Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Altenheim West

Gestart door PeterC, 03 augustus 2016, 23:14:45 PM

PeterC

Hou het maar bij IT, als modelbouwer 'prutsen' we al genoeg met plastiek en silicone en buiten de hobby heb ik het liever 'naturel'  ::)
Groetjes, Peter


PeterC

In alle stilte werk ik langzaam verder.

Mijn heel oud testbaantje (gaat al mee van 2011) is terug gebruiksklaar (na opruimen van al de rommel die er terug op ligt).  Het is de bedoeling dat dit baantje met de tijd definitief verdwijnt, maar momenteel heb ik er nog steeds een toepassing voor, dus het blijft nog even.



De eerste twee delen van de rondom-baan (Noord-West) zijn klaar en liggen (voorzichtig opgeborgen op de dwarsbalken) te wachten op hun plaats



Virtueel is dit gedeelte van Altenheim-West reeds klaar:



Wanneer de tijd het toelaat, begin ik aan de verbinding tussen het testbaantje en de rondom baan.  Een verbinding met een aftakking voor het eigenlijke diorama 'Alzheimer West'   ::)
Groetjes, Peter


sdz1976

Die afstandhouders, zijn wel heel erg cool 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

PeterC

Een paar stevige latten aan de balken bevestigd en voorzien van een poot.



En de eerste 9 meter rondombaan ligt er.  De vrije ruimte achter de balk is net genoeg.



Veel plaats onder de rondombaan om dozen te stockeren.  Let niet op de rommel  ::) ::) ::) .



En Altenheim-West virtueel ingepast.




   
Groetjes, Peter


loebaske


moet daar een poot aan met centreer schroef?? je kan er op gaan zitten en die beweeg nog niet...

PeterC

Ik heb het graag stevig   :D
Groetjes, Peter


marctje

Voor de stevigheid wil ik wel eens overal op zitten als proef  ;D ;D
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Metpetergaathetbeter

Citaat van: marctje op 17 april 2017, 18:09:32 PM
Voor de stevigheid wil ik wel eens overal op zitten als proef  ;D ;D
ik ook maar niet op alles ! ;D ;)
Propere hobbyruimte !

PeterC

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 april 2017, 18:12:16 PM
Propere hobbyruimte !

Peter, je hebt toch ook een zolder???  8) 8) 8)

Isolatie tussen de balken, CLS'kes op de balken uitlijnen.  Gyproc erop, plamuren en schuren en x liter verf erop.  Ikea laminaat.  Legrand DLP goten rondom rond voor den eletriek en voila...  ::) ::) ::)

Die DLP goten werk ik verder af naargelang de baan vordert.  2 kringen in die goot: één algemeen en eentje specifiek voor de baan.  Er staat een schakelkast op de zolder en één zekering afzetten en de ganse baan is stroomloos.
Groetjes, Peter


PeterC

De eerste van enkele 'powerblocks' is klaar.  Een Marklin 52VA transformator voor de 16V AC voeding voor toebehoren (wissel-, seindecoders, ed) en een 70VA transformator voor de HDL LocoNet Booster.

De IB die gebruik ik nu enkel nog als LocoNet-centrale.  De boosteruitgang is niet aangesloten en de IB wordt nu nog gevoed vanuit een 32VA Marklin transformator (overkill wat betreft het vermogen, maar die transformator had ik bij de hand).  Vanuit de IB gaat een LocoNet kabel via de B-uitgang naar de 'powerblocks' LocoNet aansluiting.



Voor zij die twijfels hebben over de verbinding met strokenprint (samenvoegen AC en massa digitale spanning): de onderkant van de print is 'verstevigd' met 1,5mm² blank koperdraad:



Elk schaars vrij moment een stapje verder...
   
Groetjes, Peter


PeterC

Na heel wat 1/1 werken terug even wat tijd om aan de baan verder te werken.
Het baanplan heb ik terug aangepast.

Het station heeft nu langs de linkerkant een parking en het bovenste opstelspoor loopt tot tegen het stationsgebouw naar de vroegere goederenloods.  Uiterst rechts is er wel maar 40 cm om een wagon tot aan het station te rangeren.  Dat wordt een korte goederenwagen en een Köf.

Het stationspoor heeft een nuttige lengte van 90 cm.  Vrij kort maar dient enkel voor korte museumtreinen.
Het hoofdspoor (waar moderne stoptreinen stoppen) heeft een lengte van 130 cm.
Het onderste perron wordt modern met ticketautomaten.  Parkeerplaatsen voorzie ik onderaan links langs de kant van de biergarten.
Bij museumritten met langere stellen kan ook op het hoofdspoor worden gestopt.  De enige mogelijkheid om naar het perron bij het station te gaan, is via de overweg.

Langs beide kanten is er op het hoofdspoor een 50 cm om voor de tunnels te rangeren.

Waar ik nog niet aan uit ben, is of ik rechts twee of drie opstelsporen ga nemen.  Tijd brengt raad.


2 opstelsporen:


3 opstelsporen:


En een 3D impressie




Groetjes, Peter


mahtoska1

Mijn voorkeur gaat naar 2 opstelsporen.

SuSke

Een mengeling  ;D ;D
links de opstelling van 3 sporen en rechts de opstelling van 2 sporen  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterC

Citaat van: SuSke op 10 oktober 2017, 20:00:47 PM
Een mengeling  ;D ;D
links de opstelling van 3 sporen en rechts de opstelling van 2 sporen  8)
.
Frans, verklaar je nader.  Ik ben niet mee (traag van begrip).
Groetjes, Peter


SuSke

Neen Peter, niet traag van begrip  ;)
Mijn uitleg is soms ook een beetje kryptisch  8) 8)

Wat ik dus feitelijk bedoel:
In de opstelling mer 3 opstelsporen is het opstelspoor aan de linkerkant langer. Het komt tot tegen de weg, terwijl dit bij de opstelling met 2 sporen niet het geval is.
Vandaar de mengeling.
Links een lang opstelspoor en rechts 2 opstelsporen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.