Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Altenheim West

Gestart door PeterC, 03 augustus 2016, 23:14:45 PM

OlivierV

Dat is beter, zou enkel dat afstelspoor mooi parallel laten lopen met de hoofdlijn (+iets langer) en die 2 kopspoortjes voor locs op te smijten iets langer maken, net zoals dat links.
Eventueel kan je net zoals bij je eerste ontwerp nog een wissel plaatsen bij het afstelspoor richting de tunnel rechts.

Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Een nieuwe poging:



Wissel geplaatst bij het afstelspoor, afstelspoor parallel met hoofdspoor en linker kopspoor langer gemaakt.

Die 2 rechtse kopspoortjes wat langer maken, lukt niet want daar zit een steunbalk.  Die balk wegzagen is een optie maar veel kans dat ik dan geen zolder meer heb  ::)

Commentaar?  Graag!

Groetjes, Peter


OlivierV

Dat ligt mij al iets beter Peter!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Durango

Ik zou zeggen, niks meer aandoen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Chrisrail

#34
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PeterC

Citaat van: Durango op 07 oktober 2016, 08:43:57 AM
Ik zou zeggen, niks meer aandoen.

Toch nog wat aanpassingen moeten doen.  Het eilandperron tussen het hoofdspoor en het inhaalspoor was enkel bereikbaar door over de sporen te lopen.  Niet meer van deze tijd.  Voor een bovengrondse of ondergrondse passage was er te weinig plaats op het eiland.
Opnieuw naar de tekentafel en het hoofd- en het inhaalspoor netjes parallel gelegd.  Een perron is nu mogelijk aan het stationsgebouw (boven het inhaalspoor) en tussen het hoofd- en het afstelpoor.  Plaats genoeg nu om ofwel bovengronds ofwel ondergronds een verbinding te maken tussen beide perrons.



Het perron tussen het hoofd- en het afstelspoor wordt het tegenwoordige perron.  Een ticketautomaat, een bankje en een schuilhokje.  Het oude perron (voor het stationsgebouw) gaat dienen voor de museumlijn.
Voor de toegang tot het huidig perron hoeft men maar de 'biergarten' te passeren en een blik te werpen op wat afgesteld materiaal.


Commentaar? Go!
Groetjes, Peter


Michiel

U vraagt, wij draaien.  ;D

Het stationsgebouw ligt helemaal ingesloten, zonder stationplein. Reizigers zullen zo hoe dan ook ergens over een spoor moeten klauteren. Ik zou dat spoor achter het station niet zover laten doorlopen, want onwaarschijnlijk. Stationsgebouw meer naar links, en opstelspoor laten stoppen ter hoogte van station zou mijn voorkeur wegdragen. (zoals in eerste plan)

Voor de rest ziet het er wel OK uit, maar wel erg wissel-heavy. Een engelsman op een zwaar ingekrompen emplacement dat z'n best tijden lang in het verleden heeft liggen, is onwaarschijnlijk. Maar om ruimte te sparen, is het een begrijpelijk compromis.

De beide opstelspoortjes aan het uiteinde van het bovenste perronspoor zijn onbruikbaar kort. Rechts weghalen en gewone wissel plaatsen (en dus van de engelman verlost), en links verlengen tot minstens langste loc lengte (voor eventuele locwissel) Op dergelijke half-verlaten emplacementen werd dikwijls ook op het hoofdspoor gerangeerd. Die ene trein per dag dat er nog komt (overdrijving), zal daar niet echt hinder van ondervinden.

Het zou handig zijn wanneer je rechts iets meer afstand hebt tussen laatste wissel en tunnelopening. Rechts wordt het meeste gerangeerd, en het is wel leuk dat op z'n minst een enkele loc niet steeds in de tunnel hoeft te verdwijnen bij het rangeren. Links mag het wat strakker aansluiten want daar rangeer je veel minder.

Ik zou mogelijk rechts van het station de goederenkoer wat meer aandacht geven. Een locale handelaar dat nog sporadisch gebruikt maar van de aansluiting?

Maar goed, je bent al zo lang aan het puzzelen, twijfelen, veranderen op basis van elke hint en tip hier... Het lijkt me tijd dat je je eigen verhaal verteld betreffende het station, dat je het concept vast legt naar eigen voorkeur en goesting, en dit als start kan gebruiken voor de eigenlijke bouw van JOUW baan.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

#37
Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 21:02:08 PM
...Het lijkt me tijd dat je je eigen verhaal verteld betreffende het station, dat je het concept vast legt naar eigen voorkeur en goesting, en dit als start kan gebruiken voor de eigenlijke bouw van JOUW baan.  ;)

Michiel, daar ben ik mee begonnen, maar door jullie inbreng zie ik mijn ontwerp beter en beter worden.  Ik heb mijn idee, iemand anders heeft er een andere kijk op en ik probeer.  Vaak zie ik dan dat het ontwerp erop verbeterd.  En waarom niet?  Mijn oorspronkelijk concept blijft behouden en evolueert.  En ik heb nog tijd om te starten.

Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 21:02:08 PM
Het stationsgebouw ligt helemaal ingesloten, zonder stationplein. Reizigers zullen zo hoe dan ook ergens over een spoor moeten klauteren.

Daarvoor zou ik graag een ondergrondse of een bovengrondse (voetgangersbrug) doorgang voorzien.


Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 21:02:08 PM
...wel erg wissel-heavy. Een engelsman op een zwaar ingekrompen emplacement dat z'n best tijden lang in het verleden heeft liggen, is onwaarschijnlijk. Maar om ruimte te sparen, is het een begrijpelijk compromis.

Je hebt volledig gelijk en naar wat ik gelezen heb geven die engelsmannen niet anders dan problemen met kleine locs.  Ik ga eens proberen met een brexit   ::)

Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 21:02:08 PM
...De beide opstelspoortjes aan het uiteinde van het bovenste perronspoor zijn onbruikbaar kort. Rechts weghalen en gewone wissel plaatsen (en dus van de engelman verlost), en links verlengen tot minstens langste loc lengte (voor eventuele locwissel) Op dergelijke half-verlaten emplacementen werd dikwijls ook op het hoofdspoor gerangeerd. Die ene trein per dag dat er nog komt (overdrijving), zal daar niet echt hinder van ondervinden...

Ook een punt.

Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 21:02:08 PM
Ik zou mogelijk rechts van het station de goederenkoer wat meer aandacht geven. Een locale handelaar dat nog sporadisch gebruikt maar van de aansluiting?

Die goederenkoer (laadkade) ga ik voorzien van een container met kolen, een wielkraan en eventueel een met water gevulde mestkar voor het ravitailleren van hongerige stoomlocs.



Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 21:02:08 PM
U vraagt, wij draaien.  ;D

...Ik kan er nog van genieten om nog eens een krakende LP op te leggen...  :P




Ik herhaal het: door jullie bijdrage aan mijn oorspronkelijk (heel rechtlijnig) idee sta ik nu al een stap verder.

Keep on coming ;)

Groetjes, Peter


PeterC

Al een tijdje geleden dat ik hier nog wat heb gepost.  De werken aan 'Altenheim-West' gaan langzaam door.
Momenteel ben ik bezig om het rondomspoor om de modules te plaatsen.



Mijn parallelle afstandshouders en individuele houders komen daarbij goed van pas.
De rails worden op de kurk gelijmd met houtlijm.

Onderaan bouw ik verder op de ervaringen die ik heb opgedaan met mijn testbaantje.  De elektrische verbindingen (massa, digitaal en 16V AC) worden met soldeerklemmen verbonden met M3 schroefjes op een houten plaatje voorzien van M3 slagmoeren.



Elk stuk rail wordt op een melder aangesloten.  Om een meldsectie te maken, zaag ik de Peco rails door met een figuurzaagje voorzien van een heel fijn metaalzaagje.



En als isolatie gebruik ik een ingekort isolatie verbindingsstukje van Peco.



De rails lijmen en in mijn geval hebben die heel veel tijd gehad om gefixeerd te lijm te laten uitharden.






De koperen middengeleider



De volle koperdraad is half harde elektriciteitsdraad VOB 1,5 mm.  Half hard om gemakkelijk door de buizen te kunnen trekken.  In mijn geval heb ik rechte harde koperdraad nodig.
 
Koper heeft de eigenschap om hard te worden door te bewerken (om terug zacht te maken moet je het uitgloeien). 
Hard en recht maken kan in één bewerking: een eindje in de bankschroef stoppen en het andere eind stevig rond een tang wikkelen.  Met je volle gewicht eraan trekken tot je voelt dat de draad enkele mm is uitgerokken.  De draad is nu hard en recht. 
Zorg wel dat je bankschroef op een stevige tafel staat als je je volledige gewicht aan de draad hangt (bij mij is dat net geen drie cijfers op de weegschaal). 
Zorg ook dat je stevig staat als de draad knapt (ik ben al eens plat tussen al de brol in mijn garage terechtgekomen   :-[ :-[ ...).

De draad soldeer ik op duimspijkers die zijn voorzien van een messinglaagje (om gemakkelijk te kunnen solderen).
Tijdens het solderen gebruik ik als isolatie tussen de dwarsliggers en de duimspijker twee strookjes van 2 mm kurk.  Zonder die isolatie zijn de dwarsliggers in een mum van tijd gesmolten door de hitte van het solderen.



Elke 10 cm een duimspijker.  De draad erop gesoldeerd en de duimspijker zelf met secondelijm op de dwarsliggers gekleefd.
Nu hopen dat het werkt...






Aan het railplan van Altenheim-West heb ik ondertussen ook al wat verder gewerkt.
Momenteel is het dit:






Commentaar?  Graag!
Groetjes, Peter


Michael

Peter, koper draad recht maken volgens jou methode heeft inderdaad het gevaar wat jou is overkomen, vervang de tang door een boormachientje , hou de draad strak en gas geven , kost minder energie en geen gevaar voor vallen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

OlivierV

Peter, je bent netjes bezig.

Enkel had ik de sporen iets dichter bijeen gelegd, er konden makkelijk 3 sporen op die bakken ... ook al weet ik dat ze als opstelspoor gaan dienen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: Michael op 03 maart 2017, 07:04:35 AM
...vervang de tang door een boormachientje, hou de draad strak en gas geven, kost minder energie en geen gevaar voor vallen.

Michael, ik heb dat al gedaan met lasdraad (staaldraad met een koperlaagje op) voor een experiment voor bovenleidingsdraad, maar ik voel de 'boebels' in de draad van het torsen.  Bij het rekken blijft de draad mooi strak maar met alle gevaren vandien (plots afbreken).

Citaat van: OlivierV op 04 maart 2017, 17:27:03 PM
...Enkel had ik de sporen iets dichter bijeen gelegd...

Olivier, ik weet dat je voorstander bent van smallekes, op mijn leeftijd en bij mijn leeftijdsgenoten is alles al iets breder en ronder  ::)

Alle gekheid op een stokje: ik gebruik de standaard Marklin afstand, zijnde 64,6 mm hartafstand.  Die wissels heb ik met hopen liggen en ik wil en ga ze gebruiken.
Het rondom-rond spoor wordt niet aangekleed en dient enkel om treintjes al dan niet naar een zichtbaar diorama te brengen. 
Op de zichtbare delen ben ik ook weer gebonden aan de smalle Marklin wissels, zijnde 57 mm hartafstand (wat nog vrij veel is)...
Groetjes, Peter


OlivierV

Citaat van: PeterC op 04 maart 2017, 18:45:14 PM
Citaat van: Michael op 03 maart 2017, 07:04:35 AM
...vervang de tang door een boormachientje, hou de draad strak en gas geven, kost minder energie en geen gevaar voor vallen.

Michael, ik heb dat al gedaan met lasdraad (staaldraad met een koperlaagje op) voor een experiment voor bovenleidingsdraad, maar ik voel de 'boebels' in de draad van het torsen.  Bij het rekken blijft de draad mooi strak maar met alle gevaren vandien (plots afbreken).

Citaat van: OlivierV op 04 maart 2017, 17:27:03 PM
...Enkel had ik de sporen iets dichter bijeen gelegd...

Olivier, ik weet dat je voorstander bent van smallekes, op mijn leeftijd en bij mijn leeftijdsgenoten is alles al iets breder en ronder  ::)

Alle gekheid op een stokje: ik gebruik de standaard Marklin afstand, zijnde 64,6 mm hartafstand.  Die wissels heb ik met hopen liggen en ik wil en ga ze gebruiken.
Het rondom-rond spoor wordt niet aangekleed en dient enkel om treintjes al dan niet naar een zichtbaar diorama te brengen. 
Op de zichtbare delen ben ik ook weer gebonden aan de smalle Marklin wissels, zijnde 57 mm hartafstand (wat nog vrij veel is)...

Beetje aan de wissels snijden he. Ik doe dat ook, zeker voor aangeklede stukken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: OlivierV op 04 maart 2017, 19:28:58 PM
Beetje aan de wissels snijden he. Ik doe dat ook, zeker voor aangeklede stukken. ;)

Maak me niet gans zot hé   ???
Groetjes, Peter


OlivierV

Citaat van: PeterC op 04 maart 2017, 19:31:49 PM
Citaat van: OlivierV op 04 maart 2017, 19:28:58 PM
Beetje aan de wissels snijden he. Ik doe dat ook, zeker voor aangeklede stukken. ;)

Maak me niet gans zot hé   ???
Misschien moet ik maar plastisch chirurg worden ipv IT-er.... :D Alhoewel ik daar toch geen voorstander van ben. ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan