Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Altenheim West

Gestart door PeterC, 03 augustus 2016, 23:14:45 PM

PeterC

Even een update: reeds een tijdje ben ik aan het denken en tekenen om van Altenheim-West een realistische stopplaats/museumstopplaats te maken.
Het sporenplan dat ik in gedachte heb:



En iets aangekleed:



En een paar details:







Commentaar?  Shoot!
Groetjes, Peter


3rail

Peter.

Als ik jouw was zou ik het spoor waar de wagons op staan ook achter de overgang aansluiten.
Op die manier kun je hem van beide zijde in en uit rijden.
Ook is het nu mogelijk om hem als inhaal spoor te gebruiken en een stoomlok aan de andere zijde van de wagons te krijgen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

PeterC

Edward,
'Ooit' was dat zo.  Zie mijn opening in dit draadje:

Citaat van: PeterC op 03 augustus 2016, 23:14:45 PM
...Een eenvoudige stopplaats.  Wat vroeger eens een deftig stationnetje was, is nu verwaarloosd en enkel een modern 'boemeltreintje' stopt er nog.  De inhaalsporen aan het perron liggen er wat verwaarloosd bij en worden enkel nog gebruikt op de rijdagen van het 'Altenheim Dampfmuseum'.  Een laadkade moet dienen als provisorische kolenbevoorrading (kraantje en kolenvrachtwagen)...

Nu wordt dat een overwoekerd spoortje waar wat materiaal wordt afgesteld.  Dat geeft mij de mogelijkheid om tussen het computergestuurd treinrijden wat lokaal te rangeren met museummateriaal.
Alleen het seinhuis ga ik in herstelde toestand voorzien (met alle toeters en bellen en kabelgoten voor de seinen en de wissels).  Het stationsgebouw zal vermoedelijk van Heras-hekkens afgesloten zijn (wegens te weinig geld voor renovatie).  Het wordt zowieso een uitdaging...
Groetjes, Peter


Ronald

Citaat van: PeterC op 03 oktober 2016, 22:56:04 PM
Het wordt zowieso een uitdaging...

Peter, waarom wordt het een uitdaging voor jou? :) Tis een vrij eenvoudig en overzichtelijk plan.

PeterC

Citaat van: Ronald op 04 oktober 2016, 17:02:59 PM
...waarom wordt het een uitdaging voor jou? :) Tis een vrij eenvoudig en overzichtelijk plan.

Om de simpele reden dat dit mijn eerste baan wordt die die naam waardig zou moeten zijn.  Tot nu toe is het bij experimenteren met een technische baan en enkele scenery stukjes gebleven...  De baan waar ik aan begonnen was bijna drie jaar geleden is gestopt wegens verhuis.

Amaai: enkele van die draadjes zijn al vrij oud...  :o
Groetjes, Peter


Durango

Hallo Peter, Een mooi en overzichtelijk plan, maar wel heel statisch en alles precies parallel met de voorkant van de baan.
Om het effect iets dynamischer te krijgen zou ik kijken of het mogelijk is zeker je hoofdspoor en passeerspoor in een flauwe boog te leggen.
Maak je het geheel iets minder strak en stijf mee.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

OlivierV

Ik volg Durango, ofwel in een lichte boog leggen, ofwel meer diagonaal gaan. Of je rand schuin en breder maken, dan krijg je ook ene optische illusie. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Leon en Olivier,

Ik volg jullie raad op en heb deze namiddag mijn hersenen aan het werk gezet.  Ook het afstelspoor heb ik nu van een wissel voorzien om zoals Edward zei te kunnen omrijden.  Alleen stoort mij een beetje het afstel/oud inhaalspoor met die bolle bocht tegenover de holle bochten van het hoofdspoor en bovenste inhaalspoor.

Het idee met een lichte boog:



En ingepast in de westelijke hoek:



Een pover 3D zichtje van de stopplaats:


En van de gehele westelijke hoek:



Graag jullie mening.
Groetjes, Peter


OlivierV

Peter, je zou die wissel van het voorste wijkspoor voor de andere wissel links kunnen leggen, zodanig dat je de hoek van de wissel kan gebruiken, dan is het spoor niet zo bol en mag het zelfs mooi parallel lopen met het doorlopend hoofdspoor. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Olivier,
Wat zitten tekenen maar van mijn oorspronkelijk idee blijft niet veel meer over: een eenvoudige (vervallen) stopplaats.  Ik heb alles van plaats gewisseld maar zit met een inhaalspoor teveel:



Ik zoek verder want dit bevalt met niet.
Groetjes, Peter


OlivierV

Had het eerder op een rechtse, maar met dat extra inhaalspoor wordt het inderdaad een drukke boel ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Ik vond het eerste ontwerp, maar dan schuin of in flauwe boog, lang niet slecht. Een inhaalspoor heb je al. Een verkommerd spoor om af en toe half vergeten materieel, of stoomclubspul op af te stellen lijkt me juist leuk om uit te beelden, en is eens wat anders.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

niko

Het eerste ontwerp vond ik ook het beste Peter . Het ontwerpen/plannen van baan vind ik één van de moeilijkste aspecten van de hobby .

Mvg NiKo
mvg Niko

Durango

Het wissel wat je links in het afstelspoor hebt geplaatst weer weghalen. Hou jet het afstelspoor en dat kun je dan recht of in een flauwe boog mee laten lopen.
Dan heb je het originele plan maar dan in een flauwe boog. De doodlopende sporen boven in het plan gewoon recht laten lopen.
Omlopen kun je op het hoofd en passeer spoor.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

PeterC

Het ontwerp van gisteren naar de prullenbak verwezen want ik kon mij er totaal niet in vinden.  Verder gewerkt met jullie aanbevelingen.

Terug naar het eerste ontwerp maar niets meer parallel aan de rand.
Het afstelspoor heeft een lichte S-bocht en doet denken dat er (vroeger) nog een aansluiting was op het hoofdspoor.
Het hoofdspoor heeft geen afbuigende wissels en is net zoals het inhaalspoor licht gebogen.
Tussen het hoofd- en inhaalspoor is er plaats voor een perron.



Shoot!
Groetjes, Peter