Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Roco kruiswissels

Gestart door Peter, 06 augustus 2016, 12:00:56 PM

Peter

Voor de tweede keer in vrij korte tijd heb ik problemen met een Roco dubbele kruiswissel van Roco-Line zonder bedding (42451). Het probleem is dat steeds aan een van de wisseltongen het gaatje in het plastiek (kunststof) deel waarmee de tongen bewogen worden doorscheurt/doorbreekt. Komt dit door de ouderdom waardoor die kunststof verduurd of bros wordt.
Ik weet het niet, maar het is telkens een groot probleem, omdat het gewoonlijk een wissel is op moeilijk bereikbare plaats, en het noodzakelijk is deze wissel uit te bouwen en te vervangen door een nieuwe, want die schuivers zijn niet apart verkrijgbaar. Daarna moet ook weer het balast terug bijgewerkt worden.
Ik denk dat ik dit keer ofwel de wissel er uit laten en het sporenplan wat aanpassen (wel meer werk maar minder zorgen) ofwel eens een wissel van Tillig lenen om te kijken of deze zonder al te veel problemen past. Afmetingen zouden normaal hetzelfde moeten zijn.
Heeft er soms iemand ervaring met de Tillig dubbele kruiswissel (85390) of enkele kruiswissel (85395) en wil die soms even (5 minuten??) meebrengen om te passen of even uitlenen?
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Stelbalken zijn een delicaat iets. Blijkbaar ook bij Roco, bij Tillig is dit eveneens fragiel, bij verscheidene wissels heb ik deze al vervangen door een stuk pertinax en vastgesoldeerd (tongen hieraan vast en in het midden doorvijlen/slijpen), dat blijft wel stevig en bedrijfszekerder.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Peter,

Ik heb ook Roco Line zonder ballastend, naar mijn mening de mooiste
slanke wissels die er op de markt zijn. Maar inderdaad heel fragiel omdat
het lipje wat de wisseltongen doet bewegen vrij klein is. Onlangs heb ik net
hetzelfde probleem gehad wat jij nu hebt. Ik heb nu een demobaantje
gemaakt ook met deze slanke wissels, maar nu aangedreven met een servo
en in het verenstaal een v geplooid die de druk opvangt, en dit gaat goed.

De wissels zetten langzaam om en er komt helemaal geen druk op het mechanisme
Misschien kan je best ook eens opteren je wissels zo aan te drijven !

Plaats dadelijk een foto !

Geert

eve

Ik heb dat opgelost door een reepje te snijden en boren van een vervallen bankkaart (jaja, vervallen...).
Stevig, soepel, dun en gratis (dacht ik).

Erik

Peter

De kruiswissel werd inmiddels verwijdert en vervangen door een gewone rechts afbuigende wissel, waar ik ervarings gewijs veel minder, eigenlijk geen, problemen mee heb.
Op de eerste foto de oude situatie van jaren geleden. De inmiddels verwijderde kruiswissel (nauwelijks zichtbaar onder de V60 lok)



De nieuwe situatie. De op het rechtse spoor nog gedeeltelijk zichtbare wissel moet ook nog verwijdert worden, gezien de aanpassing aan het sporenplan.
De blauwe velden onder de nieuwe wissel zijn stukjes tape (van 3M hé), om gaten op te vullen in de kurk, waar ik deze mee los getrokken had bij het verwijderen van de kruiswissel.



De drukte in het station die de werken met zich meebrengen

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Zucht,

De sporen zijn terug verbonden en er ineens een ondervloerse wisselaandrijving onder dat wissel geplaatst, zodat elektrisch ook alles terug in orde is.

Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Peter,

Mooi werk.  Zo zie je tot wat zo'n Robel in staat is  ;)

Ondervloeraandrijving?  Die van Weinert?
Groetjes, Peter


Peter

Nee, geen Weinert aandrijvingen.
Die staan trouwens te koop hier op het forum. Ondanks dat dit uitstekende(de beste) aandrijvingen zijn, zijn ze voor mij niet bruikbaar,want ze moeten met schroefjes langs boven bevestigt worden. De aandrijving zelf zit onder de wissel of de grondplaat, maar ze bevestigen doe je dus land boven
Ik heb de goede oude (maar veel te dure) Roco aandrijving terug gebruikt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

De uitrit begint langzaam aan terug op orde te geraken.
Nog wat kleine details zoals onkruid enz, en we kunnen beginnen de bovenleiding te plaatsen.

Met vriendelijke groeten
Peter

peking

Hallo Peter,

Een vraagje voor U , ik lees dat je problemen hebt met die roco wissels , nochtans ik heb al mijn sporen en wissels van roco zonder bedding en heb daar geen problemen mee , maar ik zit met een andere vraag en dat is die wissels moet ge polariseren of je maakt kortsluitingen ,dus dat zie ik niet bij jou op die foto's , dus ik heb dat gedaan maar ik zit met kortsluitingen in mijn kringen en kan dat niet vinden ,zelfs als ik die draden van die polarisering weg doe is het hetzelfde.Men zegt me dat het die puntstukken zijn in die wissels dat zorgen voor kortsluiting.
Wat heb jij dan gedaan om geen kortsluitingen te hebben , men heeft me al gezegd achter die puntstukken doorslijpen of isolatie klisjes steken van roco.
Wie kan me hier mee helpen.
Groeten,
marc

Klaas Zondervan

Je hoeft de puntstukken niet te polariseren. Het puntstuk is dan een deel dat elektrisch "dood" is. Het zal dan ook geen kortsluiting veroorzaken.
Het enige probleem bij niet polariseren is dat kleine locs met een korte wielbasis kunnen blijven steken.

peking

Bedankt Klaas,
Zal dit eens proberen.
groeten,
Marc