je een selectie maken van 1 van de 3 opstelsporen in de fiddleyard.
Een  Neopixel led bar geeft het actieve  opstelspoor aan.  (dus waar een trein naartoe zal rijden)

Deze versie werkt ok, maar 2 wissels is weinig.
Dus mijn volgende stap is een systeem dat tot maximaal 5 (of misschien 6)  wissels aan kan, maar dan zonder "manuele mode".
Het aantal uitgangen op een ESP8266 is beperkt dus dat is de limiterende factor.

Een alternatief zou een ESP8266  in combinatie met een Arduino Mega 2580  kunnen zijn...  dan kan je tot 30 wissels (60 kanalen) aansturen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB


dani

om te kunnen koppiëren ?   geduld, komt allemaal op mijn site te staan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB


dani

hhel belangrijk zijn de BLUSDIODES over de spoelen van de wissels, zeker bij spanningen tussen 19 en 24Volt.
Ik heb 1 keer getest zonder diodes, en de eerste  darlington (BD679) die ik open stuurde was meteen naar de sus...   Met diodes geen problemen meer.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

de module voor het sturen van 4 wissels is ook klaar ...

En ik ben nu bezig om een mini  wisselstatus module te maken.  Geen WiFi, maar wel een microcontrollertje dat de signalen van de wissels  (de stuurpulsen van de wifi module) leest en afhankelijk daarvan  groene/rode LEDs laat oplichten die de positie van de wisseltong aan geven zodat je dat van ver kan zien.

1. de WiFi module voor 8 wissels


2. de voedingsprint die er aan hangt (een bruggelijkrichter en een  DC DC buck converter ingesteld op 5V als ingang voor de 3V3 spanningsregelaar van de WiFi module)



Het is nog allemaal  "bricolage maison" en geen ge-etste printjes, maar het werkt wel .

Het balkje met de 8 LEDjes onderaan is een Neopixel  LED bar.   Die geeft met kleuren aan welke wissel in welke positie staat (voor synoptiek overzicht).
2 LEDs per wissel.  Groen==rechtdoor,  Rood==Afbuigend,  Blauw/Wit =  In beweging.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbouwpatrick

Hoi Dani ziet er goed uit .Ik vind nergens de link naar u site


grtn