Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Altenheim West

Gestart door PeterC, 03 augustus 2016, 23:14:45 PM

PeterC

Citaat van: SuSke op 11 oktober 2017, 00:42:51 AM
Neen Peter, niet traag van begrip  ;)
Mijn uitleg is soms ook een beetje kryptisch  8) 8)

Frans, veel duidelijker nu.  Inderdaad heb ik het linker opstel/beveiligingsspoor iets langer gemaakt.  Zo kan er een grotere museumloc even wachten bij een locomotiefwissel.



Ondertussen heb ik vandaag wat verder gewerkt aan de rondombaan.  Tot scha en schande ondervonden dat de baanstukken veel te lang waren en ondeelbaar, dus onhandelbaar bij een aanpassing.  Er moeten wat rails uit en vervangen worden door module-overgangen.  Ook voor de elektrische installatie moet ik bijkomende connectoren voorzien.  Voorlopig nog geen foto's genomen.  Die volgen nog.
Groetjes, Peter


PeterC

Ik dacht dat de rondombaan bijna klaar ging zijn maar die heeft me toch nog nog wat denkwerk verricht.  Eénmaal de rondombaan geplaatst was, was er geen enkele mogelijkheid meer om die terug van de muur te halen voor een eventuele aanpassing...  ...Die eventuele aanpassing kwam er al vrij vlug.  Tussen de spanten van de zolder in, kon ik onmogelijk die rondombaan er nog terug van tussen halen. 
Oplossing?  De (mini)slijpschijf erin!

Wat printplaten in een bizarre vorm zagen:



Een stuk van de bestaande rails weggehaald en wat nieuwe stukjes inpassen:


Isolatiestroken voorzien, rails en middengeleider gesoldeerd, alles met een figuurzaagje doorgezaagd en van voedingsdraden voorzien:


Aansluiting aan de ene kant van wat nu een module is geworden:


En het resultaat: de mogelijkheid om de rondombaan in stukken te verdelen voor aanpassingen en onderhoudswerken:




Het oogt en het is niet mooi, maar voor een niet zichtbaar gedeelte - of technisch gedeelte - speelt dat voor mij geen rol.  Mijn opzet met dit gedeelte was: vrij goedkoop en robust.



Nu het probleem van de rondombaan bijna is opgelost, kan ik beginnen uitkijken naar mijn uiteindelijk doel: Altenheim-West.
Groetjes, Peter


Michael

Peter een mijlpaal bereikt, slim om dit nog even te doen voordat je verder bouwt. Alvast veel plezier gewenst als je begint met Altenheim West.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Michaël, bedankt.  Het is steeds weer vallen en opstaan en uit de fouten (veel) leren.
Groetjes, Peter


Geert

#64
Goed idee om mijn oude fotogevoelige printplaaten te herbruiken. De fotogevoelige laag werkt niet goed meer.

Weet je wat er nu zo erg is, ik heb deze begin dit jaar allen weg gegooit.  :(



Geef je ervaringen is door op langere termijn, ik steek deze oplossing in mijn achterhoofd.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Geert op 01 november 2017, 08:54:18 AM
Weet je wat er nu zo erg is, ik heb deze begin dit jaar allen weg gegooit.  :(

Ik ken dat.  Ik had dubbelzijdige printplaten met een stevige glasvezel versterkte binnenkant.  Heel sterk maar wel een aanslag op je boren en zaagjes.  De ideale hoogte.  Ideaal voor dit project.  Helaas met de verhuis alles weggegooid...  :-[

Nu is het enkelzijdige (pertinax) print met een stukje plasticcard van 0,5 mm eronder geplaatst.

Ik hoop dat het op lange termijn blijft werken, daarom heb ik het ook nogal stevig gemaakt  ::)
Groetjes, Peter


raf

hier hetzelfde
had een hele bult van die dikke dubbelzijdige liggen en ze waren te dik om aan boten te gebruiken
dus niet weg gegooid maar weg gegeven aan een collega modelbouwer
nu alleen nog 1 mm dikke dubbelzijdige maar die zijn begot te dun
en het voordeel met een cnc frees machine deze zijn zo gemaakt en dan allemaal 100% hetzelfde

de ju toch
blijft wel mooi werk hoor peter
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

#68
Een toepassing die ik al 40 jaar gebruik








;) ;)

raf


ik had dit nog niet gezien dus ik heb de schroeven NAAST de rails zitten
met wat shotter er overheen komt dit wel goed
beter goed vast zitten dan later ellende om de modules tegen elkaar te schroevenbij de 3 rail sporen die ook nog op de module liggen is het iets moeilijker om de schroeven tussen de bielzen te zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Hetzelfde principe en bij iedereen aan andere aanpak.  Er zijn meerdere wegen naar Rome.




Ooit eens een kunststofplaat gekocht die moest dienen om een oud afdak mee te herstellen.  Verkeerde koop en die plaat begon op mijn zenuwen te werken.

De decoupeerzaag erin en stroken van 12 cm breed afgezaagd.  Ideaal als valbescherming voor de rondombaan:




Een éénmaal onder de gording is er nog ruimte om tot bij een eventueel ongeval te komen:




En zo heeft die plaat toch nog een nut  :D
Groetjes, Peter


mahtoska1


PeterC

Lang geleden dat ik hier nog iets heb gepost. 
De werken liggen niet stil maar tijd is nu eenmaal beperkt...




Wegens het (te) warme weer maar weer eens aan de (digitale) tekentafel gezeten.
Gewikt en gewogen, geschikt en herschikt.
Uiteindelijk een sporenplan waar ik me kan in vinden met wat ik voor ogen heb:



Opmerkingen, die heb ik graag dus shoot!
Groetjes, Peter


SuSke

We gaan niet schieten op je ontwerp voor we weten wat je voor ogen had Peter. Stel je voor dat we idee gewoon onderuit halen...  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

De oude variant kennen we allemaal , maar deze lijnt zichzelf uit  8)


Knap gedaan Peter.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1